wolny-rynek wolny-rynek
830
BLOG

Dworce jako multimodalne węzły przesiadkowe. Toruń Główny

wolny-rynek wolny-rynek Gospodarka Obserwuj notkę 0
Przed laty poproszono mnie o kilka uwag na temat możliwości poprawy dostępności komunikacyjnej dworca Toruń Główny. Jest to dworzec usytuowany tak jakby głównych dworzec kolejowy Warszawy był dworcem Warszawa Wschodnia, a tylko pociągi jednej linii- np. tej w kierunku Krakowa- obsługiwałyby inne dworce na terenie miasta. Ratunków poprawy dostępności dworca jest kilka- pierwszy to kolej miejska, którą proponowałem przy innych okazjach. Inne to m.in. poprawa pieszej dostępności dworców.
 
  1. Poprawa pieszej dostępności dworca Toruń Główny
Proponuję budowę pieszego traktu spacerowego do dawnego mostu na Wiśle. Odbudowana byłaby część historycznego mostu po południowej stronie koryta rzeki, jako atrakcji turystycznej. Powstaje w ten sposób pomost, na którego końcu, w miejscu gdzie kończą się utrudniające żeglugę łachy, powstaje miejsce do cumowania. Proponuję następnie wprowadzenie połączenia promowego niewielkim stateczkiem pomiędzy końcem pomostu- przystani a nabrzeżem przy starówce. Powstaje w ten sposób atrakcja turystyczna oraz połączenie komunikacyjne w okresie letnim.
 
  1. Centrum handlowe i dworzec autobusowy
 
Miasto winno znaleźć podmiot który sfinansuje budowę węzła przesiadkowego na komunikację miejską przy toruńskim Dworcu Głównym w zamian za tzw. air rights, prawo do budowy kolejnych kondygnacji ponad stanowiskami autobusowymi.
 
Inwestor powinien tez w ramach tego samego prawa zbudować przejście piesze ponad torami kolejowymi łączące wszystkie perony dworca, wraz z tymi po stronie południowej, na które nie prowadzi przejście podziemne (przejście dostosowane dla osób niepełnosprawnych). W zamian za to zyskałby prawo do zabudowy całego placu przed dworcem (i może nawet terenu nad torami) galerią handlową. Przejście ponad torami mogłoby przechodzić przez całą galerię handlową oraz ponad drogą, by bezkolizyjnie sprowadzić pieszych na drogę spacerową w kierunku miasta (istniejącego mostu oraz proponowanej przeprawy promowej i pomostu).
 
Węzeł przesiadkowy winien skracać czas przesiadek do minimum. Istotne jest strategiczne rozmieszczenie przystanków autobusowych, jak najbliżej nowego przejścia górnego nad torami lub starego przejścia pod torami.
 

Adam Fularz, 2008 

wolny-rynek
O mnie wolny-rynek

Absolwent Universite de Metz i Viadrina University, ekonomista. Specjalizuje się w infrastrukturze. Zawodowo jednak zajmuje się branżą e-commerce, ostatnio tworząc np. portal poselska.pl czy ie.org.pl. Interesuje się historią i muzyką. Uprawia sporty: capoeirę, downhill i snowboard. Interesuje się też ochroną zabytków i środowiska naturalnego. Poglądy gospodarcze: ordoliberał, wyznanie: Rastafari/Baha'i. Email: phooli(małpa)gmail.com Czasopismo Gazeta Poselska Promote your Page too

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka