wolny-rynek wolny-rynek
558
BLOG

Dostosujmy linię CMK do pociągów pospiesznych i regionalnych

wolny-rynek wolny-rynek Gospodarka Obserwuj notkę 2

Jakiś czas temu proponowałem przebudowę Centralnej Magistrali Kolejowej (LK4), linii zbudowanej w latach 1971-77 dla przewozów węgla ze Śląska do stolicy, później, od czasów Jaruzelskiego (a dokładnie od 1984 roku) wykorzystywanej przez pociągi ekspresowe i Intercity niemające postojów pośrednich.

 

Linia byłaby przebudowana na linię obsługującą także przewozy regionalne i międzyregionalne w tym pozbawionym infrastruktury transportowej regionie. Powinny postać stacje i przystanki pasażerskie także co najmniej w 3 innych miastach niż Włoszczowa. Koszt tego dostosowania szacuję na 6-8 mln PLN. Peron we Włoszczowie i adaptacja stacji dla potrzeb podróżnych kosztowała 1 mln 228 tys. PLN.

Fot. Stacja Włoszczowa Północ, cc wikimedia

 

BSicon ELCs.svg     BSicon LUECKE.svg   1Warszawa Centralna
BSicon ELCl.svg     BSicon KMW.svg
30,604
1,056
 
BSicon ELCl.svg     BSicon BHF.svg 1,057 Grodzisk Mazowiecki
BSicon ELCl.svg   BSicon STRrg.svg BSicon ABZrf.svg    
BSicon ELCl.svg BSicon HLUECKE.svg BSicon KRZo.svg BSicon STRrf.svg   1Katowice
BSicon ELCl.svg   BSicon BHF.svg   14,574 Korytów
BSicon ELCl.svg BSicon HLUECKE.svg BSicon KRZu.svg BSicon ABZ3rg.svg   12Łuków
BSicon ELCl.svg   BSicon ABZrg.svg BSicon STRrf.svg 23,640 575Marków-Świnice
BSicon ELCl.svg   BSicon BHF.svg   23,542 Szeligi
BSicon ELCl.svg   BSicon BHF.svg   57,381 Strzałki
BSicon ELCl.svg BSicon ABZ3lg.svg BSicon KRZu.svg BSicon ABZ3rg.svg   22Radom
BSicon ELCl.svg BSicon STR.svg BSicon ABZrg.svg BSicon STRrf.svg 80,330 573Radzice
BSicon ELCl.svg BSicon STRlf.svg BSicon ABZlg.svg   80,470 574 ← Zapowiedź
BSicon ELCl.svg   BSicon BHF.svg   80,608 Idzikowice
BSicon ELCl.svg BSicon HLUECKE.svg BSicon KRZu.svg BSicon HLUECKE.svg   25Dębica
BSicon ELCl.svg   BSicon BHF.svg   92,142 Opoczno Południowe
BSicon ELCl.svg   BSicon BHF.svg   124,808 Olszamowice
BSicon ELCl.svg   BSicon BHF.svg   154,390 Włoszczowa Północ
BSicon ELCl.svg BSicon STRrg.svg BSicon ABZrf.svg     572Żelisławice
BSicon ELCl.svg BSicon ABZ3rf.svg BSicon KRZu.svg BSicon ABZ3rg.svg   61Lubliniec
BSicon ELCl.svg   BSicon ABZrg.svg BSicon STRrf.svg 160,495 571Knapówka
BSicon ELCl.svg   BSicon BHF.svg   170,479 Psary
BSicon ELCl.svg   BSicon ABZlf.svg BSicon STRlg.svg 170,861 570Starzyny
BSicon ELCl.svg BSicon HLUECKE.svg BSicon KRZu.svg BSicon ABZ3lf.svg   64Koniecpol
BSicon ELCl.svg   BSicon BHF.svg   206,688 Góra Włodowska
BSicon ELCl.svg BSicon LUECKE.svg BSicon STR.svg      
BSicon ELCl.svg BSicon ABZrg.svg BSicon STRrf.svg      
BSicon ELCl.svg BSicon ABZlg.svg     223,484 182Tarnowskie Góry
BSicon ELCl.svg BSicon BHF.svg     224,050 Zawiercie
BSicon ELCe.svg BSicon LUECKE.svg       1Katowice

Rys. Przebieg linii, cc wikipedia/kolej.one.pl

 

Jest marnotrawstwem infrastruktury utrzymywanie linii kolejowej która zupełnie nie służy mieszkańcom danego regionu. Prowadzi to do efektu tunelowego- wielkie inwestycje infrastrukturalne wręcz pogrążają gospodarczo regiony przez które przechodzą, ponieważ korzyści z nich koncentrują się tylko w wielkich aglomeracjach. Jest to oczywiście dziedzictwo systemu totalitarnego czy reżimów oligarchicznych.

 

Nie jest prawdą, co wielokrotnie podnoszono, jakoby linie „wysokich prędkości” (a taką niby ma być nasza lina CMK) nie mają stacji pośrednich. Oczywiście że je mają, tylko że są one pomijane przez większość pociągów. Nawet na nowej linii TGV Est są trzy stacje, mimo że omija ona miasta. Na niektórych liniach TGV stacje są co 70 km. Tymczasem CMK linią dużych prędkości nie jest.

 

Wielkim błędem jest sytuowanie ich poza centrami miast. Ten sam błąd PKP PLK próbuje popełnić budując stację dla Opoczna nie tam, gdzie umożliwi to przesiadkę na inne pociągi regionalne i stworzy z Opoczna dwupoziomowy węzeł kolejowy. Stacja dla Opoczna ma powstać, ale wg doniesień prasowych tam, gdzie budowa jest prostsza dla kolejarzy- a więc kilka kilometrów od miasta.

 

CMK można także wykorzystać w ruchu regionalnym. Myślę o pociągach osobowych przyspieszonych z Warszawy do zapomnianego przez kolej Mszczonowa (zmieniałyby kierunek ruchu by wjechać z CMK na stację w Mszczonowie) oraz ekspresach regionalnych linią CMK z Warszawy do Tomaszowa Mazowieckiego i zmieniających bieg w Idzikowicach (gdzie nowy przystanek również byłby przydatny).

 

Myślę także o np. takich pociągach pospiesznych po CMK w przyszłości:

 

*Warszawa
*Grodzisk Mazowiecki
*Mszczonów (dziś brak peronu pasażerskiego)
*Biała Rawska (dziś brak peronu pasażerskiego)
*Opoczno (peron w planach, ale powinien powstać przy ul. Leśnej, nie zaś poza miastem)
*Włoszczowa
*Szczekociny
*Miechów
*Kraków

 

Czy te propozycje mają szansę na spełnienie? Ja sam już ongiś potrzebowałem dojechać do Przedborza znajdującego się w tych okolicach- w tamtejszym hotelu odbywało się jedno ze spotkań biznesowych. Ale przecież w tym regionie mieszkają setki tysięcy osób pozbawionych szansy mobilności- jest to teren gdzie linii kolejowych nie ma, lub oferta przewozowa na nich wola o pomstę do nieba. Szansa dojazdu do dużych aglomeracji byłaby szansą rozwojową dla tych pozbawionych dużych miast terenów kraju.

wolny-rynek
O mnie wolny-rynek

Absolwent Universite de Metz i Viadrina University, ekonomista. Specjalizuje się w infrastrukturze. Zawodowo jednak zajmuje się branżą e-commerce, ostatnio tworząc np. portal poselska.pl czy ie.org.pl. Interesuje się historią i muzyką. Uprawia sporty: capoeirę, downhill i snowboard. Interesuje się też ochroną zabytków i środowiska naturalnego. Poglądy gospodarcze: ordoliberał, wyznanie: Rastafari/Baha'i. Email: phooli(małpa)gmail.com Czasopismo Gazeta Poselska Promote your Page too

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Gospodarka