Antoni ech Antoni gdybyś znał historię Gibraltaru 4 lipca 1943 roku byłbyś mądrzejszy.
Eh! Mam już tego dość
Ech, ci artyści. Im zawsze więcej wolno.
Jak piszemy: ech czy eh?
Gonić KRÓLICZKA to trzeba być artystą.
https://tymrazem.pl/prawie-odlot-muzeum-kbely/
W większości miejsc można robić zdjęcia z wyłączeniem strefy, która sąsiaduje z działającym lotniskiem wojskowym (strefa na prawo od wejścia głównego na teren muzeum).
https://www.prague.eu/en/event/2366/kbely-aviation-museum-permanent-exhibition?back=1
Kbely Aviation Museum permanent exhibition
Aviation Museum Kbely (Letecké muzeum), Mladoboleslavská, Praha 9 - Kbely, 190 00
Permanent exhibition with children free TIP...
KBELY w Pradze : Lotnisko pilota Eduarda Prchala
Eduard Maximilian Prchal – czeski pilot, w czasie II wojny światowej służył w Royal Air Force. Oficjalnie jedyny ocalały z tzw. katastrofy gibraltarskiej. Wikipedia
Data i miejsce urodzenia: 1 stycznia 1911, Dolní Břežany, Czechy
Data i miejsce śmierci: 4 grudnia 1984, St. Helena, Kalifornia, Stany Zjednoczone
Katastrofa w Gibraltarze
Osobny artykuł: Katastrofa lotnicza w Gibraltarze.
4 lipca 1943 wraz z Williamem S. Herringiem, jako drugim pilotem, pilotował liberatora, którym z Gibraltaru powracał generał Władysław Sikorski[7][1]. Po 16 sekundach od startu samolot znalazł się w wodzie[1]. Prchal został oficjalnie uznany za jedynego ocalałego uczestnika katastrofy. W przyszłości jego zeznania stały się podstawą stanowiska strony brytyjskiej w całej sprawie. Do końca wojny wielokrotnie pilotował samoloty z osobistościami na pokładzie[8][9].
Okres powojenny
2 czerwca 1945 powrócił do Czechosłowacji[10]. 5 czerwca urodziła się jego córka[10]. Wkrótce rozpoczął pracę w ČSA[10]. W lecie tego samego roku do kraju powróciła jego żona wraz z dzieckiem[10]. Po przejęciu władzy przez czechosłowackich komunistów zaczęli go nachodzić agenci służb bezpieczeństwa[11]. Pojawiały się również plotki o jego śmierci[11]. 30 września 1950 wraz z żoną zbiegł do Wielkiej Brytanii, a stamtąd do USA[11]. Do 1967 pracował jako bibliotekarz[12]. Zmarł w roku 1984, pochowano go w kwaterze czechosłowackiej na Brookwood Cemetery w angielskim hrabstwie Surrey[12][13].
Kontrowersje
Kilkukrotnie zeznawał w sprawie katastrofy w Gibraltarze z 4 lipca 1943 roku. Pierwszy raz wystąpił przed brytyjską komisją śledczą działającą w okresie 7–23 lipca 1943[14]. Zeznawał wówczas pod przysięgą i nie odmówił odpowiedzi na żadne pytanie, jednak sprawa do dziś budzi wątpliwości. W opinii profesora Jerzego Maryniaka zeznania Prchala nie mogły opisywać rzeczywistego stanu lotu, a z przeprowadzonej przez niego ekspertyzy wynika wprost, że samolot był sprawny i pilotowany świadomie aż do momentu wodowania[15]. Niewykluczone, że zeznania pilota były niejednoznaczne częściowo z powodu amnezji wstecznej[16]. Prchal swoją wersję wypadków wielokrotnie jednak podtrzymywał[17][18].
Wątpliwości w zeznaniach Prchala budzą m.in. takie zagadnienia jak:
liczba pasażerów samolotu – Prchal zgodził się przyjąć dwunastego pasażera, lecz na meldunek mechanika, że na pokładzie jest ich tylko jedenastu, nie zareagował[19];
czas utraty przytomności – Prchal mówił, że odzyskał świadomość dopiero czwartego dnia. Tymczasem z relacji jego sąsiada z pokoju szpitalnego – Stanleya Mewa – wynika, że był on nieprzytomny tylko przez jedną dobę[20];
kwestia blokady sterów – z jednej strony pilot utrzymywał, że stery były zablokowane w pozycji wznoszącej, z drugiej zaś mówił, że w pewnym momencie sam wyrównał lot, co potwierdzają zeznania świadków obserwujących liberatora z lądu[21];
rola i dalszy los drugiego pilota – Williama „Kippera” S. Herringa – Eduard Prchal mówił o jego śmierci, zaś z trzech niezależnych relacji wynikało, że Herring przeżył[22], a jego żona (czy też wdowa po nim) oświadczyła Davidowi Irvingowi, że rozmawiała z mężem po dacie rzekomego zaginięcia. Ciała Herringa nie znaleziono[23];
czas i skutki wodowania – według Prchala samolot wystartował ok. 23.10. Zegarki pasażerów zatrzymały się jednak na 23:06 i 23:07, a Prchal utrzymywał, że przyczyną śmierci było wodowanie[24];
fakt wodowania – samo wodowanie pilot określał jako silne uderzenie w powierzchnię morza. Mówił on, że nie mógł tego wcześniej zaplanować, bo uznałby to za misję samobójczą. Tymczasem w czasie wojny na wodach mórz i oceanów z powodzeniem wodowały setki alianckich samolotów, często mocno uszkodzonych[25]. Wersję Prchala podważają też relacje świadków obserwujących lot z plaży w Zatoce Katalońskiej, którzy byli przekonani, że nie stało się nic niezwykłego i zaczęli nawet kpić z pilota;
kwestia maewestki – Eduard Prchal nigdy wcześniej nie zakładał przed startem kamizelki ratunkowej. Miał ją jednak na sobie po wyłowieniu, całkowicie wypełnioną powietrzem i zapiętą zgodnie z instrukcją, co potwierdzili świadkowie. On sam utrzymywał, że nie przypomina sobie, kiedy ją założył, choć przytomność stracił dopiero po wyjściu na ląd. Sugeruje to, że Prchal wiedział, jak ma zakończyć się lot liberatora. Jeszcze kilkanaście lat po zdarzeniu Prchal unikał odpisywania na listy dotyczące tej sprawy, a gdy w grudniu 1968 występował w brytyjskiej Thames TV, odmówił włożenia kamizelki celem sprawdzenia, ile czasu mu to zajmie[20].
Antoni M. -a tak Prezes Banaś z Najwyższej Izby Kontroli może zainteresuje się Tobą z powodu zniszczenia świeżo wyremontowanego w Samarze TU-154 PLF102 za ciężkie miliony?!
Nie można było dogadać się z Braćmi Czechami i przyjacielem śp. prezydenta Lecha Kaczyńskiego z byłym prezydentem Czech Vaclawem Klausem aby wykorzystać do badań niszczącym TU154 M demontowane na lotnisku Kbely pod Pragą dwa TUPOLEWY od roku 2013 do roku 2016. A tak prezes Banaś z NIK może się zacząć interesować problemem niegospodarności i zniszczenia TU154M PLF102 (świeżo po remoncie w Samarze) na lotnisku wojskowym w Mińsku Mazowieckim.
jeden z nich odbył długą sensacyjną podróż po drogach Czech a drugi poszedł na części i złom.
https://youtu.be/zNk2QosvKxU
https://www.salon24.pl/u/albatros/637585,czesko-polska-dziupla-kbely-lkkb
https://www.jetphotos.com/photo/6824402
Prague Václav Havel Int'l - LKPR
Czech Republic
COMPUTED.ApertureFNumber f/8.0
IFD0.Make NIKON CORPORATION
IFD0.Model NIKON D90
EXIF.ExposureTime 10/6400
EXIF.FNumber 80/10
EXIF.ExposureProgram 3
EXIF.ISOSpeedRatings 200
EXIF.DateTimeOriginal 2010:04:08 16:53:02
EXIF.MeteringMode 5
EXIF.Flash 0
EXIF.FocalLength 1550/10
EXIF IFD0 @ Absolute 0x00000026
Dir Length = 0x000B
[Make ] = "NIKON CORPORATION"
[Model ] = "NIKON D90"
[Orientation ] = Row 0: top, Col 0: left
[XResolution ] = 72/10000
[YResolution ] = 72/10000
[ResolutionUnit ] = Inch
[Software ] = "Adobe Photoshop CS2 Windows"
[DateTime ] = "2010:04:10 11:05:28"
[YCbCrPositioning ] = Co-sited
[ExifOffset ] = @ 0x00F0
[GPSOffset ] = @ 0x0380
Offset to Next IFD = 0x00000394
EXIF IFD1 @ Absolute 0x000003B2
Dir Length = 0x0006
[Compression ] = JPEG
[XResolution ] = 72/1
[YResolution ] = 72/1
[ResolutionUnit ] = Inch
[JpegIFOffset ] = @ +0x03F2 = @ 0x0410
[JpegIFByteCount ] = 2343
Offset to Next IFD = 0x00000000
EXIF SubIFD @ Absolute 0x0000010E
Dir Length = 0x0027
[ExposureTime ] = 10/6400 s
[FNumber ] = F8.0
[ExposureProgram ] = Aperture priority
[ISOSpeedRatings ] = 200
[ExifVersion ] = 02.21
[DateTimeOriginal ] = "2010:04:08 16:53:02"
[DateTimeDigitized ] = "2010:04:08 16:53:02"
[ComponentsConfiguration ] = [Y Cb Cr .]
[CompressedBitsPerPixel ] = 4/1
[ExposureBiasValue ] = 0.00 eV
[MaxApertureValue ] = 45/10
[MeteringMode ] = Pattern
[LightSource ] = unknown
[Flash ] = Flash did not fire
[FocalLength ] = 155 mm
[UserComment ] = " "
[SubSecTime ] = "00"
[SubSecTimeOriginal ] = "00"
[SubSecTimeDigitized ] = "00"
[FlashPixVersion ] = 01.00
[ColorSpace ] = sRGB
[ExifImageWidth ] = 1600
[ExifImageHeight ] = 1064
[ExifInteroperabilityOffset ] = @ 0x0360
[SensingMethod ] = One-chip color area sensor
[FileSource ] = DSC
[SceneType ] = A directly photographed image
[CFAPattern ] =
= [ Grn Blu ]
= [ Red Grn ]
[CustomRendered ] = Normal process
[ExposureMode ] = Auto exposure
[WhiteBalance ] = Auto white balance
[DigitalZoomRatio ] = 1/1
[FocalLengthIn35mmFilm ] = 232
[SceneCaptureType ] = Standard
[GainControl ] = 0
[Contrast ] = 0
[Saturation ] = 0
[Sharpness ] = 0
[SubjectDistanceRange ] = 0
https://www.salon24.pl/u/albatros/730935,w-sina-dal-odjedza-tu154m-z-lotniska-w-kbely
W siną dal odjedża TU154M z lotniska w KBELY
Zakorzeniony w historii Polski i Kresów Wschodnich. Przyjaciel ludzi, zwierząt i przyrody. Wiara i miłość do Boga i Człowieka. Autorytet Jan Paweł II
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka