Przeglądając materiały z ostatniej , 31-ej konferencji AAAI [The Association for theAdvancement of Artificial Intelligence,luty 2017, San Francisco] stwierdziłem odrodzenie się racjonalizmu wśród twórców tej gałęzi technologii o akronimieAI.
W panelach dyskusyjnych konferencji. pojawił się nawet pogląd , ża celem postępu w dziedzinie AI nie jest kopia inteligencji ludzkiej ,czyli kopia świadomości,stanów i procesów emocjonalnych, aktów wolnej woli, lecz budowa coraz doskonalszych robotów.
Sztuczna inteligencja jest definiowalna,gdy natomiast inteligencja człowieka nie jest taką.Posiada residuum, w którym jest tajemnica, czyli obszar o własnościach niemożlwych do zdefiniowania.To residuumpowoduje ,że człowiek jest bytem indywidualnym [nie ma kopii] , gdy AI jest “typem” : można mieć N kopii danego typu AI
W początkowym okresie odkrycia w biologii tzw.klonowania osobników tego samego gatunku zwierząt, królowała teza że otrzymuje się idealne kopie jednostki klonowanej,jednak późniejsze życie klonu [jeśli się uda go podtrzymać]pokazuje empirycznie , że to nie jest doskonała kopia.
Tymczasem dosyć zaawansowane prace nad symulacją procesu ewolucji,pokazują że ścisłe klonowanie automatów może wystąpić w mechanizmie naturalnej ewolucji sztucznej inteligencji[ automatów] bez ingerencji człowieka.
W wyniku prac grupy pod kierunkiemR. Pfeifera oraz I.Bongarda[1]stworzono robota-matkę,który może budować mniejsze roboty, oraz symulować proces doboru naturalnego.Jeżeli przestrzega się strukturymodelu ewolucji,to każde następne pokolenie robotów ma lepsze możliwości ruchowe jak i manualne.
Niedawno,inny zespół weryfikujący wyniki opisane w [1]otrzymałjednak pokolenierobotów,które bez ingerencji człowieka[pozostawione same sobie] produkowały “klony”, czyli swoje kopie. Roboty przechodziy do kolejnej fazy w niezmienionej formie.
Robotyka,dział nowej technologii może mieć konsekwencje społeczne bardzo doniosłe ,jednak w zakresie antropologii filozoficznej człowieka jej znaczenie jest żadne.Nie cywilizacja automatów jest więc zagrożeniem dla człowieka , lecz naśladowanie przez człowieka automatów.
Literatura
R.Pfeifer, I. Bongard, How the body shapes the way we think: a new view of intelligence. MIT Press, Cambridge, 2006
No modern scientist comes close to Einstein's moral as well as scientific stature (John Horgan)
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Technologie