Dzisiejsza data w kalendarzu obchodzona jest jako święto Genowefy. Patronka Paryża urodziła się w Nanterre około 420 r (dzisiaj jedno z przedmieść paryskich), zmarła w Paryżu między 502 a 512 r.
Dla niektórych krajów azjatyckich, w tym Wietnamu i Chin, liczba 3 jest magiczna. Reprezentuje upodobanie umysłu, logiki i działania.
Każda kultura ma liczby, które piastuje lub nienawidzi, szanuje lub odrzuca. W starożytnej Grecji Pitagoras widział, że liczba jest zasadą rzeczy, uznając w ten sposób uniwersalną harmonię we wszystkich dziedzinach. Jego motto brzmiało:
Wszystko jest liczbą.
Każdej rzeczy przyporządkowana jest liczba całkowita (liczby naturalne dodatnie 1, 2, 3, 4, 5).
Wydaje się, że w kulturze wschodnioazjatyckiej liczba 3 ma upodobanie do dowcipu, logiki i działania.
Być może dlatego, że nie jest ani za małą, ani za dużą, wskazuje akceptowalną średnią możliwą do osiągnięcia równowagę. Odzwierciedla to ewolucję wszystkich rzeczy: początku, środka i końca.
Popularna mądrość mówi:
nie więcej niż trzy razy
, odradzając podejmowanie działań więcej niż trzy razy.
Życie duchowe w Azji Wschodniej cechuje współistnienie i jedność Trzech Wiar wywodzących się z tego samego źródła (buddyzm, konfucjanizm, taoizm).
"3" jest duchową cyfrą
Buddyzm ma wiele trójek. W pagodach przedstawionych jest kilka grup trzech Buddów: trzech Buddów Teraźniejszości, Przeszłości i Przyszłości. Budda Nieograniczonego Światła Amitabha, najbardziej czczony z tzw. buddów medytacyjnych jest otoczony przez dwóch bodhisattwów.
Trzech Bogów Szczęścia zwie się:
- Gwiazda Szczęścia, Fuxing福星;
- Gwiazda Godności lub Dobrobytu, Luxing 禄星
- Gwiazda Długowieczności, Shouxing 寿星.
Są oni nosicielami wielu symboli.
Te trzy bóstwa można znaleźć pod nazwami:
- Trzech Bogów Szczęścia
- Trzy gwiazdy
- Trzej Czcigodni Staruszkowie
- Trzech leciwych ministrów
- Trzech Nieśmiertelnych szczęścia, wynagrodzenia i długowieczności
W starożytnych Chinach trzy główne więzi społeczne to te, które łączą władcę i jego poddanych, ojca i dziecko, męża i żonę. Trzy pierwsze zasady odnoszą się do Nieba, Ziemii i Człowieka. Kobieta przez całe życie podlega trzem podmiotom
- córka swoim rodzicom,
- żona mężowi,
- wdowa synowi
Popularne zwyczaje i wierzenia przeplatają się z cyfrą 3. Ludzkie szczęście jest ucieleśnione w trzech postaciach reprezentujących trzy obfitości:
- szczęście (wiele dzieci),
- bogactwo (bycie Mandarynem)
- i długowieczność.
Podczas ceremonii są składane trzy ofiary: wół, świnia i koza.
Istnieją 3 potrzeby (pragnienia): spanie, jedzenie i prokreacja. Uważa się, że człowiek ma 3 dusze duszę duchową, duszę zmysłową i duszę wegetatywną. 3 nieszczęścia zagrażające człowiekowi to: ogień, powódź i złodzieje.
Trzy pokolenia mieszkają pod jednym dachem
Żyjąc w trzy pokolenia pod tym samym dachem jest ideałem i symbolem szczęścia w starożytnych Chinach. Rewolucja Kulturalna próbowała przekształcić struktury rodziny. Polityka jednego dziecka przyczyniła się w dużym stopniu do utrzymania więzi pokoleń pod jednym dachem. Do codzienności należy fakt, że dziadkowie dbają o swoje wnuki!
Kwestia, że emerytura jest prawie nieistniejąca w Chinach wyjaśnia sytuację uzależnienia. Nie jest rzadkością widzieć, jak nawet bardzo starzy ludzie dorabiają na codzienne życie zajmując się drobnym handlem na straganach lub w małych sklepikach.
Statystyki szacują, że w połowie XXI wieku w Chinach będzie 400 milionów "seniorów". Dziś na jednym dziecku spoczywa opieka swych 2 rodziców i 4 dziadków!
Uzupełnienie:
Motyw trzech mądrych małp wywodzi się z Chin.
Mądre małpy (zwane też „trzema małymi małpkami”) to symbol składający się z trzech małpek, z których każda zakrywa łapkami inną część twarzy: pierwsza usta, druga oczy, a trzecia uszy.
Tworzą coś w rodzaju obrazkowej maksymy: „Nie widzisz zła, nie słyszysz nic złego, nie mówisz nic złego”. Dla tych, którzy przestrzegają tej maksymy, wyniknie z tego tylko dobro.
Najwcześniejszy znany zapis znajduje się w „Dialogach konfucjańskich”, spisanych od 479 pne. mniej więcej do 221 roku n.e.:
nie widzę nic złego, nie słyszę nic złego, nie mówię nic złego.
Identycznie zdanie znajdujemy w 1658 r. w zwoju opisu kronik dziejów Pieśni „宋史紀事本末(Sòng shǐ jìshì běnmò) będących historycznym traktatem średniowiecznych Chin i śledzącym historię dynastii Song (960 – 1279).
Tekst towarzyszący trzem małpom został wprowadzony około VIII wieku przez buddyjskiego mnicha ze szkoły Tiāntái zōng (天台宗) słowami:
Nie patrz, nie słuchaj, nie mów.
W mitologii chińskiej małpa była towarzyszką pielgrzyma Xuanzanga i pomogła mu znaleźć święte księgi buddyzmu. To właśnie ten aspekt jest używany w symbolice trzech małych małpek:
nic nie widzieć, nic nie słyszeć i nic nie mówić.
Słowa te zostały wprowadzone przez buddyjskiego mnicha z sekty Tendai około VII wieku, pierwotnie związanej z bóstwem Dordże.
Było to również motto Gandhiego, który zawsze nosił przy sobie małą rzeźbę tych trzech mądrych małp.
Inne tematy w dziale Kultura