![](http://www.imagic.pl/files//9807/./Kongres%20IV.jpg)
Mam w pamięci pierwszy Kongres Kultury Chrześcijańskiej , który miał miejsce w 2000 roku i był dziełem - w dziedzinie założeń ideowych oraz programu ,a także zestawu realizatorów i zaproszonych gości - księdza arcybiskupa, metropolity lubelskiego Józefa Życińskiego , zmarłego w ubiegłym roku. Brałem w nim udział ,przywołany w prywatnym liście od śp. Księdza Józefa :” powinniśmy dbać o to ,by nauki ścisłe były ważnym komponentem chrześcijańskiej kultury”.
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c7/Lublin,kul,courtyard1.JPG/250px-Lublin,kul,courtyard1.JPG)
Dziedzinieć Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
I wszystkie trzy następne kongresy wyrastały z ducha i myśli śp. Księdza Józefa.
![](http://files.gadu-gadu.pl/jozef-zycinski-4420a32e1f73b64cf6ad8dfd82140101695c038f.jpg)
Abp.ks.Józef Życiński [1948-2011],metropolita lubelski,kanclerz KUL,autor idei kongresów kultury chrześcijańskiej
Hasłem pierwszego kongresu było:
“Sacrum i kultura. Chrześcijańskie korzenie przyszłości.”
Drugiego [2004]:
“Chrześcijańskie inspiracje w budowaniu zjednoczonej Europy”.
Trzeciego [2008]:
“Godność, czy sukces? Kulturowe dylematy współczesności”
Czwartego, który obradował w dniach 27-30.09.2012:
“W poszukiwaniu człowieka w człowieku. Chrześcijańskie korzenie nadziei”.
Kiedy rozważałem -przygotowując ten artykuł - treści [i ich znaczenie] wykładów oraz dysput IV kongresu ,których autorami byli znani myśliciele i twórcy kultury oraz nauki, przypłynęło do mnie pytanie:
Czy na pewno istnieje kultura chrześcijańska?
To , że o niej rozmawiamy i dyskutujemy , jak i to że odbył się czwarty kongres kultury chrześcijańskiej nie jest – moim zdaniem – dowodem empirycznym na istnienie tego fenomenu , lecz dowodem pragnienia i woli pewnych wspólnot ludzkich , by taka kultura istniała i była uprawiana.
A czy to mało , takie pragnienie i wola w dzisiejszych czasach? Przecież główna idea IV Kongresu wydobywa tragiczny rys dzisiejszych czasów: poszukujemy w człowieku – człowieka! Najpierw musi się dokonać powrót ludzi do człowieczeństwa , czyli do rozpoznanej istoty i natury człowieka , a jako skutek pojawi się kultura chrześcijańska.
Albowiem , jak mówił Jan Paweł II :
“Człowiek który chce zrozumieć siebie do końca [...] musi ze swym niepokojem, niepewnością a także słabością i grzesznością ,ze swoim życiem i śmiercią przybliżyć się do Chrystusa”[1].
Oczywiście, kultura chrześcijańska jest uprawiana i pięknie owocuje we wspólnotach religijnych osób konsekrowanych i stowarzyszonego z nimi laikatu.
Poza nimi , cywilizacja europejska programowo i metodycznie unieważnia podział “sacrum- profanum” i tym samym likwiduje kulturę chrześcijańską. Parę dni wcześniej feministki krajowe w Pałacu Kultury i Nauki im J.Stalina krzyczały , że wywrócimy kulturę chrześcijańską do góry nogami.
Mój znajomy wykładający na renomowanej uczelni publicznej w stolicy nie dostał przedłużenia umowy o pracę ponieważ [ jak sekretnie powiedziano mu w dziekanacie] :”za dużo pan mówił o znaczeniu chrześcijaństwa”.
Nic już nie jest odnoszone w stosunku do Boga , ani życie , ani śmierć. Powstają i funkcjonują społeczeństwa [np. czeskie, szwedzkie, holenderskie], które nie to, że są ateistyczne , lub wrogie wobec jakiejkolwiek religii: ich członkowie nie okazują żadnych wewnętrznych potrzeb doświadczenia religijnego , zmysł metafizyczny u nich nie istnieje , próba rozmowy o transcendencji powoduje reakcję zdziwienia i pytanie: to pan o czymś takim rozmyśla?
Sesje plenarne kongresu zawierały wystąpienia znanych myślicieli , filozofów i teologów , którzy analizowali właśnie tę kondycję współczesną kultury chrześcijański , lub wprost wiary i religii.
Najsilniej poruszyły mnie cztery wystąpienia : kard. Ravasiego, G.Weigla, Buttigniolego i ks.Halika .
Kard.Ravasi w wykładzie :
“Wcielenie i nowoczesność.Analiza kontrapunktu”
dokonał kapitalnej charakterystyki ludzkości doby współczesnej , określając ją jako “ a-śmiertelną”, lub “ post-śmiertelną”. Ludzie wierzą w “ Eldorado” oferowane przez biotechnologię , są przekonani iż już wkrótce będą nieśmiertelni. Zgadzają się na cyborgizację i jednocześnie tracą zmysł rzeczywistości ostatecznej.
![](http://img135.imageshack.us/img135/8756/weigelxm1.png)
George Weigel [1951 - ],amerykański filozof , teolog , pisarz , najwybitniejszy biograf Jana Pawła II
George Weigel profetycznie nakreślił program nowego ruchu ewangelizacji ,który osadził na idei objawionej Miłosierdzia Bożego.
![](http://www.niedziela.pl/gifs/n200505_009.jpg)
R.Buttiglione [1948 - ] , włoski mysliciel katolicki,polityk
R.Buttiglione odwołując się do encykliki “Redemptor hominis” przedstawił rezultaty własnych studiów nad dwiema przeciwstawnymi koncepcjami wolności człowieka, a mianowicie chrześcijańską i postmodernistyczną.
Pierwsza, prowadzi do rozwoju osoby, bo za podstawę przyjmuje istnienie istoty i natury duchowej w człowieku.
Druga jest źródłem cierpienia indywidualnego i społecznego ,gdyż przyjmuje ,że wolność człowieka definiuje każdy z osobna według kryterium dobra własnego i w umowie społecznej nadaje jej funkcję czysto legislacyjną.
![Tomáš Halík](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/34/Tomas_Halik.jpg/240px-Tomas_Halik.jpg)
ks.T.Halik , [1948 - ] filozof , psycholog , teolog czeski
Ks.T.Halik wnikliwie nakreślił obraz dechrystianizacji Europy słusznie zauważając, iż współczesnemu człowiekowi cywilizacja proponuje trzy drogi: chrześcijaństwo, zsekularyzowany humanizm i neopogaństwo.
ks.Halik nie boi się, ani radykalnej świeckości ,ani neopogaństwa ,natomiast za największe zagrożenie uważa niezdolność chrześcijaństwa do znalezienia swojego miejsca we współczesnej kulturze i cywilizacji.
Jeśli dobrze zrozumiałem jego ideę, to ks.profesor z Uniwersytetu Karola w Pradze czeskiej, proponuje chrześcijanom swoistą ,społeczną kenozę. Wyrażenie zgody na unicestwienie, lub wykluczenie z kultury i cywilizacji, przejście do katakumb.
Chrześcijanin może istnieć tylko jako sługa. W świecie sukcesu materialnego i konsumpcji , naśladowanie ścisłe Chrystusa, trzymanie się prastarej Ewangelii, jest zgorszeniem i jako takie wywołuje metanoię, nawrócenie. Nie krzyże na sztandarach powodują cofanie się neo-pogaństwa , lecz kenoza i solidarność z cierpiącym bliźnim.Jednak nie ukrywam, że głównym punktem mojego zainteresowania kongresem, była sesja panelowa zatytułowana podwójnie:
Fides et ratio
Dialog nauki i wiary – trudności i nadzieje.
Niestety ,w odniesieniu do tego punktu mogę tylko napisać o moim rozczarowaniu.
