Eksperyment badawczy NACA (National Advisory Committee for Aeronautics – komitet zajmujący się ogólnie badaniami lotniczymi) demaskuje maskirowkę brytyjską w Gibraltarze.
20 września 1944 roku na rzece James River został wykonany eksperyment badawczy laboratorium NACA - USA.
https://www.youtube.com/watch?v=IIRc_aIGEWc
The NACA at 100
NASA
Opublikowany 3 mar 2015
On March 3, 2015, NASA celebrates 100 years since the founding of its predecessor -- the National Advisory Committee for Aeronautics, or NACA.
With a small budget and no paid staff, the NACA began developing the capabilities our nation needed to gain leadership in aeronautics. Throughout and beyond World War II, the NACA developed or helped develop many aeronautical breakthroughs that are still used today -- from engine cowlings, to retractable landing gear, and jet engine compressors and turbines.
When the nation's focus began turning to space during the 1950s, it was decided that the NACA's 7,500 employees and $300 million in facilities would transition on October 1, 1958, to a new agency. Some of the NACA's brightest minds became leaders of the space effort and directors of NASA research centers. One former NACA employee put the first footprints on the moon.
Zamach na Generała Władysława Sikorskiego.

Jak powstają LEGENDY o obrażeniach wielonarządowych 100 g ?!.
https://wpolityce.pl/polityka/184800-sledztwo-ws-smierci-gen-sikorskiego-prokuratorzy-ipn-umorzyli-sprawe-ale-przeoczyli-dowody-jaka-role-w-postepowaniu-odegral-maciej-lasek
Śledztwo ws. śmierci gen. Sikorskiego: prokuratorzy IPN umorzyli sprawę, ale przeoczyli dowody? Jaką rolę w postępowaniu odegrał Maciej Lasek?
Córka płk. Andrzeja Mareckiego, który zginął w katastrofie lotniczej w Gibraltarze razem z Naczelnym Wodzem gen. Władysławem Sikorskim i 14 innymi osobami, domaga się wznowienia umorzonego pod koniec grudnia ub. roku przez prokuratorów IPN śledztwa w tej sprawie.
http://www.tunguska.pl/kontrolowane-wodowanie-liberatora/
Wodowanie Liberatora
TEORIE SPISKOWEautor Micz 14.09.2013
Zwolennicy wersji oficjalnej katastrofy gibraltarskiej powtarzają jak mantrę, że Liberatory były samolotami łamliwymi, dosłownie rozpadającymi się na kawałki w kontakcie z wodą.
Z kolei optujący za którąś z wersji teorii spiskowej przekonują, że wykonanie manewru wodowania było jak najbardziej możliwe. Istnieje film nakręcony w 1944 r. pokazujący kontrolowane wodowanie Liberatora B-24, czyli takiego samego jakim leciał generał Sikorski. Widać na nim, że maszyna bardzo miękko wchodzi w wodę, natomiast pasażerami rzuca w środku jak podczas huraganu. Z pewnością jednak Liberator nie powinien być tak pokiereszowany jak maszyna Sikorskiego. Klasyczne wodowanie tego typu maszyny obserwujemy na historycznym filmie, do którego link zamieszczamy na dole strony.
Na współczesnym zdjęciu natomiast widać gibraltarskie lotnisko North Front. Maszyna Sikorskiego kołowała na widocznym na zdjęciu końcu pasa i startowała w naszym kierunku, tak jak jedzie żółty samochód. Na horyzoncie majaczą szyby rafinerii w Algeciras, która przy niekorzystnych wiatrach sprawia problemy mieszkańcom Gibraltarum, dostarczając na Skałę mocno zagęszczone zanieczyszczenia.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=174&v=BSDa9z4kdOg
Materiał filmowy z wodowania Liberatora B-24
Ditching of a B-24 Airplane into the James River
Źródło grafiki: (C) Piotr Mańkowski

https://www.smartage.pl/eksperymentalne-ladowanie-b-24-na-james-river/
Eksperymentalne lądowanie B-24 na James River
przez MICHAŁ BANACH w dniu 13 CZERWCA 2016
W 1944 roku na James River niedaleko Langley Field w USA przeprowadzono nietypowy eksperyment. Bombowiec B-24 Liberator, wyposażony w specjalną aparaturę pomiarową wodował na rzece w celu zbadania skutków awaryjnego lądowania na wodzie.
B-24 Liberator był jednym z najważniejszych amerykańskich bombowców strategicznych wykorzystywanych podczas II wojny światowej. Maszyna ta miała jednak gorsze parametry w porównaniu do B-17 oraz B-29. Łącznie zbudowano około 19 256 maszyn. Koszt zbudowania jednego egzemplarza wynosił około 297 tyś. dolarów (współcześnie około 4,79 mln dolarów).
B-24 Liberator po wodowaniu na James River w 1944 roku (fot. NASA)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=hlmMpDyITTY
Comparison of Full Scale B-24 Ditching to a Model
Eksperyment na rzece James przeprowadzono 20 września 1944 roku. Nagranie filmowało kilka kamer, min. z powietrza. Co ciekawe część nagrań wykonano w zwolnionym tempie, dzięki czemu dokładnie widać, jak maszyna uderza o wodę. Bombowiec wodował z prędkością 150 km/h, a przeciążenia działające na maszynę miały wartość około 2,6 G.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=339&v=6THyBqVCO9I
Ditching of a B-24 Airplane Equipped with a Hydro-Scoop
Samolot wyposażony był w aparaturę pomiarową, umieszczoną w specjalnych, wodoodpornych pojemnikach. Po wodowaniu, wszystkie urządzenia wyjęto z maszyny i sprawdzono odczyty. Sam samolot poddano również szczegółowym oględzinom, w celu sprawdzenia uszkodzeń.
Wcześniej NACA (National Advisory Committee for Aeronautics – komitet zajmujący się ogólnie badaniami lotniczymi) przeprowadzało próbne wodowania przy użyciu modeli, w specjalnych zbiornikach wodnych. Wyniki badań nie były jednak zadowalające, dlatego zdecydowano się na użycie prawdziwego samolotu.
Poniżej znajdziecie kilka filmów i zdjęć z prób. Pełną galerię znaleźć można na stronie NASA.
O autorze odkrycia tego eksperymentu NACA z 20 września 1944 roku.
MICHAŁ BANACH Strona Facebook LinkedIn
Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

B-24 Liberator po wodowaniu na James River w 1944 roku (fot. NACA)

B-24 Liberator po wodowaniu na James River w 1944 roku (fot. NACA)

B-24 Liberator po wodowaniu na James River w 1944 roku (fot. NACA)

B-24 Liberator po wodowaniu na James River w 1944 roku (fot. NACA)

B-24 Liberator po wodowaniu na James River w 1944 roku (fot. NACA)

B-24 Liberator po wodowaniu na James River w 1944 roku (fot. NACA)
Zakorzeniony w historii Polski i Kresów Wschodnich. Przyjaciel ludzi, zwierząt i przyrody. Wiara i miłość do Boga i Człowieka. Autorytet Jan Paweł II
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka