Gospodarka 7.09.2010, 22:40 "Magiczne autobusy" kontra monopole. Otwórzmy polskie przystanki W dziedzinie transportu w Polsce potrzebne jest prowolnorynkowe podejście. Na świecie bowiem w komunikacji np. autobusowej funkcjonuje wolny rynek. Na wielu relacjach się sprawdził i zaowocował ogromnym bogactwem oferty dla...
Gospodarka 6.09.2010, 22:04 Aglomeracje? Ich powstanie zablokowali monopoliści! Mamy w Polsce 10 aglomeracji powyżej pół miliona mieszkańców (z czego 5 ponadmilionowych) i około 20 mniejszych aglomeracji, mieszczących się w przedziale 100- 500 tys. ludności. Największa z nich, Konurbacja...
Gospodarka 6.09.2010, 15:37 Politycy zamykają zamiast liberalizować rynki transportowe Jako wolnorynkowe mu ekonomiście bardzo ciężko dotrzeć mi do polityków z wyjaśnieniem, że upadek kolei pasażerskiej w Polsce do poziomu ok. 30- 40 % stanu tego sektora na przykład w Czechach, jest ich dziełem. Ponoszą za to...
Gospodarka 5.09.2010, 21:22 Kolej można dotować, ale można też uczynić ją rentowną Dziwię się że woj. lubuskie, będące województwem bardzo ubogim, wciąż wysyła „w świat” klasyczne składy zestawione z lokomotywy spalinowej i wagonów (np. na linii Frankfurt/Odrą- Słubice- Rzepin). Koszt...
Gospodarka 5.09.2010, 09:56 Czy renesans kolei ma szansę zawitać do Polski? Veolia, Keolis, WestfalenBahn. Eurobahn. Dworzec w Padebornie powitał mnie ferią kolorów pociągów. Tyle różnych przewoźników na zwykłym lokalnym węźle. Oto kolej po reformie. Po zniesieniu monopoli, po...
Gospodarka 3.09.2010, 19:14 Przełom na kolei: pierwsza od dekady otwarta debata Dziś w sektorze kolei miał miejsce nie lada incydent. Po raz pierwszy od bodaj dekady debatowano, czy kolej winna mieć regulatora rynku. Po raz pierwszy od chyba 10 lat na branżowej debacie mogłem też zabrać publicznie głos, co zresztą...
Gospodarka 2.09.2010, 20:16 Z Pogranicza do Berlina: fatalne połączenia koleją Od lat największe miasta regionu Pogranicza- Zielona Góra, Gorzów, Żary/Żagań, nie mają bezpośredniego połączenia transportem zbiorowym z faktyczną a także historyczną stolicą tego regionu. Bo taką stolica,...
Gospodarka 1.09.2010, 09:28 Polska polityka transportowa dowodem zapóźnienia Obietnica, że po 2012 roku rząd będzie inwestował w pociągi zamiast autostrad, jest nierealna. Niby dlaczego ludność ze świeżych autostrad miałaby się przesiąść powrotem do pociągów? Kolej nie odzyska tak po prostu pozycji...