Aglomeracja Bydgoszczy jest relatywnie najsłabiej powiązana ze stolicą spośród dużych miast Polski- czas przejazdu pociągiem wynosi ok. 4 godziny. Jako że ostatnio myśli się o subsydiowaniu połączenia lotniczego do tego miasta, warto zaproponować także wprowadzenie kolejowej linii ekspresowej mogącej poprawić dostępność komunikacyjną aglomeracji nad Brdą.
Miasto liczy 357 650 mieszkańców, aglomeracja- 460 tysięcy. Loty krajowe do Bydgoszczy prowadzono już od 1929 roku, początkowo w relacjach do Poznania i Gdańska. Z czasem do kierunków lotów doszła Warszawa. Połączenia realizowano do 1933 roku, kiedy to wybuchł kryzys światowy. Połączenia krajowe wznowiono dopiero po 15 latach, w 1948 roku. Z różnymi przerwami loty odbywało się do 1981 roku (okresu kolejnego kryzysu). Najdłużej obsługiwaną relacją było połączenie do Warszawy. Loty ponownie reaktywowano po 1989 roku. Ostatnim przewoźnikiem na tej trasie był subsydiowany Jet Air (od 5 maja 2008 do marca 2010).
Obecnie za reaktywację połączenia LOT żąda 14,7 mln PLN w ciągu trzech lat. Był to jedyny przewoźnik który wziął udział w przetargu zorganizowanym przez władze województwa.
Do lotów regionalnych dopłaca także Zielona Góra. Ostatnio zmieniono samolot na 42-miejscowy ATR, ceny najtańszych biletów obniżono do 129/ 149 PLN. Przewoźnikowi groziła utrata połączenia. Obecnie czas przelotu z transferem z centrum Zielonej Góry wynosi 2 godz. 35 minut, z dotarciem do centrum Warszawy: ok. 3 godz. 15 minut. Czas przejazdu porannego ekspresu z Ziel. Góry do Warszawy centralnej to 4 godziny 33 minuty.
Dopłaty do lotów krajowych w tym przypadku to działanie kontrowersyjne: czas przejazdu pociągu z Zielonej Góry do Warszawy jest tylko o 30 % dłuższy. Niemniej w wypadku Zielonej Góry kwota dopłat jest prawdopodobnie nieporównywalnie mniejsza, choć brak danych (samorząd ich nie ujawnia). Z połączeń korzystali dotychczas głównie urzędnicy i parlamentarzyści, ma się to zmienić po obniżeniu cen biletów.
Istnieje możliwość wprowadzenia kolei ekspresowej na trasie z Warszawy do Bydgoszczy. Jednakże szybkie pociągi musiałyby porzucić trasę przez Toruń i Włocławek. Do rozbudowy do roli szybkiej magistrali kolejowej proponuję równie krótkie (293 km) połączenie miasta z Warszawą, dziś niewykorzystane. Czas przejazdu na ten trasie winien wynosić 2,5- 3 godziny.
Jest to trasa Francusko-Polskiej Magistrali Węglowej docierającej przez Inowrocław do skrzyżowania z linią E-20 (linia nr 3) łączącej m.in. Poznań z Warszawą. Mogłaby ona zostać dostosowana do szybszych pociągów pasażerskich, lecz wymaga to znacznych nakładów na remont na przykład ok. 70 km toru między linią E-20 a Inowrocławiem. Następnie pociągi ekspresowe z Bydgoszczy kontynuowałyby po linii E-20w kierunku Warszawy. Niemniej jest to propozycja na przyszłość.
A połączenie lotnicze? Samorząd mógłby taniej pozyskać innych przewoźników, w mojej opinii żądana przez przewoźnika kwota jest bardzo wygórowana. Zaś hub w Warszawie nie jest atrakcyjny dla pasażerów lecących w większości standardowych relacji- oznacza wydłużenie czasów podróży. Do tego ten wysunięty na wschód Polski port dysponuje mniejszą siatką połączeń. Dodatkowo tego typu połączenie do portu lotniczego generującego mniejszy potok podróżnych winno być obsługiwane raczej poprzez międzylądowanie. Tak znaczne dopłaty do lotów krajowych są dość kontrowersyjne- należałoby najpierw policzyć czy skrócenie czasu podróży za taką kwotę istotnie poprawi sytuację ekonomiczną regionu.
Absolwent Universite de Metz i Viadrina University, ekonomista. Specjalizuje się w infrastrukturze. Zawodowo jednak zajmuje się branżą e-commerce, ostatnio tworząc np. portal poselska.pl czy ie.org.pl. Interesuje się historią i muzyką. Uprawia sporty: capoeirę, downhill i snowboard. Interesuje się też ochroną zabytków i środowiska naturalnego. Poglądy gospodarcze: ordoliberał, wyznanie: Rastafari/Baha'i. Email: phooli(małpa)gmail.com
Czasopismo Gazeta Poselska
Promote your Page too
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka