awantura awantura
526
BLOG

Michał Zadara: Symultaniczność scen. Jak czytać spektakl?

awantura awantura Kultura Obserwuj notkę 1

Symultaniczność scen i konieczność wyboru sceny dzieją się równocześnie. Nie da się obejrzeć wszystkich scen na raz. Można spróbować znaleźć miejsce w hali, z której widać wszystko, ale wtedy się tylko zobaczy chaotyczny pejzaż teatralny z daleka, i nie będzie wiadomo, o co chodzi. Jak się podejdzie do jednej ze scen, żeby lepiej zrozumieć, o co w niej chodzi, nie zobaczy się innych. A sceny są grane tylko raz, nie zapętlają się. Nie ma perspektywy, która by odsłoniła całą prawdę. Zawsze jest jakiś punkt widzenia.
 
Szczery obraz historyczny
Kwestia reprezentacji. Szczery obraz historyczny, to taki, który nie ukrywa faktu, że jest skonstruowany. Szczery obraz historyczny nie udaje, że jest adekwatny do rzeczywistości historycznej. Nigdy nie mówię, że TAK WŁAŚNIE BYŁO. Wręcz przeciwnie, ciągle podkreślam, że TAK NA PEWNO NIE BYŁO. Chodzi o zakwestionowanie wszelkich reprezentacji, który starają się ukazywać „obiektywną” prawdę. Obiektywnej prawdy historycznej nie ma: historia jest zawsze jakoś skonstruowana. O ile pojedyncze wydarzenia (samolot wylądował) jeszcze można jakoś w miarę neutralnie przedstawić w języku, to już ciągi wydarzeń (samolot wylądował na skutek awarii silnika spowodowanej uderzeniem ptaka w
śmigło) już są mocno naznaczone osobowością i polityką historyka.
 
Dokumentalność: prawda/nieprawda
Teksty mówione w spektaklu przez postaci są wzięte z dokumentów. W tym sensie w spektaklu jest zero fikcji. Ale „w rzeczywistości” ci ludzie tych tekstów przecież nie mówili - tylko je pisali, albo dyktowali. W tym sensie, żadna przez nas przedstawiana sytuacja nie mogła mieć miejsca. Zderzenie sytuacji w 100% dokumentalnej z sytuacją w 100% skonstruowaną.

Michał Zadara

___
Premiera 1 sierpnia, godz. 24.00, Sala pod Liberatorem, Muzeum Powstania Warszawskiego.
Bilety już sprzedaży (cena 10 zł)! Wstęp na spektakl wyłącznie z ważnym, nieskasowanym, biletem wstępu do Muzeum Powstania Warszawskiego wraz z dołączoną wejściówką na spektakl. Bilety wraz z wejściówką do nabycia w kasie MPW.

Patronem medialnym spektaklu jest Salon24.pl

 

Zobacz galerię zdjęć:

awantura
O mnie awantura

Awantura Warszawska. Waszyngton – Moskwa – Londyn to spektakl stworzony z dokumentów wysyłanych przez Churchilla, Stalina, Roosevelta, polskich dowódców, a także korespondencji pomiędzy dyplomatami angielskimi, amerykańskimi, radzieckimi i polskimi w trakcie trwania Powstania Warszawskiego. Zadara opowiada o tych wydarzeniach, nie pokazując ich; przyglądając się dyplomacji międzynarodowej w trakcie Powstania stara się ukazać w swym przedsięwzięciu losy Polski, w szczególności walczącej Warszawy. Spektakl można oglądać zarówno chodząc między aktorami grającymi postaci historyczne, jak i odbierać go jako swoisty rodzaj filmu tworzonego na żywo. Wykonawcy: Reżyseria: Michał Zadara Dramaturgia: Daniel Przastek Scenografia: Robert Rumas Kostiumy: Julia Kornacka Muzyka: Dominik Strycharski Zdjęcia: Artur Sienicki Producent wykonawczy: Małgorzata Kozioł Obsada: Krzysztof Boczkowski Arkadiusz Brykalski Juliusz Chrząstowski Tomasz Cymerman Szymon Czacki Edward Linde Lubaszenko Grzegorz Młudzik Sean Palmer Jacek Piątkowski Adam Szczyszczaj Barbara Wysocka

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Kultura