ODDZIAŁYWANIE POWSTANIA CPK NA P.L. OKĘCIE
1.Porównanie p.l. Okęcie/Heathrow
· obszar lotniska – podobne
· usytuowanie na planie miasta – podobne
· intensywność ruchu lotniczego - dużo mniejsza
· tempo wzrostu ilości pasażerów – dużo większe
· ilość obsługiwanych pasażerów – dużo mniejsza
· ilość cargo - dużo mniejsza
2. Proponowany rozwój Heathrow
· wielość koncepcji i długie dyskusje
· wybór wariantu ekstensywnego rozwoju - budowa 3-go pasa
· uwzględnienie opinii biznesu i linii lotniczych
3. Proponowany rozwój – budowa CPK „od zera”.
· brak dostępnych analiz
· niezrozumiały pośpiech przy forsowaniu koncepcji
· finansowanie budowy CPK przez zewnętrzny kapitał
· nastawienie na klientów „wschodnich”(Białoruś, Ukraina,Słowacja, Czechy, kraje bałtyckie).
· uzależnienie od transportu kolejowego – nieistniejącego.
· przewidywany rozwój miasta wokół CPK
4. Centralny Port Komunikacyjny – ZA:
· swoboda projektowania
· możliwość rozbudowy
· konkurencyjność przez pracę 24/7
· spodziewane zyski ekonomiczne
· lokalny rozwój
· możliwość zapewnienia bezpieczeństwa militarnego – skuteczna obrona plot. i oddalenie od strategicznego celu (Warszawa).
5. Centralny Port Komunikacyjny – PRZECIW:
·
oddalenie od aglomeracji
· negatywny wpływ na lotnisko Łódź
· nierealne skomunikowanie kolejowe z resztą kraju
· oddalenie od spodziewanych klientów wschodnich
· zmniejszenie zysków z CPK(współwłasność) i samodzielne poniesienie kosztów budowy poł. kolejowych, z budżetu.
· konieczność ingerencji w nowo wybudowane połączenia kolejowe i drogowe
· oddalenie od jedynego węzła drogowego płc/pł – wsch/zach
· likwidacja PL. OKĘCIE
6. Zastrzeżenia
- Niezrozumiała rezygnacja z możliwości swobodnego i taniego podwojenia przepustowości Okęcia.
- Rezygnacja z nowo wybudowanych poł. Okęcia z miastem i krajem, a także linii kolejowej znajdującej się 100 m od ogrodzenia lotniska
- Niejasne i sprzeczne przeznaczenie terenu po porcie Okęcie - wojskowe/mieszkaniowe
7. Odległości największych lotnisk Europy od centrum miasta:
45 km - Centralny Port Komunikacyjny
8 km - Okęcie
8 km - Kopenhaga-Kastrup
12 km - Frankfurt
13 km - Madryt
13 km - Zurych
15 km - Kolonia/Bonn
18 km - Berlin Brandenburg
18 km - Amsterdam-Schiphol
20 km - Helsinki
23 km - Paryż (dużo bliżej Orly)
24 km - Heathrow
28 km - Monachium
Średnia odległość 17 km.
Oczywiście trzeba pamiętać o powierzchni miast - np. Okęcie jest na granicy obszaru miasta.
http://www.tvpparlament.pl/retransmisje-vod/inne/konferencja-prasowa-pelnomocnika-rzadu-ds-cpk-mikolaja-wilda/34089762
http://www.rdc.pl/informacje/pierwsza-lopata-pod-budowe-cpk-na-stulecie-niepodleglosci-jakubiak-to-byloby-to-cos-symbolicznego-posluchaj/
https://en.wikipedia.org/wiki/London_Heathrow_Airport#Passenger
https://pl.wikipedia.org/wiki/Lotnisko_Chopina_w_Warszawie
https://en.wikipedia.org/wiki/Thames_Hub_integrated_infrastructure_vision
https://en.wikipedia.org/wiki/Heathrow_third_runway
https://www.gov.uk/government/publications/airports-commission-interim-report
https://www.theguardian.com/business/2015/oct/23/areas-near-heathrow-suffer-more-noise-despite-claims-of-quieter-planes
Okęcie w 1945 roku.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Qantas_b747_over_houses_arp.jpg
Zdjęcie powyżej dla zwolenników ciszy na Okęciu. Nad tymi domami przelatuje 70 mln. pasażerów, a nie 14 jak na Okęciu, więc hałas jakby większy jest w UK.
Inne tematy w dziale Gospodarka