wolny-rynek wolny-rynek
793
BLOG

Via Sucinaria, Via Regia. Poza Via Baltica historię zapomniano

wolny-rynek wolny-rynek Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

 Mam wielki żal do polityków i różnych decydentów, że przy budowie sieci dróg wybrani w wyborach obywatele mają w głębokiej pogardzie ich historyczne nazwy, mające często antyczne korzenie. Jedynie w przypadku drogi i korytarza transportowego Via Baltica sugerowano się historią, nawiązaniem do historii branży drogowej. Najstarsze spośród szlaków swoją sławę zdobyły w czasach antycznych. Mapa Klaudiusz Ptolemeusza lokowała poza miejscowością "Calisia" także rozliczne inne miejscowości na terenach obecnej Polski, których przybliżone lokalizacje dopiero niedawno podał zespół naukowców; geodetów, historyków i kartografów z Technische Universitaet Berlin.

Współczesne korytarze transportowe pokrywają się z tymi wcześniej już istniejącymi. Autostrada A4 (Zgorzelec- Wrocław- Kraków- Przemyśl) to korytarz pokrywający się z przebiegiem Via Regia, drogi której odcinek ze Zgorzelca do Wrocławia modernizowano jeszcze za czasów Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego.

Rozmaite korytarze transportowe winny w mojej opinii nawiązywać do nazw historycznych. Sądzę że droga S3 winna nosić nazwę Via Viadrina, jako że większa część tego korytarza przebiega wzdłuż rzeki Odry i w jej zlewni.

Proponuję znaleźć też historyczną nazwę dla autostrady A1 (Świecko- Poznań- Warszawa). Myślę że „Via Polonia Magna” mogłaby być nazwą odpowiednią dla tego korytarza przecinającego Wielkopolskę. Zaś autostrada A1 z Gdańska przez Toruń na południe kraju to jeden z przebiegów Via Sucinaria, Via Ambra albo Via Electra, szlaku bursztynowego zaznaczonego już na starożytnej mapie drogowej Tabula Peutingeriana (ok. 330 r.n.e.) pokazującej 200 tys. km utwardzonych dróg starożytności. Dla dróg z południa na północ możnaby stosować warianty nazw antycznego szlaku.

Sądzę że nasz kraj, mający dość ubogą pisemną historię z czasów antycznych, winien tym bardziej podkreślać swoje historyczne dziedzictwo w historii Europy, zwłaszcza że podróże szlakiem bursztynowym na te tereny zostały przez antycznych autorów opisane. Polityka stosowania nazw historycznych dla budowanych autostrad winna w mojej opinii ulec zmianie, choćby na wzór włoski, gdzie dawne nazwy nadal stosuje się powszechnie dla nowobudowanych autostrad na takiej zasadzie jak ma to miejsce w przypadku „Via Baltica”.

 

Via Sucinaria

 na podstawie Wikipedii w łacinie
 
Via Sucinaria

Via Sucinaria (Italice Via dell'Ambra, Theodisce Bernsteinstraße, Polonice Szlak Bursztynowy seu Jantarowy Szlak, Bohemice Jantarová stezka, Lituane Gintaro kelias, Russice Янтарный путь) est antiqua via commercialis a Mari interno usque ad Europam borealem posita qua ad sucinum transferendum utebatur.

Sucinum re necessaria ornamenti portabatur ante omnia saecula e Mari Baltico per Vistulam Danapremque fluvios in Italiam, Graeciam, Pontum Euxinum, Aegyptum.

wolny-rynek
O mnie wolny-rynek

Absolwent Universite de Metz i Viadrina University, ekonomista. Specjalizuje się w infrastrukturze. Zawodowo jednak zajmuje się branżą e-commerce, ostatnio tworząc np. portal poselska.pl czy ie.org.pl. Interesuje się historią i muzyką. Uprawia sporty: capoeirę, downhill i snowboard. Interesuje się też ochroną zabytków i środowiska naturalnego. Poglądy gospodarcze: ordoliberał, wyznanie: Rastafari/Baha'i. Email: phooli(małpa)gmail.com Czasopismo Gazeta Poselska Promote your Page too

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Kultura