bezmetki bezmetki
441
BLOG

Kreml określa warunki kapitulacji Ukrainy

bezmetki bezmetki Polityka Obserwuj notkę 9

W jednym z ostatnich komentarzy wyraziłem pogląd, że Rosja sposobi się do rychłego zakończenia wojny na Ukrainie,  na korzystnych dla siebie warunkach. Obecnie obserwowane nasilone ataki rosyjskie mogą właśnie  świadczyć  o zamiarze poprawy pozycji zanim dojdzie do rokowań. W tym pesymistycznym przewidywaniu utwierdza mnie artykuł Vladimira Socora*1  pt. „ Kreml określa warunki kapitulacji Ukrainy”
(“The Kremlin Spells Out Terms of Ukraine’s Surrender) opublikowany właśnie przez wpływową, opiniotwórczą Jamestown Foundation*2., który wnikliwej uwadze czytelników polecam.
Zapraszam do lektury.

--------------------------

    
 Streszczenie:

    • Prezydent Rosji Władimir Putin aktywnie próbuje zaangażować Ukrainę w dwustronne rozmowy polityczne bez wyjaśnienia celu takich rozmów, aby przedstawić Kijowowi warunki kapitulacji, które de facto obejmują akceptację rosyjskich zdobyczy terytorialnych.

    • Moskwa dąży również do przedstawienia Kijowa jako niezainteresowanego „pokojem” i nierozsądnie nieprzejednanego za odmowę proponowanych rozmów, mając nadzieję na wywołanie zamieszania wśród zachodnich rządów i opinii publicznej.
 
    • Kreml grozi ustanowieniem zdemilitaryzowanych „stref sanitarnych” po ukraińskiej stronie linii kontaktowej, a także strefy okupowanej i administrowanej przez Rosję w ukraińskiej prowincji Charków.

Moskwa wyraziła ostatnio zainteresowanie prowadzeniem rozmów z Kijowem, nie precyzując jednak, czy takie rozmowy zakończą się formalnym porozumieniem „pokojowym”, nieformalnym „zakończeniem (wstrzymaniem) wojny”, formalnym zawieszeniem broni, czy też nieformalnym zawieszeniem działań wojennych. Jedyną pewną rzeczą jest to, że Moskwa wykorzysta takie rozmowy do narzucenia warunków oznaczających kapitulację Ukrainy lub, w przeciwnym razie, do kontynuowania ofensywnych operacji wojskowych i obwiniania za to nieuzasadnionej ukraińskiej bezkompromisowości.

Rosja nie musi oferować zawieszenia broni, aby zachęcić Ukrainę do podjęcia rozmów. Wręcz przeciwnie, Moskwa intensyfikuje swoje ofensywne operacje wojskowe, aby zmusić Kijów do rozmów. Moskwa mogłaby jednak zaoferować zawieszenie broni, gdyby Kijów zaakceptował warunki ugody Kremla. Obejmują one demilitaryzację Ukrainy i przekształcenie jej w niechronione państwo neutralne, o czym dyskutowano w marcu-maju 2022 r. (porozumienie ramowe zostało zainicjowane w Stambule 29 marca tego roku - patrz EDM, 30, 31 marca, 4, 5 kwietnia 2022 r. dla relacji Jamestown). Ponadto Rosja dąży do zaakceptowania przez Ukrainę - być może bez oficjalnego uznania - osiągniętych przez nią zdobyczy terytorialnych (zob. EDM, 29 maja).

W dniach 17, 24 i 28 maja prezydent Rosji Władimir Putin wydał trzy obszerne oświadczenia, w których zaproponował reaktywację rozmów zerwanych wiosną 2022 roku. Putin obwinił Kijów o odrzucenie „porozumień stambulskich” (skrót Putina dla całego procesu, w którym Stambuł był tylko ulotną chwilą). Putin ma rację, przypominając, że Kijów odrzucił te dokumenty i wycofał się z negocjacji, jednak Kreml powołuje się na ten fakt tylko po to, by obwinić Kijów za zerwanie negocjacji.

W trzech obszernych, choć niemal identycznych oświadczeniach (Kremlin.ru, 17, 24, 28 maja) Putin przedstawił następujące punkty:
    
    • Kijów powinien ugiąć się przed przewagą militarną Rosji: „Odrzucili to [proces stambulski]; chcieli zwyciężyć na polu bitwy, ale im nie wyszło. Więc wróć, oto nasze warunki”.
    
    • Rozmowy powinny opierać się na „ustaleniach” ze Stambułu. „Realia, które kształtują się w terenie (tj. kolejne zdobycze terytorialne Rosji), są również podstawą do rozmów jako rzecz oczywista”.
 
    • Moskwa jest gotowa do rozmów, ale Kijów pozostaje oporny: „Jesteśmy gotowi kontynuować rozmowy na tej podstawie. Nigdy nie zrezygnowaliśmy z tego procesu, zrobiła to strona ukraińska. Mówiłem to tysiące razy, ale wygląda na to, że oni nie mają uszu do słuchania”.


Rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow doprecyzował zakres roszczeń terytorialnych Rosji na obecnym etapie. Moskwa jest gotowa do rozmów, choć „nie na podstawie obecnych linii frontu, ale w celu osiągnięcia celów Specjalnej Operacji Wojskowej. Cele te są jasno określone w konstytucji Rosji, która ustanawiastrukturę [sostaw] Federacji Rosyjskiej, która obejmuje cztery nowe terytoria” (TASS, 24 maja). W ten sposóbKreml potwierdza swoje roszczenia do ukraińskich obwodów donieckiego, ługańskiego, zaporoskiego i chersońskiego w ich przedwojennych granicach administracyjnych, oficjalnie włączonych do „sostawu” Federacji Rosyjskiej i zapisanych w jej konstytucji. Obecne linie frontu przecinają jednak te ukraińskie prowincje i dlatego są niezadowalające dla Rosji, jak wyraźnie sugeruje Pieskow.

Ukraińska prowincja Charków jest również potencjalnym rosyjskim roszczeniem terytorialnym. Siły rosyjskie zajęły dużą część tej prowincji (bez miasta o tej samej nazwie) wiosną 2022 r. i zainstalowały tam rosyjską administrację wojskowo-cywilną, podobnie jak w okupowanych prowincjach Zaporoże i Chersoń. Ten rodzaj administracji jest rosyjskim instrumentem w okresie przejściowym między inwazją wojskową a bezpośrednią aneksją, jak pokazano w tych dwóch prowincjach (patrz EDM, 7, 12, 13 kwietnia, 21, 22 lipca, 28 [1], [2], 2022). Z kolei jesienią 2022 r. Ukraina niemal całkowicie wyzwoliła swoją prowincję charkowską. Rosja jednak obecnie ponownie instaluje swoją wojskowo-cywilną administrację w ukraińskiej prowincji Charków (pod tym samym szefem co w 2022 r., Witalijem Ganczewem) w zgodzie z rosyjskimi wojskami zdobywającymi tam teren, potencjalnie otwierając kolejne roszczenia terytorialne.

Deklarowany przez Rosję cel ustanowienia „stref sanitarnych” na terytorium Ukrainy może skutkować dalszymi roszczeniami terytorialnymi lub, alternatywnie, faktyczną okupacją niektórych obszarów bez formalnych roszczeń terytorialnych. Takie strefy byłyby zlokalizowane po ukraińskiej stronie linii kontaktowej i zdemilitaryzowane - tj. nie dopuszczałyby tam ukraińskich wojsk. Taki układ powinien chronić rosyjskie lub okupowane przez Rosję terytoria przed ukraińskimi atakami rakietowymi lub dronami przez linię kontaktu. Putin i rosyjski minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow kilkakrotnie ostrzegali w ostatnich miesiącach, że Rosja może ustanowić takie „strefy sanitarne”, jeśli zachodnie mocarstwa dostarczą Ukrainie rakiety dalekiego zasięgu. Ostrzeżenia te mają oczywiście na celu zniechęcenie do dostarczania rakiet na Ukrainę lub przynajmniej skłonienie partnerów Ukrainy do nałożenia ograniczeń na użycie rakiet.

W dniach 17 i 28 maja Putin oświadczył, że rosyjskie wojska tworzą obecnie strefę sanitarną lub buforową w regionie Charkowa, aby chronić rosyjski Biełgorod i pobliskie regiony przed ukraińskimi nalotami. „Przez ostatnie pół roku publicznie mówiłem” - ostrzegł Putin - „że możemy to zrobić także w innych miejscach na Ukrainie, jeśli użyje ona broni precyzyjnej dalekiego zasięgu” (Kremlin.ru, 17, 28 maja).
W
regionie Charkowa ta domniemana strefa ewidentnie znajdowałaby się po rosyjskiej, a nie ukraińskiej stronie linii kontaktowej, a zatem nie byłaby zdemilitaryzowana.

Biorąc pod uwagę, że równowaga militarna jest obecnie bardzo korzystna dla Rosji, ale niekoniecznie w perspektywie średnioterminowej, trudno się dziwić, że Moskwa stara się wciągnąć Ukrainę w rozmowy polityczne.

Moskwa dąży do wykorzystania faktów dokonanych, które osiągnęła w 2022 roku, dopóki pozostają one na miejscu. Jeden z głównych zysków Moskwy z 2022 r. - a mianowicie status niechronionej neutralności Ukrainy - znika teraz, gdy Ukraina podpisuje umowy o współpracy w zakresie bezpieczeństwa z wieloma państwami zachodnimi. Rosja nie może odwrócić tego procesu, ale ma nadzieję, że wywoła zamieszanie, wskrzeszając dokumenty „Stambuł 2022”.

Regularna kadencja prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego wygasła 20 maja, ale jest przedłużana w odstępach 90-dniowych zgodnie z konstytucją i kilkoma aktami prawnymi, w tym ustawą o stanie wojny.


Putin wydaje ambiwalentne oświadczenia dotyczące uprawnień Zełenskiego do kierowania jakimikolwiek rozmowami w imieniu Ukrainy. W każdym razie Kreml nie oferuje zawieszenia broni lub „zamrożenia” w celu ułatwienia rozmów. Wręcz przeciwnie, nadal intensyfikuje swoje operacje wojskowe w celu zmuszenia Kijowa do rozmów - lub przynajmniej zaszkodzenia Ukrainie w maksymalnym możliwym stopniu za odmowę poddania się.
----------------------


       1*."Vladimir Socor jest starszym współpracownikiem waszyngtońskiej Jamestown Foundation i jej sztandarowej publikacji, Eurasia Daily Monitor (od 1995 r. do chwili obecnej), gdzie na bieżąco pisze artykuły analityczne. Uznany na całym świecie ekspert ds. krajów byłego Związku Radzieckiego w Europie Wschodniej, na Kaukazie Południowym i w Azji Środkowej, zajmuje się polityką Rosji i Zachodu, koncentrując się na energetyce, kwestiach bezpieczeństwa regionalnego, rosyjskich sprawach zagranicznych, konfliktach secesyjnych oraz polityce i programach NATO. V. Socor jest częstym prelegentem na amerykańskich i europejskich konferencjach politycznych oraz w instytucjach typu think-tank, a także regularnym wykładowcą gościnnym wNATO Defense College oraz w programie Black Sea Program - części National Security Program na Uniwersytecie Harvarda. Jest także częstym współautorem redagowanych publikacji naukowych.  Wcześniej  był analitykiem wRadio Free Europe/Radio Liberty Research Institute (1983-1994). Jest urodzonym w Rumunii obywatelem Stanów Zjednoczonych mieszkającym w Monachium w Niemczech."

2*."Założona w 1984 roku przez Williama Geimera, Fundacja Jamestown bezpośrednio przyczyniła się do upadku komunizmu poprzez rozpowszechnianie informacji o zamkniętych społeczeństwach totalitarnych Europy Wschodniej i Związku Radzieckiego.

Misją Jamestown Foundation jest informowanie decydentów i szerszej społeczności o wydarzeniach i trendach w społeczeństwach, które mają kluczowe znaczenie dla Stanów Zjednoczonych i ich partnerów. Jamestown zapewnia obiektywną analizę i kontekst, opierając się na rodzimych i pierwotnych źródłach.

Jamestown Foundation stała się wiodącym dostawcą informacji na temat Eurazji. Badania i analizy dotyczące konfliktów i niestabilności w Eurazji pozwoliły Jamestown stać się jednym z najbardziej wiarygodnych źródeł informacji na temat obszaru postsowieckiego, Kaukazu i Azji Środkowej, a także Chin. "


źródło:

https://jamestown.org/program/the-kremlin-spells-out-terms-of-ukraines-surrender-part-two/
“The Kremlin Spells Out Terms of Ukraine’s Surrender”

image


Vladimir Socor



May 30, 2024

wybór, tłumaczenie i opracowanie: bezmetki
Rozpowszechnianie treści przetłumaczonych
materiałów: zezwalam wyłącznie na darmowych
platformach elektronicznych, ze wskazaniem adresu
tekstu źródłowego i pseudonimu autora tłumaczenia










bezmetki
O mnie bezmetki

"Dożywotnio" usunięty z Neon24.pl za tłumaczenia i "widzimisie", wyrażające opinie niezgodne z zadaną tam pro-kremlowską poprawnością. Przyjrzałem się również z odrazą, na "ich blogach" ,  praktykom pdgrzewaczy "patriotyzmu"; równie sprzedajnym, jak Neon24, -   tylko z przeciwnym wektorem i "dla ubogich". "Lewoskrętny".

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka