Tab. Wzrost liczby pasażerów po przejęciu linii kolei federalnej DB AG przez regionalne przedsiębiorstwa kolejowe w RFN
[za : Ralf Busch, Heike Hoehnscheid, "Wettbewerb im Eisenbahnverkehr", w: "Der Nahverkehr" 10/2000, częściowo uaktualnione].
Tabela: Proponowane koleje regionalne, niezależne od przewoźników ogólnokrajowych w Polsce.
-
Kolej Bieszczadzka - przejęłaby lokalne linie kolejowe na terenie Bieszczad i obsługiwałaby ruch na tym obszarze.
-
Beskidzka Kolej Górska- przejęłaby obsługę pociągów regionalnych na Żywieczczyźnie i u podnóża Tatr.
-
Kolej Sądecka- przejmie połączenia Nowy Sącz- Limanowa- Chabówka, połączenia osobowe do Muszyny, Krynicy i Tarnowa.
-
Kolej Górnej Wisły- przejęłaby linie lokalną do Wisły Głębce i obsługiwałaby ruch regionalny Śląska Cieszyńskiego.
-
Kolej Doliny Nysy- spółka ta obsługiwałaby linie regionalne południowej części województwa opolskiego.
-
Kłodzka Kolej Górska- spółka ta przejęłaby obsługę pociągów regionalnych na terenie Kotliny Kłodzkiej- czyli linie do Kudowy i do Stronia. PR obsługiwałyby tylko szlak do Międzylesia.
-
Sudecka Kolej Górska-spółka ta obsługiwałaby najbardziej malowniczą linię kolejową w Polsce- z Kłodzka do Wałbrzycha.
-
Świętokrzyska Kolej Regionalna- spółka ta obsługiwałaby regionalne linie kolejowe na terenie woj. świętokrzyskiego.
-
Kolej Nadwiślańska- przejęłaby linię (Warszawa- )- Nasielsk- Sierpc- Toruń.
-
Kolej Białowieska - przejęłaby obsługę połączeń pasażerskich z Siedlec do Czeremchy, Hajnówki i Cisówki.
-
Kolej Doliny Wisły- obsługiwać będzie tzw. Kolej Lewego Brzegu Wisły z Torunia przez Grudziądz i Kwidzyń do Malborka
-
Bialska Kolej Aglomeracyjna- obsługiwałaby linie kolejowe w okolicach Bielska Białej, relacje do Żywca, do Zwardonia.
-
Kujawska Kolej Regionalna- obsługiwać będzie ruch regionalny na liniach lokalnych w woj.kujawsko- pomorskim.
-
Kolej Jezior Mazurskich- przejęłaby linię z Olsztyna przez Szczytno i Pisz do Ełku.
-
Mazurska Kolej Regionalna- przejęłaby resztę lokalnych połączeń kolejowych na Mazurach.
-
Warmińska Kolej Regionalna- przejęłaby linię z Elbląga do Braniewa, zarówno tą nadzalewową jak i drugie połączenie. Możliwe jest także przejęcie przez tą kolej połączeń Braniewo- Olsztyn. Zarząd Elbląga już wyraził zainteresowanie losem nadzalewowej linii, która mogłaby być przejęta przez Tramwaje Elbląskie.
-
Kolej Kaszubska- przejęłaby zagrożone zamknięciem linie na Kaszubach oraz stanowiłaby element patriotyzmu regionalnego Kaszubów, tak samo jak EUSKOTREN w kraju Basków lub ScotRail w Szkocji. Projekt regionalizacji tej linii opracowywało już UBB, jednak brak bliższych danych na ten temat.
-
Nadmorska Kolej Helska (Kolej Półwyspu Helskiego)-przejęłaby linię regionalną na półwysep Hel- przez Puck, Redę.
-
Słowińska Kolej Nadmorska- Kolej ta obsługiwałaby ruch na linii Łeba- Lębork. Już kiedyś zarząd miasta Lęborka wyraził zamierzenie przejęcia linii Lębork- Łeba.
-
Bałtycka Kolej Regionalna- przejęłaby ruch pociagów osobowych na liniach : Koszalin- Kołobrzeg, Kołobrzeg- Białogard i część ruchu podmiejskiego wokół Koszalina.
-
Kolej Wielkopolska- przejęłaby linię kolejową Poznań- Wągrowiec- Bydgoszcz, z celem jej rozbudowy do roli połączenia pospiesznego alternatywnego do trasy przez Inowrocław.
-
Chojnicka (Tucholska) Kolej Regionalna- przejęłaby część połączeń regionalnych w tym słabo wyposażonym w infrastrukturę drogową regionie.
-
Kolej Gryficka- Przejęłaby linię kol. Goleniów- Kołobrzeg.
-
Ustecka Kolej Morska- przejęłaby ruch na linii do Ustki.
-
Zachodniopomorska Kolej Regionalna- przejęłaby linie regionalne w okolicach Szczecinka.
-
Kolej Doliny Noteci- dla obsługi połączeń osobowych z Piły do Krzyża oraz Nakła i Bydgoszczy.
-
Kolej Wolińska – przejęłaby ruch pasażerski na linii Wysoka Kam.- Kamień Pom. oraz część połączeń osobowych ze Szczecina do Świnoujścia.
-
Gorzowska Kolej Regionalna- na początku organizacja ta obsługiwałaby linię Gorzów Wlkp. -Międzyrzecz- Zbąszynek, gdzie istnieje duże zapotrzebowanie na kolej regionalną w tym uczęszczanym korytarzu transportowym doliny Warty i Obry. GKR przejęłaby następnie także ruch podmiejski wokół Gorzowa Wlkp, który może zostać bardzo dobrze zorganizowany i ulepszony poprzez budowę nowych przystanków w centrum Gorzowa i rewitalizację licznych linii wychodzących promieniście z tego silnego ośrodka przemysłowego.
-
Żarsko- Żagańska Kolej Regionalna (Wschodniołużycka KR)- przedsiębiorstwo to, powstałe z majątku Przewozów Regionalnych przejęłoby ruch pasażerski na liniach regionalnych w południowej części województwa lubuskiego. Spółka ta obsługiwałaby linie: Głogów- Żagań- Żary, Żagań- Żary- Zielona Góra, a także pociągi z Żagania do Forst. W dalszej perspektywie spółka mogłaby rewitalizować linie lokalne.
-
Zielonogórska Kolej Aglomeracyjna- w regionie Zielonej Góry widać potrzebę utworzenia lokalnej spółki, która obsługiwałaby z wysoką częstotliwością linie podmiejską Zielona Góra – Nowa Sól. Spółka ta powinna zostać wyposażona w tabor typu EZT do realizacji tego zadania. Spółka ta powinna również obsługiwać linie Zielona Góra- Gubin- Guben oraz częściowo linię do Żar.
-
Wolsztyńska Kolej Regionalna- spółka ta obsługiwałaby linię Zbąszynek- Wolsztyn-Leszno oraz linię Wolsztyn- Grodzisk Wlkp.- Poznań. Spółka ta mogłaby w późniejszym okresie czasu doprowadzić do rewitalizacji linii Wolsztyn- Sulechów oraz Wolsztyn- Nowa Sól- (Zielona Góra)
-
Kolej Kotliny Jeleniogórskiej- w tym regionie potrzebny jest regionalny przewoźnik, który lepiej odpowiadałby potrzebom mieszkańców. Samorządy już próbowały stworzyć taką organizację (zawarto porozumienie czterech powiatów i stworzono projekt statutu), lecz z braku środków na prowadzenie przewozów i tabor pasażerski nic nie udało się do tej pory uruchomić. Na lokalną kolej oczekują samorządowcy z Lwówka i Wlenia, którzy sądzą, iż taka kolej lepiej odpowiadałaby potrzebom komunikacyjnym mieszkańców i są członkami Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Samorządów na Rzecz Kolei Lokalnych.
-
Dolnośląska Kolej Regionalna- spółka ta przejęłaby obsługę połączenia Legnica- Jaworzyna- Ząbkowice i linie regionalne na Dolnym Śląsku. Spółka już powstała pod nazwą Koleje Dolnośląskie.
-
Zamojskie Koleje Regionalne- organizacja przejęłaby obsługę pociągów regionalnych na liniach Zamojszczyzny
-
Kolej Doliny Bugu- przejmie obsługę linii lokalnej Chełm- Włodawa.
-
Staropolska Kolej
Regionalna- Kolej ta obsługiwałaby linie regionalną z Tarnobrzegu przez Mielec do Dębicy oraz mogłaby przejąć inne połączenia w tym regionie.
-
Częstochowska Kolej Regionalna- przejmie linie kolejowe i zapewni obsługę połączeń osobowych do Chorzewa-Siemkowic, Herbów, Koniecpola, Kielc i innych linii wokół Częstochowy.
-
Górnośląska Kolej Aglomeracyjna- przejmie obsługę pociągów aglomeracyjnych GOP. Obecnie powstaje spółka Koleje Śląskie.
-
Kolej Górnośląska- przejmie obsługę połączeń regionalnych w GOP.
-
Warszawska Kolej Aglomeracyjna- przejmie część ruchu podmiejskiego w Warszawie, powstanie z wydzielenia części miejskiej spółki Koleje Mazowieckie.
-
Legnicko- Głogowska Kolej Aglomeracyjna- Proponuję stworzenie lokalnego przewoźnika kolejowego do obsługi relacji Legnica- Lubin- Polkowice- oraz Legnica- Głogów. Na przykład Legnicko- Głogowską Kolej Aglomeracyjną - spółkę z udziałem PKP i samorządów.
Oprac. własne autora