![Michal Kleiber.jpg](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/19/Michal_Kleiber.jpg/240px-Michal_Kleiber.jpg)
M.Kleiber [1946 - ], informatyka,mechanika,prezes PAN
Prof.M.Kleiber, to świetny lider polskiej nauki w formie instytucjonalnej[prezes PAN],ale jego specjalnością chyba nie jest, ani filozofia nauki, ani filozofia religii i stąd jego wykład nie zawierał jakiś specjalnie oryginalnych tez na temat dialogu między wiarą i nauką.
A jego luźne uwagi na temat potrzeby upowszechnienia zdobyczy nauki i teologii, oraz wymagań metodycznych w tym zakresie[ przystępność, zrozumiałość] uderzały – oczywistością.
![Michał Heller](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d4/Michal_Heller.JPG/240px-Michal_Heller.JPG)
ks.M.Heller [1936 - ] , teolog,kosmolog,filozof przyrody,laurat nagrody Templetona
Ks.prof.M.Heller podniósł trochę poziom dysputy panelu, kładąc akcent na teologii uprawianej i popularyzowanej w kraju, a dokładnie na powszechnej ignorancji w zakresie teologii, która to ignorancja i brak profesjonalizmu rwią dialog nauki i wiary.
Najbardziej polemicznie wystąpił prof.E.Wnuk-Lipiński arcytrafnie zauważając, iż nauki o przyrodzie są w niewoli paradygmatu “cudoszczelnego”. Fakty, które nauka nie może wyjaśnić w ramach tego paradygmatu, dla niej nie istnieją. Wobec tego stają się one przedmiotem zainteresowania tzw. para-nauk, rozwijanych przez dyletantów i amatorów, co nie gwarantuje racjonalnego badania zjawisk nowoodkrywanych i nie rozpoznanych.
Natomiast wystąpienie ks.prof.A.Szostka było już dokładnie związane z problematyką dialogu “nauka-wiara”, bo poświęcone interferencji aktualnego postępu badań naukowych i stanu teologii. Zdaniem prelegenta wpływ nauki na teologię jest pośredni: najpierw nauka wpływa na nasz światopogląd, a światopogląd na koniec konstruuje odpowiednie rozumienie teologii.
Moje rozczarowanie z sesji panelowej “Dialog wiary i nauki” ,o którym uczyniłem wyżej wzmiankę, zrodziło się na glebie takiej oto medytacji.
Hasłem kongresu było poszukiwanie człowieka w człowieku, czyli problematyka chrześcijańskiej antropologii filozoficznej w konfrontacji z antropologią fundowaną na kulturze a-religijnej i a-metafizycznej.
Należało więc spiąć tę problematyką z postulatem Jana Pawła II sformułowanym w roku 1982 [2]:
“...Stoimy w obliczu wielkiego wyzwania moralnego ,które polega na zharmonizowaniu wartości technologii wywodzącej się z nauk ścisłych z wartościami sumienia. Trzeba zmobilizować sumienia! Będziemy służyć sprawie człowieka ,jeśli nauki ścisłe sprzymierzą się z sumieniem. Mówiąc inaczej ,trzeba będzie jak najstaranniej czuwać nad sposobem w jaki człowiek wykorzysta te odkrycia i nad intencją ,która kierować będzie jego wyborem.”
A po spięciu i zszyciu hasła kongresu z postulatem JPII, należało zająć się zgrozą i tragedią jakie tkwią w rozpoczętych pracach nad produkcją i hodowlą Androidów/Golemów człowiekowatych, czyli nad dekonstrukcją gatunku o nazwie “człowiek”.
Tematem głównym sesji panelowej ”Dialog nauki i wiary” powinien być dramat:
Upadek moralny nauki i uczonych w dobie współczesnej.
Albowiem kto- jeśli nie liderzy i centra kultury chrześcijańskiej- zajmie się zanegowaniem i powstrzymaniem najbardziej obłąkanej w dziejach poznania naukowego ,idei zniszczenia istoty i natury człowieczeństwa za pomocą technologii wykorzystującej odkrycia genetyki molekularnej?
Literatura
[1] Jan Paweł II, Redemptor hominis,10.
[2] Zharmonizować wartości technologii z wartościami sumienia, w :Jan Paweł II-Wiara i kultura,Rzym,1986,str.171
No modern scientist comes close to Einstein's moral as well as scientific stature (John Horgan)
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Technologie