Duże inwestycje publiczne pomogą gospodarce w czasie pandemii.
Duże inwestycje publiczne pomogą gospodarce w czasie pandemii.
Bezpieczeństwo energetyczne Bezpieczeństwo energetyczne
1609
BLOG

Polska wielkim placem budowy

Bezpieczeństwo energetyczne Bezpieczeństwo energetyczne Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 10

Duże inwestycje są nie tylko remedium na doraźne kłopoty związane z pandemią. To impuls rozwojowy dla gospodarki i przedsiębiorstw.

Duże projekty finansowane ze środków publicznych w czasach pandemii są sposobem na odrabiania strat i podtrzymywanie koniunktury gospodarczej. Jakie to są inwestycje? 

Dokończenie inwestycji drogowych i kolejowych, CPK, przekop Mierzei Wiślanej, odbudowa szlaków wodnych, inwestycje w portach bałtyckich, rozwój infrastruktury gazowej i paliwowej. Były one tematem dyskusji panelowej XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

W czasach pandemii COVID-19 na rynku globalnym istnieje większa zgoda na udział państwa w inwestycjach, stymulowanie gospodarki przez duże publiczne inwestycje. Ale ważne jest, by przyniosły one długofalowe, a nie tylko doraźne korzyści. 

Na potrzebę wsparcia samorządów w prowadzeniu inwestycji drogowych zwróciła uwagę Barbara Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Nie da się prowadzić jedynie dużych inwestycji, zaniedbując mniejsze projekty i inwestycje, potrzebny jest równomierny rozwój – powiedziała. Ze względu na pandemię szczególnie potrzebne jest wsparcie dla samorządów, które często współpracują z mniejszymi, lokalnymi firmami odpowiadającymi za inwestycje w infrastrukturę drogową.  

Jak zauważyli uczestnicy dyskusji, istotne jest również utrzymanie odpowiedniego standardu wciąż rozbudowywanej sieci dróg ekspresowych. Dlatego na przełomie września i października 2020 roku ma powstać jednolity wzorzec umowy dla wszystkich regionów kraju, dotyczący dróg krajowych. 

Inwestycje wodne 

W obszarze inwestycji hydrotechnicznych coraz trudniej jest oceniać projekty inwestycyjne biorąc pod uwagę tylko kwestie finansowe. Są to inwestycje „bardzo trudne ze względów środowiskowych” – zauważył Przemysław Daca, prezes Wód Polskich. Potrzebują one dobrego planowania, gdyż długofalowo mają przeciwdziałać skutkom susz i zmian klimatycznych. Coraz częściej firmy, które wcześniej zajmowały się budownictwem, drogami, koleją koncertują się na inwestycjach hydrotechnicznych. Dobrego gospodarowania zasobami wodnymi potrzebuje nie tylko rolnictwo, ale również polska energetyka – zauważył Przemysław Daca. 

– Obecnie nadrabiamy straty związane z tego typu inwestycjami o małym, średnim i dużym zasięgu, budową zbiorników wodnych, stopni wodnych, odbudową wałów. Mowa o dziesiątkach miliardów złotych przeznaczanych obecnie na gospodarkę wodną – powiedział prezes Wód Polskich. Ważne są choćby inwestycje w śródlądowe drogi wodne: mają one nie tylko wpływ na rozwój portów morskich i transportu rzecznego, samorządy wykazują duże zainteresowanie tego rodzaju projektami ze względów turystycznych.  

Transport kolejowy 

Aktualna strategia rozwoju infrastruktury kolejowej sięga 2027 roku. Ma uwzględniać potrzeby całego rynku, zarówno przewoźników, jak i dużych podmiotów, takich jak porty morskie. Kolejowe inwestycje w portach morskich pozwolą rozbudować połączenia kolejowe między północą a południem kraju i obsłużyć tranzyt również na przejściach granicznych. Potrzeba 300 miliardów złotych inwestycji w sieć kolejową: opłaca się wydać więcej, by inwestycje przeprowadzić porządnie – przekonywał Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. Wartość inwestycji w Krajowym Programie Kolejowym to obecnie 76 miliardów złotych. 

PKP PLK S. A. stawia na dalszą modernizację połączeń pasażerskich. – Mamy ambitny cel: chcemy, by za trzy-cztery lata pociągi dalekobieżne między Warszawą a wszystkimi miastami wojewódzkimi poruszały się ze średnią prędkość co najmniej stu kilometrów na godzinę – powiedział prezes Merchel. Ważne są inwestycje w Centralny Port Komunikacyjny, obejmujące 7 tys. kilometrów linii kolejowej: blisko 2 tys. nowych i ponad 5 tys. modernizowanych linii.  

Dużym zainteresowaniem samorządów cieszą się programy lokalne: Kolej Plus i Program Przystankowy: program budowy dwustu nowych przystanków kolejowych w całym kraju. W ramach Kolei Plus samorządy złożyły 96 wniosków na ponad 20 mld złotych. 

Budownictwo 

– W Polsce nie istnieje w zasadzie ryzyko przeinwestowania, jesteśmy jednym wielkim placem budowy – powiedział Artur Popko, wiceprezes zarządu i dyrektor operacyjny Budimex S. A. Dla jego firmy coraz większe znaczenie mają inwestycje w hydrotechnikę i transport kolejowy, choć znaczna ich część wciąż dotyczy budownictwa i dróg. – Skończyliśmy właśnie budowę największego zbiornika wodnego Racibórz Dolny, pracujemy obecnie na największym zbiornikiem dla KGHM-u – podkreślił wiceprezes. 

Budimex współpracuje z około 100 tys. partnerów biznesowych. Są to także polskie lokalne firm, które wytwarzają i dostarczają materiał na budowy. Daje to znaczny zysk również budżetowi państwa. - Wyliczyłem, że na przełomie ostatnich dwóch lat dwa miliardy złotych z powrotem wróciło do Skarbu Państwa – z tytuły podatków i płac tylko w samym Budimexie – a to pozwala na reinwestycje i dalsze pobudzania gospodarki – powiedział Artur Popko.  

Budownictwo to koło zamachowe polskiej gospodarki - generuje 10 proc. krajowego PKB. Zdaniem Popko to inwestycje publiczne stanowią „silnik odrzutowy” dla tego sektora. – Pandemia dodatkowo to pokazała. Sektor prywatny jest o wiele mniejszy, właściwie wstrzymał inwestycje i zastanawia się, co dalej robić. Widać to w branży hotelarskiej, branży wynajmowania powierzchni użytkowych. Swoje inwestycje wstrzymują również samorządy – dodał.  

Bezpieczeństwo energetyczne 

– Opłacalność inwestycji jest nie mniej ważna niż cele strategiczne, czyli bezpieczeństwo energetyczne kraju – powiedział wiceprezes zarządu PERN S.A. Rafał Miland. – Budując nasze inwestycje, w dużej mierze odpowiadamy na zapotrzebowanie rynku. Rynek paliw przez długi czas cierpiał na duże braki dotyczące inwestycji w logistykę. Dziś realizujemy wiele inwestycji związanych z uzupełnieniem tych braków – podkreślił prezes Miland. 

PERN zwiększa liczbę zbiorników na ropę naftową w Gdańsku. To odpowiedź na zapotrzebowanie zarówno ze strony polskich, jak i niemieckich klientów.

Firma rozbudowuje również sieć swoich baz paliw. Pierwszy etap PERN ma za sobą: oddał do użytku bazy o łącznej pojemności 128 tys. m sześć. Drugi etap dotyczy inwestycji o łącznej pojemności 222 tys. m. sześć. W fazie projektowej i zdobywania pozwoleń jest trzeci etap inwestycji. 


– Pandemia zachwiała rynkiem paliw, który – po skutecznym zwalczeniu szarej strefy – był rynkiem rosnącym – ale wciąż istnieje zapotrzebowanie na magazynowania i obrót paliw. Jestem przekonany, że te inwestycje się zwrócą – zaznaczył Rafał Miland.

PERN buduje także nowe rurociągi. Przygotowuje się do połączenia bazy paliw w Boronowie z Trzebinią. – To ważne pod kątem bezpieczeństwa energetycznego, transport rurociągiem jest o wiele bardziej wygodny i bezpieczny, prośrodowiskowy niż z pomocą auto-cystern czy kolei – powiedział wiceprezes spółki. 

Jedną z największych przygotowywanych przez PERN inwestycji jest budowa drugiej nitki rurociągi pomorskiego, którą będzie można transportować ropę naftową. Ta inwestycja będzie bezpośrednio służyła zwiększeniu bezpieczeństwa energetycznego Polski. 

Megainwestycje muszą być uzupełnione o mniejsze, tak by największe projekty mogły być efektywnie wykorzystywane. – Mowa o rozbudowie bocznic kolejowych, ich modernizacji, podnoszeniu ich zdolności przyjmowania cięższych cystern kolejowych. Mowa o rozbudowie nalewaków do auto-cystern i nalewaków kolejowych. I wreszcie mowa o budowie instalacji związanych z wykorzystywaniem biododatków do paliw. Wszystkie te inwestycje poprawiają naszą pozycję jako firmy i możliwości jakie oferujemy rynkowi – zaznaczył Rafał Miland. 

KW


Blog poświęcony bezpieczeństwu energetycznemu Polski. Partnerem bloga jest PERN S.A. Zapraszamy również na stronę sekcji Bezpieczeństwo energetyczne.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (10)

Inne tematy w dziale Gospodarka