Otworzył tę drogę brytyjski matematyk i fizyk Roger Penrose, który ponad dwadzieścia lat temu w głośnej pracy[1] wykazał ściśle [w formalnym dowodzie ],że świadomość człowieka nie ma charakteru algorytmicznego ,ani nie polega na generowaniu odpowiednich algorytmów do stosowania ich w rozwiązywaniu problemów dowolnego typu[ogólnie- myślenia].
Oto jego finalne stwierdzenia:
„Utrzymując więc , że prawdziwa inteligencja wymaga świadomości ,w sposób niejawny sugeruję, że również inteligencji nie można symulować za pomocą algorytmu, czyli przy użyciu współczesnych komputerów. Twierdzę stanowczo ,że w działaniu świadomości musi być czynnik istotnie niealgorytmiczny”(str.447).
Jednocześnie Penrose wystąpił z hipotezą ,że muszą istnieć „odpowiednie procesy fizyczne w mózgu, które powodują pojawienie się świadomości ,ale procesów tych nie można nawet symulować za pomocą obliczeń:( poz.[2],str.107).
Sir Roger Penrose ( 1931 - ),foto:wiki.eng
Penrose jest doskonałym fizykiem, ma własne, oryginalne podejście do problemów rozumienia kwantowej mechaniki, nic wiec dziwnego że do rozwikłania tajemnic świadomości i procesów myślenia, oraz inteligencji poszukał pomocy właśnie w tej imponującej [ obok teorii względności] teorii fizyki współczesnej.
W rozdziałach 2,3,7 następnej pracy [2] Penrose przedstawił hipotezę, według której świadomość powstaje jako skutek obiektywnej redukcji[ kolapsu] funkcji falowej związanej z tzw. mikrotubulami tworzącymi elastyczny szkielet komórki eukariotycznej w sieci neuronowej mózgu.
Redukcję funkcji falowej mikrotubuli ma powodować lokalna krzywizna czasoprzestrzeni w skali Plancka, czyli grawitacja kwantowa. Stany kwantowe mikrotubuli mogą być splątane{ skorelowane kwantowo] i obejmować znaczne obszary kory mózgowej i tym samym świadomość jest fenomenem nielokalnym. Akty świadomości zachodzą wtedy, gdy następuje redukcja wektora stanu[funkcji falowej]i pojawiają się w warstwie fizjologii mózgu wielkości fizyczne mierzalne[obserwable].
Kwantowy model świadomości Penrose’a- Hameroffa [Stuart Hameroff to neurolog i anestezjolog, który w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych ub.w. rozpoczął współpracę z Penrose nad zagadką świadomości] o akronimie „ORCH-OR” wywołał i wywołuje kontrowersje i ostre spory ,jednak na początku bieżącego roku Hameroff i Penrose ogłosili, że odkrycie wibracji kwantowej w mikrotubulach przez Anirban Bandyopadhyay z National Institute for Materials Science w Japonii potwierdza hipotezę ORCH-OR.
Obok drogi do kwantowej świadomości polegającej na badaniu natury procesów w korze mózgowej [kwantowe czy klasyczne?]przez fizyków i neurofizjologów, pojawiła się druga, równoległa, w obrębie kognitywistyki.
Kognitywistyka (cognitive science), to pogranicze informatyki, psychologii i filozofii.
Kognitywistyka bada procesy poznawacze organizmów żywych (w tym szczególnie – człowieka),modeluje informatycznie te procesy ,oraz bada relacje między poznaniem, a działaniem praktycznym[np. podejmowaniem decyzji przez człowieka].
I właśnie jesteśmy świadkami narodzin, oraz dynamicznego rozwoju: kwantowej kognitywistyki !
Centralnym jej problemem jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania:
Czy procesy poznania mogą być opisane językiem matematyki mechaniki kwantowej?
Czy jest możliwe kwantowe modelowanie procesów poznawczych?
Na czym polegają różnice między kwantowym modelowaniem tych procesów, a klasycznym ?Czy to pierwsze wykrywa własności świadomości niedostępne temu drugiemu ?
Kwantowa kognitywistyka nie zakłada ,że w mózgu człowieka występują mikro-procesy kwantowe, ją interesuje możliwość opisu zjawisk poznawczych człowieka w ramach języka i praw mechaniki kwantowej. Stąd stosowanie w tej kognitywistyce probabilistyki kwantowej, a odejście od probabilistyki klasycznej. Również klasyczną teorię informacji zastępuje się teorią kwantowej informacji.
Wyniki badawcze takiego podejścia są bardzo zachęcające.
prof.dr Jerome Busemeyer (foto:Indiana University,Bloomington)
Zespół z Indiana University [Bloomington], Department of Psychological&Brain Sciences kierowany przez dr Jerome Busemeyer po kilku latach badań z zastosowaniem formalizmu mechaniki kwantowej przedstawił racjonalne modele ludzkich osądów i decyzji [a także pamięci i uczenia się],które w ramach klasycznej statystyki stosowanej przez psychologię uznane były za irracjonalne, lub z pogranicza zaburzeń psychicznych.
Dwie różne drogi do kwantowej teorii świadomości, przedstawione przeze mnie syntetycznie, dowodzą że fenomen świadomości może być przedmiotem badań ze strony nauki, a ich rezultaty mogą być oświetlone krytyczną myślą-też naukową. Teoria ORCH-OR zaproponowana przez Penrose i Hameroffa jest dosyć konsekwentnym fizykalizmem. Jej fundament [ kwantowa grawitacja] jeszcze nie został uformowany, a wysiłki R.Penrose’a w tym zakresie są godne podziwu, lecz nie satysfakcjonujące. Hipoteza „ORCH-OR” mówi więc ( moim zdaniem )tylko o paralelizmie psycho-fizycznym [idei bardzo starej],a jej nowość polega na hipotezach o kwantowych – nie klasycznych – fenomenach, jako siedliskach świadomości.
Natomiast quantum cognitive kojarzy mi się z powieścią francuskiego pisarza Michela Houellebecqa pt.”Cząstki elementarne”. Albo człowiek w masie społecznej staje się ontologicznie podobny do cząstki elementarnej ,albo też cząstka elementarna posiada jakąś proto-świadomość. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z degradacją świadomości ,jako immanentnym składnikiem osobowości ludzkiej ,a w drugim – z odrodzeniem idei pan-psychizmu.
W obydwu przypadkach, stosowanie formalizmu mechaniki kwantowej, z jego schematem pojęciowym zespolonej przestrzeni Hilberta, oraz kwantowej probabilistyki powoduje radykalne ograniczenie liczby odbiorców i czyni ewentualną dyskusję ezoterycznym wydarzeniem.
Nie odmawiając znaczenia i wartości badaniom naukowym fenomenu świadomości ,jednak stwierdzę że wiedza o tym fenomenie, jaką uzyskaliśmy już wcześniej od filozofów [antropologów filozoficznych],pisarzy, poetów nie jest fałszywa, ani płytka, lub bez znaczenia.
U kogo bowiem można znaleźć głębsze analizy aktów i procesów świadomości od tych, jakie przedstawił Edmund Husserl w swej pracy:” Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii”? Albo, kto bardziej precyzyjnie i analitycznie opisał utratę indywidualnej tożsamości osoby od Eliasa Canettiego w pracy „Masa i władza” , lub od Roberta Musila w powieści „Człowiek bez właściwości”?
Nauka nowożytna jest imperialna i zaborcza w stosowaniu swego sformalizowanego języka i sekciarskiego kryterium prawdziwości sądów. Nic dziwnego w tym ,że fenomen świadomości chce sprowadzić do takiej kategorii bytu ,w odniesieniu do którego jej język i metoda są skuteczne. Ale ja mam w pamięci przypowieści mojego dziadka „po mieczu”: ""na różne zakamarki, są różne oliwiarki," oraz _" nie wszystkie trudności rozwiążesz młotkiem".
Literatura
[1] R.Penrose,Nowy umysł cesarza,PWN,Warszawa,1995,s.413-490
[2]R.Penrose,Makroświat,mikroświat i ludzki umysł,Prószyński i Ska,Warszawa,1997
[3] R.Penrose,Cienie umysłu, Zysk i S-ka, Poznań, 2000
[4]S.Hameroff,R.Penrose,Consciousness in the universe. A review of the Orch-OR theory,Phys.Life Rev.,11(1),2014,s.39-78
[5] J.R.Busemeyer,A.Diederich,Cognitive Modeling,Sage Publications, Inc,2010
[6]J.R. Busemeyer and P.D. Bruza. Quantum models of cognition and decision. Cambridge Univ.Press, Cambridge, 2012
[7] Z.Wang, J.R. Busemeyer, H. Atmanspacher, E.M. Pothos, The potential of using quantum theory to build models of cognition. Topics in Cognitive Science, 5(4),2013
No modern scientist comes close to Einstein's moral as well as scientific stature (John Horgan)
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Technologie