Rozpoczyna się kolejny etap pracy związany z budową rurociągu Boronów-Trzebinia. PERN podpisał umowę na dostawę rur i łuków oraz ogłosił przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Przedłużenie istniejącego rurociągu Płock-Koluszki-Boronów do terminala paliw w Trzebini jest jednym z elementów programu Megainwestycje PERN, który odpowiada na potrzeby klientów i wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski.
15 lipca PERN uruchomił postępowanie przetargowe dotyczące wyboru wykonawcy robót budowlanych rurociągu paliwowego Boronów-Trzebinia. Będzie to przedłużenie o 97 km istniejącego rurociągu transportującego paliwo z rafinerii w Płocku na południe Polski. Nowy odcinek ma być gotowy do grudnia 2021 r.
Rurociąg Borównów – Trzebinia poprawi dostępność do paliw dla aglomeracji Śląskiej, będąc jednocześnie najszybszą, najbardziej efektywną i ekologiczną formą transportu paliw.
Przedmiotem postępowania przetargowego PERN jest wykonanie – w systemie generalnego wykonawstwa – inwestycji obejmującej:
- budowę części liniowej – rurociąg przesyłowy paliw relacji Boronów-Trzebinia wraz z infrastrukturą towarzyszącą o długości ok. 97 km
- rozbudowę i przebudowę istniejącej infrastruktury obiektowej na istniejącym rurociągu Płock-Boronów
- budowę nowej infrastruktury obiektowej na istniejącym rurociągu w miejscowości Jeżów, Grabowa i w Terminalu Paliw w Trzebini
Postępowanie przetargowe obejmuje dwa etapy:
I etap – pozyskanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu potencjalnych wykonawców i ich weryfikacja formalna
II etap – pozyskanie ofert cenowych i terminowych od wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu przetargowym
Szczegółowe informacje można znaleźć na Platformie Zakupowej PERN S.A.
14 lipca PERN podpisał umowę na dostawę rur i łuków na potrzeby budowy. Dostarczy je konsorcjum spółek Ferrum S.A. z siedzibą w Katowicach (lider) i Izostal S.A. z siedzibą w miejscowości Kolonowskie.
Celem przedłużenia rurociągu jest poprawa bezpieczeństwa zaopatrzenia południa Polski w paliwa pochodzące z rafinerii PKN ORLEN w Płocku. Nowy odcinek rurociągu będzie poprowadzony przez jedenaście gmin w województwach śląskim i małopolskim: Boronów, Woźniki, Koziegłowy, Siewierz, Poręba, Łazy, Dąbrowa Górnicza, Sławków, Bolesław, Bukowno, Trzebinia. Wraz z budową zostanie zmodernizowana istniejąca infrastruktura oraz powstaną dwie nowe pompownie paliw.
Nowy odcinek rurociągu oznacza zmniejszenie liczby cystern z paliwem na drogach lokalnych.
Budowa rurociągu produktowego Boronów-Trzebinia jest realizowana w oparciu o tzw. Specustawę - Ustawę z dnia 22 lutego 2019 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym z 18 kwietnia 2019 r. Jest ona szczególnym rodzajem regulacji dotyczącej wyłącznie wybranych, ważnych dla pożytku publicznego inwestycji o znaczeniu ponadlokalnym, służącym utrzymaniu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Specustawa wpisuje się w realizację przyjętej w listopadzie 2017 r. Polityki Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym, która nadaje PERN kluczową rolę w transporcie i magazynowaniu ropy i paliw oraz stawia przed spółką szereg zadań w zakresie rozwoju infrastruktury logistycznej. Więcej o programie Megainwestycje: PERN buduje nowe magazyny paliw i rurociągi
Stuprocentowym właścicielem PERN S. A. jest Skarb Państwa. Spółka jest krajowym operatorem sieci rurociągów transportujących ropę naftową dla największych producentów paliw w Polsce i w Niemczech. Spółka zajmuje się również magazynowaniem ropy naftowej oraz transportem, przeładunkiem i składowaniem paliw.
Inne tematy w dziale Gospodarka