Będę odrabiał wszystkie lekcje, a nie tylko te, które mnie pasują i bardzo lubię.
Kończy się marzec 2019 roku przypominam Historię przez duże litery: jest rok 1956.
Podkomisja smoleńska do tablicy w auli pod czujnym okiem publiczności na Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie !
Smoleńsk to jeden z "zakrętów" naszej HISTORII. Wrak z sadzą czy bez sadzy. Lot czy nielot?

Zaćmienie słońca obserwowane przez zakopconą od lampy naftowej szybę "okiem uzbrojonym".

Zakopcony ogon samolotu TU154M EW-85741 Belavia w EPWA Okęcie 15 czerwca 2014 roku w Warszawie jak PLF 101 w Pradze 8.04.2010 roku
Chlopcy z 36. Pulku w Pradze--Tu-154 '101'--April 8, 2010
https://www.salon24.pl/u/albatros/842930,budy-smalone-czy-loty-i-nie-loty,2
Czaputowicz do ambasadora Rosji: Oczekuję zwrotu wraku rządowego samolotu
Dział: Polityka, Temat: Katastrofa smoleńska
Nie widzę podstaw do dalszego przetrzymywania przez stronę rosyjską wraku samolotu rządowego, który rozbił się pod Smoleńskiem i oczekuję jego zwrotu – zwrócił się szef MSZ Jacek Czaputowicz na spotkaniu z ambasadorem Rosji Siergiejem Andriejewem.
Polska oczekuje zapewnienia swobodnego dostępu do miejsca katastrofy i wznowienia współpracy przy budowie pomnika ofiar – podkreślił minister spraw zagranicznych.
Duby smalone:
Mów takim do rozumu, to ziewają, ale praw im duby smalone o świętej źrenicy wolności szlacheckiej, ekscytuj bajędą o równości z królami […] a wydzieraj się przy tym ze wszystkiej mocy, machaj rękoma jak wiatrak, to się w końcu z czułości popłaczą i gotowi cię nawet porwać na ręce a ogłosić zbawcą ojczyzny.[5]

"Sprzedający sadzę" przedstawiony na XVIII wiecznym rysunku Jana Norblina
https://pl.wikipedia.org/wiki/Sadza

