*** DZIEWIĘCIU SYNÓW SMOKA ***
Chińczycy wierzą, że pochodzą od smoka, są jego dziećmi. Według antycznych mitów PAN GU - twórca Ziemi i Nieba oraz FU XI i NU WA, którzy dali życie czlowiekowi sa SMOKAMI.
Zarówno HUANG DI (Żółty Cesarz) - ten który wygrawszy wojny zapewnił jedność narodową jak i DAYU - legendarny pierwszy monarcha z dynastii XIA (XXI-XVI w pne) - ten który stworzył nurty wszelkich wód, obydwoje zawdzieczają swe sukcesy pomocy SMOKA. Stworzenie to w hierarchi stoi na wyjątkowo wysokiej pozycji, przypisuje mu się dziewieć atrybutów, jest też jednym z dwunastu postaci w kalendarzu chiński.
Upodabniając się do innych zwierząt można u niego zauważyć: jelenie rogi, ogon i łuski ryby, pazury orła, oczy tygrysa, wargi wołu, lwi nos, tułów węża, a i niekiedy doczepia sobie skrzydla nietoperza.
W epoce MING (1368-1644) i QING (1644-1911) był cesarskim symbolem będącym darem NIEBA. Dzisiaj już nikt nie wierzy, iż SMOK ma jakiekolwiek związki z szefem państwa, ale jest nadal uznawany jako fetysz przynoszący szczęście.
Jedna z ludowych legend mówi:
Każde z mórz jest nadzorowane przez króla-smoka, a każda z rzek i strumieni przez małego smoka.
Jako bóg wszelkich wód, mórz, rzek i wodospadów SMOK jest odpowiedzialny za pomyślny ich bieg i winien czuwać nad przychylną pogodą, a tam gdzie jest nieobecny dochodzi do katastrofy. Jego imponujaca aparycja sprawia, że może dostosowac się do różnorakich warunków, potrafi rownież fruwać i przynosi szczęście. W konsekwencji tego SMOK to odważny brat nawet dla nieprzyjaciela.
W pekińskim Pałacu Cesarskim w Parku BEI HAI i w mieście DATONG (prowincja SHAN XI) znajduje sie mur-ekran Dziewięciu Smoków z ceramiki polichronicznej. Dzięki tej specjalnej "lakierowanej technice" głębokie szlachetne kolory przetrwały setki lat, można dostrzec blask SMOKÓW szukających pereł w szmaragdowo-lazurowym niebie i jego zamglonych chmurach.
SMOK ma dziewięciu synów, którzy są odzwierciedleniem jego form. W ogóle liczba "9" jest liczba szczęśliwą symbolizującą doskonałość i jest liczbą cesarską.
Najstarszy z synów *BI XI podobny jest do olbrzymiego żółwia, symbolizuje pokój i długowietrzność, na swych plecach nosi wielkie ciężary i jest mu z tym dobrze. Jest uważany za strażnika domostw i wszelkich katastrof. Spotykamy go w wielu miejscach turystycznych, często na kamiennych płaskorzeźbach umieszczanych przy pomnikach.
Modszy *CHI WEN uwielbia wszędzie spoglądać, jest umieszczany na szczytach domów do swych obserwacji; jego cialo przypomina rybę, a rola jego to ochrona ludzi od pozarów.
*TAO TIE upodobniony do wilka, jest tak wielkim łakomczuchem, że nawet zjadł własne cialo...! Pozostal mu tylko łeb. Widuje się jego na krańcach lub pośrodku mostów gdzie jest wybawcą od powodzi. W dzisiejszej epoce jego podobizna widnieje na opakowaniach z żywnością.
*YA ZI jest bojowy, lubuje się w walce, stąd spotykamy go na mieczach, nożach i dekoracjach wojskowych...Lubi zabijać.
*BI'AN to piaty syn o tygrysich kształtach, nie darzy sympatią ani złoczynców ani zbrodniarzy i właśnie z tej przyczyny widuje się go najczęściej przy drzwiach więziennych gdzie wzbudza strach wieźniów.
*SUAN NI szosty syn jest bardzo podobny do lwa, lubi dym, pojawia się na kadzielnicach.
*BA XIA siódmy z synów lubujący baraszkować z wodą. Jego ornamenty odnajdujemy na mostach z kamienia lub też na okapnicach budowli jak te chociażby w Palacu Cesarskim w Pekinie.
*JIAO TOU ósmy syn o wyglądzie muszli, nad wyraz nie znosi jeśli ktoś wejdzie do jego domu, staje się wtedy agresywny. Umieszczany jest nad drzwiami wejściowymi dla odpędzenia intruzów.
I wrescie dziewiąty syn o miłym imieniu * PU LAO lubi muzykę i ...hałas. Jego podobiznę graweruje się na mosiężnych dzwonach, chociażby na dużym dzwonie YONGLE z dynasti MING w muzeum świątyni w Da Zhong w Pekinie
* * * CDN
Inne tematy w dziale Kultura