zhongguo zhongguo
156
BLOG

MASKI Z TYBETU

zhongguo zhongguo Świat Obserwuj temat Obserwuj notkę 8

   W Tybecie, Nepalu, Ladakhu i Bhutanie odbywa się wiele świąt monastycznych, podczas których tybetańscy mnisi wykonują tańce.

   Opera tybetańska, znana jako „Ache Lhamo” w Tybetańskim Regionie Autonomicznym i „Namthar” w Qinghai to tradycyjna sztuka widowiskowa popularna wśród społeczności tybetańskich w Tybecie, Syczuanie, Qinghai, Yunnan, Gansu, Xinjiangu oraz w Indiach i Bhutanie. Łącząc elementy mitologii, folkloru, tańca i rytuałów religijnych, opera tybetańska oferuje wyszukane przedstawienia na festiwalach takich jak Shoton i Losar

Została ona uznana za narodowe niematerialne dziedzictwo kulturowe w 2006 roku i wpisana na Listę Reprezentatywną Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO w 2009 roku.

Od chwili pojawienia się opera tybetańska cieszy się dużą popularnością wśród Tybetańczyków. Jej historia sięga XV wieku i zwana jest „żywą skamieniałością tradycyjnej kultury tybetańskiej”. Ta starożytna opera wpisana na listę zarówno narodowego niematerialnego dziedzictwa kulturowego Chin jak i niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO przyciąga wielu fanów naszych czasach.

   image  To imponujące oblicze mocy jest charakterystyczne dla ikonografii tybetańskiej. W ten sposób na żywo jest ilustrowana ogromna energia, jaką świadomość musi wykorzystać, aby stawić czoła i pokonać przeszkody stojące na drodze do duchowego wyzwolenia.

image Maska do tańca Cham, Tybet, XIX w. wykonana z papieru mâché, pochodząca z dziedzictwa Alexandry David-Néel z 1970 roku.

   Maskę tę zdobyła słynna podróżniczka Alexandra David-Néel  podczas jej przygód z podróży po świecie tybetańskim, które ostatecznie doprowadziły ją do Lhasy w 1924 roku.

Inne maska z jej kolekcji znajdują się w Narodowym Muzeum Sztuki Azjatyckiej – Guimet w Paryżu. Również kilka egzemplarzy znajduje się w jej domu przekształconym w muzeum w Digne-les-Bains.

Zamaskowane tańce buddyjskie, cham, o wybitnie sakralnym charakterze, stanowią ważny aspekt rytuału ezoterycznego buddyzmu himalajskiego. Mają one starożytne pochodzenie i są wykonywane przez specjalnie przeszkolonych mnichów podczas ważnych świąt, na malowniczych i spektakularnych ceremoniach.

Te skodyfikowane tańce, wymagające od mnichów doskonałej koncentracji, przedstawiają wiele postaci z buddyjskiego panteonu, w tym bóstwa, o aspektach pokojowych lub tragicznych, w zależności od przypadku. Dla tancerzy jest to forma dynamicznej medytacji, która łączy się z intensywnością i dramatyzmem niektórych scen wywołanych tańcem.

image Maski są zakładane wysoko na głowy tancerzy i mocowane sznurkami z tyłu głowy, są zabezpieczone paskami materiału, aby zapobiec zranieniu tancerzy podczas ruchu. To przez półotwarte usta tych masek tańczący mnisi mogą patrzeć. Kontekst tańca pozwala z całą pewnością zidentyfikować postać odpowiadającą noszonej masce.

   Jednakże w odniesieniu do tego imponującego przykładu ogólny wygląd twarzy, z jej gniewnymi rysami, niebieskim kolorem, a także czaszkami zdobiącymi jej diadem, w szczególności przywodzą na myśl Mahakalę, jednego z największych opiekuńczych bogów praktykujących nauki buddyzmu ezoterycznego.

image Maska będąca zarówno zwyczajnym jak i szczególnym kulturowym przedstawieniem życia ludzkiego była ważnym narzędziem w starożytności. Jest to nie tylko broń obronna podczas polowań i bitew ale również narzędzie komunikacji z niebem i ziemią w rytuałach składania ofiar bogom. Wreszcie jest teź symbolem przywiązania przodków do totemu.

image   Niektóre tradycyjne maski z Sakyya wykonane z gliny. (Budda pochodził z klanu Skakya)

Zwyczaj „malowanej twarzy” pochodzący z czasów prymitywnych klanów był w Tybecie wszechobecny. Mężczyźni farbowali twarze krwią zwierząt przed wzięciem udziału w polowaniu lub bitwie. Jest to gest dodający odwagi i przestraszający wrogów.