Osadzona sadza na ogonie statku powietrznego TU154M PLF102.
Samolot w locie !
Mechanizm formowania
Sadza w istocie powstaje w wyniku nie tyle spalania, ile pirolizy paliw, która towarzyszy procesowi spalania. W przypadku spalania z występowaniem płomienia sadza zaczyna formować się w najbardziej gorącej części płomienia (zwykle białej lub niebieskiej), gdzie występuje wysoka temperatura i deficyt tlenu. W takich warunkach paliwa organiczne ulegają rozkładowi do krótkich, prostych lub cyklicznych węglowodorów nienasyconych (np: acetylenu czy cyklobutadienu), odpowiednich karborodników oraz gazowego wodoru. Powstające karborodniki i nienasycone węglowodory rekombinują szybko z sobą na skutek czego powstają struktury quasipolimeryczne, które następnie zbijają się w struktury sferyczne, w których zaokludowany jest wodór.
W kolejnym etapie, po opuszczeniu najbardziej gorącej strefy płomienia, ze struktur sferycznych uwalnia się wodór na skutek procesu dyfuzji i jednocześnie świeżo utworzone struktury sferyczne zbijają się w stałe kłębki i łańcuchy. Proces ten ma miejsce w tej części płomienia, która ma barwę jasnożółtą. Typowa temperatura formowania się sadzy to ok. 1400 °C. Jeśli gorąca strefa płomienia jest wystarczająco duża i zawiera wystarczająco dużo tlenu to wówczas pierwotne struktury sferyczne zamiast ulec zbiciu w sadzę ulegają procesowi utleniania i płomień nie generuje sadzy[2].
Aby uzyskać tytuł magistra inżyniera podporucznika trzeba wykazać się bardzo poważną wiedzą.
TURbiNOWY SiLNik OdRzUTOWY jAkO źRódłO zAgROżEń ...
yadda.icm.edu.pl/yadda/element/.../c/Glowacki_turbinowy_PIL_213_2011.pdf
P Głowacki - 2011 - Cytowane przez 7 - Powiązane artykuły
(NOx), sadzy, niespalonych węglowodorów (NHC), tlenku węgla (CO) i ... Słowa kluczowe: turbinowy silnik odrzutowy, komora spalania, spaliny, toksyczne składniki spa- ... od początku prac nad powstaniem silnika odrzutowego wymagania ... Wysoka efektywność przekształcania energii chemicznej paliwa w entalpię ...
PRACE iNSTYTUTU LOTNiCTWA
213, s. 252-257, Warszawa 2011
TURbiNOWY SiLNik OdRzUTOWY jAkO źRódłO zAgROżEń
EkOLOgiCzNYCh
PaWeł GłoWackI*, StefaN SzczecIńSkI**
Urząd Lotnictwa Cywilnego*, Instytut Lotnictwa**
Streszczenie
W artykule przedstawiono najważniejsze mechanizmy powstawania toksycznych składników
spalin w komorach spalania turbinowych silników odrzutowych. Ogólnie opisano jakie parametry
pracy silnika i komory spalania powodują wzrost intensywności tworzenia się tlenków azotu
(NOx), sadzy, niespalonych węglowodorów (NHC), tlenku węgla (CO) i dwutlenku węgla (CO2),
a jakie ograniczają możliwości ich powstawania. Zasygnalizowano również jakie problemy czekają inżynierów silnikowców w przyszłości, związane z koniecznością wymuszania przez odpowiednie regulatory znacznej redukcji emisji toksycznych składników spalin.
Słowa kluczowe: turbinowy silnik odrzutowy, komora spalania, spaliny, toksyczne składniki spalin, ochrona środowiska.
WStęP
Prowadząc rozważania dotyczące lotniczych silników turbinowych często (szczególnie
w opracowaniach popularno – naukowych) traktuje się je jako kombinację” turbina – sprężarka”, uznając układ spalania mieszaniny paliwowo- powietrznej marginalnie i poświęcając
mu o wiele mniej uwagi niż na to zasługuje.
osiągi i sprawność silników zależą w równej mierze od efektywności pracy wszystkich elementów konstrukcyjnych silnika.
od początku prac nad powstaniem silnika odrzutowego wymagania dotyczące działania
komór spalania pozostają niezmienne:
– Wysoka efektywność przekształcania energii chemicznej paliwa w entalpię produktów spalania
– Minimalny spadek ciśnienia
– Jak najmniejsze pole przekroju poprzecznego
– konstrukcja lekka, trwała i niekosztowna
– Stabilna praca na całym zakresie prędkości obrotowych silnika oraz prędkości i wysokości
lotu bez możliwości zgaśnięcia
– łatwość rozruchu silnika zarówno na ziemi jak w powietrzu
– Spalanie całkowite w celu uniknięcia odkładania się (depozytu) węgla
– Wysoka podatność obsługowa
tuRBINoWy SILNIk oDRzutoWy Jako źRóDło zaGRożeń ekoLoGIczNycH 253
I do tego obecnie:
– Minimalizacja emisji NCh,CO,CO2,NOx,sadzy,SOx,NMVOCs1 na wszystkich zakresach
pracy silnika i warunkach lotu
– Redukcja hałasu emitowanego podczas procesu spalania i pracy silnika jako całości
– Możliwość stosowania wielu rodzajów paliwa
formowanie się szkodliwych składników spalin jest związane z temperaturą, czasem i historią koncentracji procesu spalania. charakterystyczne, że koncentracja powstawania tlenku
węgla (co) i niespalonych węglowodorów (NHc) jest najwyższa dla niskich zakresów pracy
silnika i zanika w funkcji wzrostu ciągu silnika. odwrotne zjawisko dotyczy tlenków azotu (Nox)
i dymu, których obecność w spalinach na zakresach małych wartości ciągu jest niezauważalna
a znacznie rośnie wraz ze wzrostem ciągu silnika. Powyższe zależności ilościowe przedstawiono na rys. 1.
Rys. 1. Wielkość emisji dla silników turbinowych w zależności od ciągu silnika
Gas turbine combustion alternative fuels and emissions third edition
arthur H. Lefebvre and Dilip R. Ballal © 2010 by taylor and francis Group, LLc
cRc Press is an imprint of taylor & francis Group, an Informa business
W przypadku śledczych wiedza wszechstronna jest jak najbardziej potrzebna.
Tutaj pani Kopacz ze znajomością życia na Ziemi i kopania metr wgłąb na niewiele się zda.
śmiech na sali audytoryjnej mógłby powiedzieć ktoś:
UMARŁ ZE ŚMIECHU!
Polot - Silniki lotnicze - Turboodrzutowe germańskie - Część 14
Polot.net
Dane silnika BMW 003: Silnik BMW 003 ma jeden wał. Sprężarka osiowa składa się z 7-stopni. Łopatki wykonane ze stali. Komora spalania pierścieniowa z ...

Złomiarze
albo dziupla

W "Dziupli" w Rosji szybko potrafią klepać. Skąd my to znamy.
"To wszystko zostało sfingowane" - prof. Dakowski o katastrofie w Smoleńsku
Kończy się marzec 2019 roku przypominam Historię przez duże litery: jest rok 1956.
Przerywnik polityczny:
Natolinczycy

Władysław Gomułka (1905-82) podczas słynnego przemówienia na placu Defilad 24 października 1956 r. Trzy dni wcześniej wrócił do władzy - został I sekretarzem PZPR. Źródłem ostrych walk frakcji w partii stały się spory o to, jak ma przebiegać destalinizacja. Inteligenccy... (Fot. East News / AFP)
"My kulturnyj narod. My giermańca nie boimsa i idiom wsiegda wpierot" Tak się śpiewało przy ognisku na rajdach studenckich w roku 1968
Zdanie o Władyslawie Gomułce: wlasna żona mu nie pomogła.
W związku z tym, że agresja Izraela na kraje arabskie spotkała się z aplauzem w syjonistycznych środowiskach Żydów – obywateli polskich, którzy nawet z tej okazji urządzali libacje, pragnę oświadczyć, co następuje: nie czyniliśmy i nie czynimy przeszkód obywatelom polskim narodowości żydowskiej w przeniesieniu się do Izraela, jeżeli tego pragnęli. Stoimy na stanowisku, że każdy obywatel Polski powinien mieć tylko jedną ojczyznę – Polskę Ludową. Podziela to olbrzymia większość obywateli polskich narodowości żydowskiej i służy wiernie naszemu krajowi. Władze państwowe traktują jednakowo wszystkich obywateli Polski Ludowej bez względu na ich narodowość. Każdy obywatel naszego kraju korzysta z równych praw i obowiązków i na każdym ciążą jednakowe obywatelskie obowiązki wobec Polski Ludowej. Ale nie chcemy, aby w naszym kraju powstała piąta kolumna. Nie możemy pozostać obojętni wobec ludzi, którzy w obliczu zagrożenia pokoju światowego, a więc również bezpieczeństwa Polski i pokojowej pracy naszego narodu polskiego, opowiadają się za agresorem, za burzycielami pokoju i za imperializmem.
Opis: przemówienie podczas kongresu Związków Zawodowych w dniu 19 czerwca 1967.
Źródło: Grzegorz Berendt, Od czerwca 67 do marca 68, rp.pl, 19 czerwca 2013.
Już nie wspomnę o CYTATACH z przemówień Pierwszego Sekretarza PZPR Władysława Gomułki.
Pogrzeb NATOLINA nikt po nim nie płacze !
Przemówienie Władysława Gomułki i wiec na Placu Defilad w Warszawie w 1956r.
https://pl.wikiquote.org/wiki/Władysław_Gomułka
Co do Gomułki opinie są podzielone. Ja długo sądziłem, że nie był antysemitą, i to nie tylko dlatego, że jego żona była pochodzenia żydowskiego. Znam jednak dokumenty, w których wspomina on czasy, gdy w latach 40. był sekretarzem generalnym PPR. I jak czytam o „rozrzedzaniu narodowościowym” albo że jest „za dużo towarzyszy żydowskiego pochodzenia”, to przestaję być taki pewny – jak ktoś zaczyna liczyć ministrów pochodzenia żydowskiego, to świadczy to o jego antysemityzmie.
Autor: Jerzy Eisler
Źródło: rozmowa Adama Leszczyńskiego, Marcowi buntownicy, „Ale Historia”, wyborcza.pl, 1 marca 2013.
Smoleńskie zagadki techniczne, sadza osadzona w czasie lotu.
https://www.polot.net/pl/silniki_lotnicze_turboodrzutowe_germanskie_czesc_14

Turbinowe silniki odrzutowe jedno- i dwuprzepływowe
w samolotach bojowych
ADAM KOZAKIEWICZ
Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Mechatroniki, Instytut Techniki Lotniczej,
00-908 Warszawa, ul. S. Kaliskiego 2
Streszczenie. Artykuł przedstawia analizę parametrów jednostkowych turbinowych silników odrzutowych
pod względem procesu realizowanego w tych silnikach. Zaprezentowano tendencje zmian ciągu jednostkowego i jednostkowego zużycia paliwa w zależności od roku wprowadzenia silnika do eksploatacji oraz
schematy ideowe silników. Przeanalizowano przebiegi zmian obliczonych parametrów gazodynamicznych wzdłuż kanałów przepływowych turbinowych silników odrzutowych użytkowanych w lotnictwie
wojskowym RP na samolotach bojowych oraz wpływ zakresu lotu na ich przebieg i zakres wartości.
Słowa kluczowe: turbinowe silniki odrzutowe jednoprzepływowe, dwuprzepływowe turbinowe silniki
odrzutowe, parametry jednostkowe, parametry strumienia
Symbole UKD: 621.45
1. Wprowadzenie
Ciągłe dążenie do podwyższania osiągów samolotów bojowych takich jak:
prędkość wznoszenia i prędkość w locie poziomym, wysokość lotu, manewrowość
oraz udźwig i zasięg samolotu przekłada się na konieczność zwiększenia (poprawy)
osiągów ich zespołów napędowych. Wśród nich to przede wszystkim duży ciąg, małe
zużycie paliwa i możliwie chłodne gazy wylotowe w warunkach lotu ustalonego,
a z drugiej strony małe wymiary gabarytowe (zwłaszcza poprzeczne) i mała masa.
Tu dostrzega się znacznie szersze możliwości wyboru osiągów niż w jednoprzepływowych silnikach (do niedawna powszechnie stosowanych w lotnictwie bojowym)
do potrzeb samolotu, wykorzystując dwuprzepływowe silniki odrzutowe. Wartości
tych osiągów we współczesnych samolotach stanowią kompromis w zależności
od przewidywanych zadań lotniczych.
202 A. Kozakiewicz
Brak szczegółowych danych dotyczących przebiegów parametrów gazodynamicznych wzdłuż kanałów przepływowych silnika jednoprzepływowego AŁ-21F3
(z samolotu SU-22) i dwuprzepływowego RD-33 (z samolotu MiG-29) spowodował
potrzebę odtworzenia obliczeniowego osiągów tych silników — wykorzystanych
następnie do porównań i analiz — na tle osiągów silników fi rm zachodnich.
Wykorzystanie zespołu napędowego samolotu opartego o turbinowy silnik
odrzutowy na szeroką skalę nastąpiło w końcu II wojny światowej w wyniku potrzeby uzyskiwania większych prędkości lotu przez ówczesne samoloty bojowe.
Napęd śmigłowy (rys. 1) nie potrafi zapewnić wystarczającej sprawności napędowej
układu przy lotach z prędkością powyżej 700÷800 km/h.
Pierwszym rodzajem turbinowego silnika odrzutowego, który pojawił się
przed ponad 70 laty, był turbinowy jednoprzepływowy silnik odrzutowy. Dzień
12 kwietnia 1937 r. można uznać za początek rozwoju tego rodzaju silników, kiedy
to F. Whittle przeprowadził udane testy na nowym rodzaju silnika WU (Whittle
Unit), a początki samolotu odrzutowego to lot maszyny Heinkel He 178 (z silnikiem
HeS-3B o ciągu 450 kG), który się odbył 27 sierpnia 1939 r.
Wracając do TEMATU: Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie to wielce zasłużona uczelnia.
Mam w ręku pracę magisterską jednego z absolwentów tej UCZELNI.
https://www.researchgate.net/profile/Radoslaw_Przysowa/publication/273137513_Model_przeplywowy_turbinowego_silnika_odrzutowego_D-18/links/54f985a30cf210398e98dc20/Model-przeplywowy-turbinowego-silnika-odrzutowego-D-18.pdf
PRACA DYPLOMOWA
STUDIA WYŻSZE
Temat: Model przepływowy turbinowego
silnika odrzutowego D-18
ppor. Radosław P.
stopień, imię i nazwisko dyplomanta
Wydział Inżynierii Chemii i Fizyki Technicznej
fizyka techniczna
kierunek studiów
termodynamika przepływów
specjalność
płk dr hab. inż. Tadeusz OPARA, prof. WAT
kierownik pracy
WARSZAWA 2001
Groźne ACTA2 Unii Europejskej mogą skutecznie zablokować dostęp do wiedzy. Pozostaniemy na poziomie Ewy Kopacz i jej wiedzy na temat życia dinozaurów.
A my chcemy wiele rzeczy wyjaśnić.
Wszak tylko PRAWDA jest ciekawa. To słowa Józefa Mackiewicza w kontekście KATYNIA.
Edyta Janeba – Bartoszewicz
Analiza właściwości paliw stosowanych współcześnie w silnikach
statków powietrznych
JEL: Q01 DOI: 10.24136/atest.2019.045
Data zgłoszenia: 15.12.2018 Data akceptacji: 08.02.2019

Wymaz z powierzchni ogonowej wraku TU-154 M PLF101 ? wszystko by wyjaśnił.
Gdyby jeszcze wykonać "POSIEW". A tu czysto ogon samolotu jak łza.
Co mu zaszkodziło na niebie w locie czy na ziemi.
W locie ? kiedy dawno już to był nielot!
Zakorzeniony w historii Polski i Kresów Wschodnich. Przyjaciel ludzi, zwierząt i przyrody. Wiara i miłość do Boga i Człowieka. Autorytet Jan Paweł II
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka