Lotnisko w Białej Podlaskiej jest wyposażone w dwie drogi startowe jedne z najdłuższych w Polsce z możliwością pełnej eksploatacji:
- pas główny 3300×60 m
- pas rezerwowy 2260×30 m
- pasy lądowania, kołowania i strefy postojowe
- pełna całodobowa ochrona
- obszar o powierzchni ponad 70 ha przeznaczony do rozwoju zaplecza usług pasażerskich i transportowych z niezależnym dostępem,
- podziemne zbiorniki do przechowywania ponad 5 mln litrów paliwa
- osobna bocznica kolejowa zapewniająca bezpośredni dostęp do granicy.
- Władze Białej Podlaskiej dość długo wiązały przyszłość lotniska z dużą inwestycją obiecywaną przez tureckiego biznesmena Vahap Toya i jego spółki „Port Cargo”.
- 31 marca 2010 roku został rozstrzygnięty przetarg na dzierżawę 327 ha dawnego lotniska wojskowego. Wygrała jedyna startująca w przetargu spółka spółka Cargo Hub Warszawa Biała (obecnie Biała Airport Sp. z o.o.). Firma chce wykorzystać część dzierżawionego lotniska jako lądowisko dla małych prywatnych samolotów tzw. General Aviation. Później, po przebudowaniu pasów startowych i zbudowaniu nowych obiektów, docelowo na bialskim lotnisku miałyby być przyjmowane Boeingi 747, potocznie nazywane Jumbo Jetami, jedne z największych samolotów świata.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Lotnisko_Bia%C5%82a_Podlaska
A tymczasem (linki):
LOT już używa to lotnisko...do szkolenia ;))
http://www.dziennikwschodni.pl/biala-podlaska/wojsko-wykorzysta-lotnisko-w-bialej-podlaskiej-urzad-to-tajemnica,n,1000181617.html
http://www.dziennikwschodni.pl/biznes/przesylki-z-chin-trafia-w-to-miejsce-w-woj-lubelskim,n,1000206113.html
Jak widać Chińczycy mają dość czekania zanim w Polsce ktoś walnie się w debilny geszefciarski łeb i zauważy potencjał bramy komunikacyjnej, jaką jest miejsce zmiany szerokości torów kolejowych. Jest to miejsce gdzie można zrobić hub cargo aspirujący do wielkości Frankfurtu, a przynajmniej przejmujący z łatwością rynek śr-wsch Europy. A wtedy Berlin między Białą i Frankurtem "zostanie między nami jak....między jajami".
A gdyby ktoś zapytał - A co z ruchem pasażerskim ? Odpowiadam - A kto chce budować Gdynię 2 ?
O CPK woła LOT, który jest przewoźnikiem tranzytowym, więc w czym przeszkadza stworzenia wahadła lotniczego z każdego portu w Polsce, a przynajmniej z Okęcia czy Modlina ? Zaletą wykorzystania lotniska Biała Podlaska jest to, że koszt inwestycji jest kolosalnie mniejszy, ale jest też szereg innych zalet. Mam nadzieję, że ktoś mnie wyręczy i podpowie ;).
http://miastoterespol.pl/transparent-w-centrum-miasta/#comment-39
Inne tematy w dziale Gospodarka