Niektórzy badacze uważają ten zwyczaj za podstawę maski tybetańskiej. Z czasem maska stała się popularna dzięki zjednoczeniu z takimi religiami jak Bon i Buddyzm.Tańce Qiangmu (tybetański taniec religijny) i opera tybetańska wprowadziły ją do życia codziennego.

Od oryginalnej „malowanej twarzy” przez maski zwierzęce używane w prymitywnych rytuałach ofiarnych po maski różnych postaci (boga, diabła i zwykłych ludzi) maska tybetańska rozwija się z biegiem czasu.

image     Maski używane w operze tybetańskiej, zwłaszcza niebieska Wenba, różnią się kolorem (zielony, biały, żółty, czerwony ...) w zależności od różnych tożsamości i przedstawianych postaci.

• Na przykład kolor biały reprezentuje czystość. Białą maskę opery tybetańskiej noszą zatem postacie o czystym, łagodnym i życzliwym charakterze.

• Żółta maska przedstawia nieśmiertelnych świętych o promiennym obliczu, którzy są wielkimi dobroczyńcami i uczonymi.

• Kolor zielony reprezentuje kobiety symbolizując cnotę, mądrość, piękno i elegancję. W życiu codziennym zieleń często pojawia się w odzieży damskiej, np. w zielonych szalikach, w biżuterii, zielonych koszulach, czy nawet w zielonym Bangdian (fartuchu tybetańskim).

• Czerwona maska to symbol inteligencji i odwagi, który reprezentuje władzę i sprawiedliwość. Często królowie noszą czerwone maski, podczas gdy ministrowie noszą jasnoczerwone maski.

image Maska Dharmapali w rzeźbionym drewnie pochodząca z Tybetu z początku XX wieku.

Pomimo często agresywnego wyglądu maski są pożytecznymi bóstwami, ponieważ ich funkcją jest ochrona buddyzmu i jego wyznawców.

   Moc emanująca z masek Cham ilustruje ogromną energię jaką świadomość musi wykorzystać, aby stawić czoła i pokonać przeszkody stojące na drodze do duchowego wyzwolenia. Tańce Cham są wykonywane przez mnichów podczas ważnych świąt, które gromadzą ich na dziedzińcu klasztoru z wiernymi.

 image Tańce klasztorne lub tańce Cham są wyrazem ofiar składanych pokojowym i gniewnym bóstwom, aby rozwiały one przeszkody na drodze do wyzwolenia. Oprócz bóstw interweniuje wiele postaci.

Tańczący mnisi noszą maski czasem przerażające. Inni mnisi używają tamburynów i kotłów do odpędzania złych duchów. Ruchy, sekwencje i miny tancerzy są opisane w tekstach, ich przekaz ustny pozostaje fundamentalny. Moc emanująca z masek Cham ilustruje ogromną energię jaką świadomość musi wykorzystać, aby stawić czoła i pokonać przeszkody stojące na drodze do duchowego wyzwolenia. Tańce Cham są wykonywane przez mnichów podczas spektakularnych ceremonii.

image Drewniana maska Cham Mahakala pochodząca z Tybetu lub Nepalu z początku XX wieku.

Jej czerwony kolor, a także pięć czaszek (5 dolegliwości  przyczyn cierpienia), które zdobią jej diadem i przedstawiają Mahakalę, jednego z największych opiekuńczych bogów (Dharmapala) w buddyzmie ezoterycznym (Wadżrajana). Pomimo ich często agresywnego wyglądu, są pożytecznymi bóstwami.

image W sklepie z maskami tybetańskimi na Barkhor East Street, w obszarze uliczek i placu publicznego w pobliżu świątyni Jokhang w Lhasie.

image Tradycyjnie miejscem wystawiania opery tybetańskiej była otwarta okrągła przestrzeń osłonięta namiotem ze sceną wyznaczoną magicznym kręgiem i centralnym ołtarzem. Jedną z największych cech opery tybetańskiej jest to, że postacie od początku do końca występują w maskach. Czas trwania występów jest bardzo zróżnicowany, mogą one trwać nie krócej niż dwie godziny lub nawet siedem dni.

image 

image 


image

image 

image



zhongguo
O mnie zhongguo

CHINY - to moja pasja i powołanie. KRAJ, w którym jest najwięcej ludzi do polubienia. JĘZYK, HISTORIA, KULTURA, TRADYCJA ... wszystko mnie interesuje. Wśród moich podróży po Chinach losy wiodą mnie tam gdzie jest zawsze coś do odkrycia </&lt NAGRODA ''za systematyczną prezentację kultury chińskiej i budowanie mostów pomiędzy narodem chińskim i polskim'' (2012 rok)"

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (8)

Inne tematy w dziale Polityka