Arcybiskup, pallotyn, lekarz ,ordynariusz warszawsko-praski , przewodniczący zespołu ekspertów KEP ds. Bioetycznych. Misjonarz ,wizytator apostolski w Rwandzie. Był przełożonym Pallotynów we Francji i Belgii, sekretarzem watykańskiej kongregacji ds. Ewangelizacji Narodów i przewodniczącym Papieskich Dzieł Misyjnych, ojciec II Synodu ds.Afryki. O kim piszę?
O Henryku Franciszku Hoserze, z rodu Hoserów , którego korzenie sięgają Augsburga ,ale przybył ten ród do Polski z Czech w XIX wieku i zasłynął firmą ogrodniczą „ Bracia Hoser”.
Jedną z największych w Polsce , którą wspomina Bolesław Prus w „Lalce”, a która do wybuchu II wojny światowej była związana na trwale z Warszawą (sklep przy Alejach Jerozolimskich 51).
Piszę dlatego , że właśnie przez kilka ostatnich tygodni, obcowałem z duchowością tej niezwykłej osoby , poprzez lekturę zapisu rozmowy arcybiskupa Hosera z profesorem UW, dr hab.nauk prawnych Michałem Królikowskim, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, ekspertem KEP (1 ).
foto: ekai.pl
Obecność księdza Henryka Hosera wśród nas, jest darem niebios. Ks.Hoser jest bożym człowiekiem. To znaczy , że całość bytu doświadczanego przez siebie i przez ludzi, z którymi połączyła go wspólnota wiary na drodze do zbawienia , rozpatruje zawsze w świetle planu Boga ,objawionego przez Syna – Jezusa Chrystusa, Pana wszechświata.
To rozpatrywanie egzystencji ziemskiej w ramach absolutnego układu odniesienia ( Transcendencji) jest u ks. Hosera jednocześnie wypełnione mądrością i rozległą, acz gruntowną wiedzą zdobytą na sposób ludzki..
Podczas lektury tej pasjonującej rozmowy, nawet pozostający poza Kościołem i poza wiarą czytelnik dostrzeże , że chrześcijaństwo jest solą tej ziemi, że poza chrześcijaństwem, kultura i cywilizacją karleją, pustoszeją i popadają w chaos i destrukcję.
Zrozumiałe , że w związku ze specjalnością ks.Hosera (medycyna , praktyka lekarska) fundamentalne zagadnienia życia rodzinnego i biologicznego , takie jak : aborcja, in vitro, związki tej samej płci i ogólnie – ideologia gender, znalazły w tej rozmowie nie tylko miejsce odpowiednich rozmiarów, ale przede wszystkim – poprawne, z punktu widzenia nauki oświetlenie.
Abp. Hosera cechuje bezkompromisowość, odwaga i celność w ujęciu jakiegoś
problemu oraz oceny znaczenia rozwiązań tego problemu dla życia człowieka.
Problem kościoła „otwartego”arcybiskup charakteryzuje lapidarnie i dobitnie :
„..postulat Kościoła „otwartego” wydaje się tautologią, gdyż Kościół katolicki jest i powinien być z natury otwarty, z natury apostolski, z natury misyjny. .. Kościół zawsze był i jest otwarty ,bo tylko taki jest prawdziwy…
Niektórzy nie chcą, by Kościół był znakiem sprzeciwu w sprawach najważniejszych , a chcą by wchodził w przyzwalający dialog z tym, co mu świat podsuwa, będąc przyjemną i nie wymagającą instytucją dobroczynną. A tak nie może być. Świat ogarnia fala globalizacji, która obok rzeczy bardzo dobrych niesie również rumowiska, belki i szumowiny, jak fala powodziowa. Czy mamy to wszystko akceptować?...Kościół „otwarty” może przybrać wizję Kościoła kulturalno-socjologicznego ,ale niekoniecznie kościoła wiary. Tymczasem, to nie katolicy są atrakcyjni w kościele , ale osoba Jezusa Chrystusa ,jako wcielonego Słowa Bożego…
Musimy zdać sobie sprawę ,że przestrzeń dialogu nie zastąpi sakralności. Kościół zachodni w pewnym jego nurcie zniszczył sferę sacrum, sferę kontemplacji, stając się Kościołem nieskończonych dyskusji, nie mających nieraz podstaw w wyraźnej tożsamości. Kościół tak „otwarty” jej się wyrzeka, optując na rzecz dialogu kulturowego i estetycznego….
Kościół jest tylko drogą do Boga i należy go odkrywać w wymiarze także sakramentalnym.. jeżeli o tym zapomnimy, to żaden dialog nam nie pomoże..”(str.47-50)
Na str .65 prof. Królikowski zadaje ks. Hoserowi pytanie:
„Czy należy rozmawiać z mediami ,które nastawione są wrogo do Kościoła ?
Odpowiedź:
„Niekoniecznie ,bo wówczas się te media nobilituje. Istnieją media rynsztokowe. One często są głosem zła i złych intencji i po prostu nie zasługują na promocyjną obecność. Pamiętajmy że podstawą dialogu jest założenie dobrej woli obydwu stron. Poszukiwanie prawdy , która jest poza nami może polegać na budowaniu jej w przestrzeni intersubiektywnej , byśmy razem pomogli sobie ją znaleźć. Z kolei mediom wrogim kościołowi na tym poszukiwaniu prawdy nie zależy. Emanują nieraz złą wolą i uważam, że w kwestii zgody na udział w programach dotyczących kościoła i wiary powinniśmy być bardzo wybredni. Chętnie pójdę do mediów do których mam zaufanie, do innych – nie.”
Powyższy fragment nabiera ostrych konturów moralnych, jeśli czytelnik przypomni sobie ordynarną napaść Gazety Wyborczej na abp Hosera, w związku ze sprawą ks.Lemańskiego, w trakcie której dziennikarze formułowali żądania zawieszenia arcybiskupa przez Watykan za to min., że arcybiskup nie udziela mediom wyjaśnień swoich ( prawnie uzasadnionych) decyzji urzędowych odnośnie osoby ks.Lemańskiego.
Na tym jednym przykładzie widać mądrość arcybiskupa w postępowaniu z mediami wrogimi Kościołowi, lub rynsztokowymi.
Rozmowa z arcybiskupem Hoserem zawiera bogaty szkic sytuacji kulturowej i cywilizacyjnej narodu i państwa polskiego. W tle widoczna jest myśl i czyn pontyfikatu Jana Pawła II,ks Hoser jest dziedzicem dorobku wielkiego Papieża-Polaka.
Abp Hoser żyje tą przestrzenią patriotyzmu , jaką rozpiął nad nami pontyfikat Jana Pawła II.
Jest dla nas nadzieja ( po ludzku ujmując), skoro mamy takich pasterzy. Tylko musimy zanurzyć się w świat ich myśli i ideałów , które wykwitły z gleby wiary i miłości Boga, oraz ludzi.
Literatura
(1) Bóg jest większy - rozmawiają Abp H.F.Hoser SAC i M.Królikowski, Apostolicum,Ząbki,2013,str.198,cena 29 zł
No modern scientist comes close to Einstein's moral as well as scientific stature (John Horgan)
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Kultura