wolny-rynek wolny-rynek
204
BLOG

Wygrani i przegrani w gospodarce opartej na wiedzy

wolny-rynek wolny-rynek Gospodarka Obserwuj notkę 1

Wszystko przyspiesza. W erze kryzysu gospodarczego załamują się modele biznesowe które znałem od lat. Branżowa gazeta papierowa którą pamiętam jako najdłużej działającą w branży, schodzi z rynku. Informacje które podawała, są dziś dostępne za darmo, w sieci. Pracownicy, dla których ją prenumerowano, przestali do niej nawet zaglądać- opowiadał mi partner biznesowy. 

 
Coraz trudniej prowadzić modele biznesowe które sprawdzały się przez dekady. Z drugiej strony nadchodzą nastolatki, którzy jednym strzałem są w stanie uzyskać możliwość zarobku miliardów PLN, tak jak pewna grupa bardzo młodych biznesmenów, znanych z zaprojektowania aplikacji na telefon komórkowy, którzy, jak donoszą branżowe czasopisma, odrzucili propozycję firmy Google oferującą około 3 mld PLN za ich biznes, zatrudniający raptem między kilkunastoma a 50 pracownikami.
 
Z drugiej strony są ci dla których nowoczesna gospodarka zgotowała śmierć ich biznesów. Istnieje wielka nierównowaga wiedzy po obu stronach barykad. W warunkach peryferyjnych cywilizacji bardzo trudno stworzyć innowacyjne produkty- choćby popyt na kapitał ludzki jest mniejszy, i zdolniejsi pracownicy, jeśli nawet są, to szybciej migrują do innych krajów, gdzie otrzymają większe wynagrodzenia za swoją pracę i talenty. 
 
Z drugiej strony, jak podkreślają branżowe publikacje, nowoczesna e-gospodaka elektroniczna generuje bardzo niewielu zwyciężców. Wielkie firmy, takie jak Apple, Amazon, Facebook, mogą mówić o zyskach, cała reszta "istnieje", ale czy generuje dochody? Grono, Nasza Klasa- te marki miały swoje "5 minut" w polskich warunkach, ale znikły z rynku albo nie są już tak popularne. Jak więc przetrwać?
 
Czy w ogóle "polskie" media są jeszcze- technologicznie i gospodarczo- możliwe? Sieci społecznościowe, wielkie portale www i wyszukiwarki to powoli już zagraniczny, a nie rodzimy kapitał.
 
Adam Fularz
wolny-rynek
O mnie wolny-rynek

Absolwent Universite de Metz i Viadrina University, ekonomista. Specjalizuje się w infrastrukturze. Zawodowo jednak zajmuje się branżą e-commerce, ostatnio tworząc np. portal poselska.pl czy ie.org.pl. Interesuje się historią i muzyką. Uprawia sporty: capoeirę, downhill i snowboard. Interesuje się też ochroną zabytków i środowiska naturalnego. Poglądy gospodarcze: ordoliberał, wyznanie: Rastafari/Baha'i. Email: phooli(małpa)gmail.com Czasopismo Gazeta Poselska Promote your Page too

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Gospodarka