wolny-rynek wolny-rynek
96
BLOG

Propozycja systemu kolei miejskiej dla Bydgoszczy

wolny-rynek wolny-rynek Gospodarka Obserwuj notkę 2

 

 

View Larger Map

W Bydgoszczy samorząd nie wykorzystuje należycie infrastruktury kolejowej do transportu miejskiego. Owszem, zgadzam się z inicjatywą powstania kolei BiT-City łączącej Bydgoszcz i Toruń, ale wciąż nie wykorzystuje się linii kolejowej do dzielnicy Fordon (80 tys. osób) w przewozach aglomeracyjnych. A przecież to byłaby niemal jakość metra w tej aglomeracji. Czas przejazdu 20- 25 minut, i to minimalnym kosztem!
 


Proponuję rozpisanie przetargu na wprowadzanie kursujących co 10 lub 20 minut autobusów szynowych (wagonów motorowych) w relacji Bydgoszcz Główna- Fordon, z opcją przedłużenia niektórych kursów np. do stacji Bydgoszcz Zachodnia. Dziwi mnie niesłychanie, że dysponując tak wyjątkowo dobrze ulokowaną infrastruktura kolejową, władze nie starają się uruchomić systemu szybkiej kolei miejskiej w tej aglomeracji. Wg analizy przygotowanej przed kilku laty przez St. Biegę z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei możliwy do zastosowania jest tu takt 20- minutowy, bowiem istnieje wystarczająca przepustowość linii kolejowej na odcinku Bydgoszcz Główna- Bydgoszcz Fordon.

W tym województwie przełamano monopol jednego przewoźnika kolejowego, bez problemu więc można rozwiązać ten problem organizacyjnie- rozpisująć przetarg na miejską linię. Władze potrzebują tylko stworzyć wspólny system biletowy z przewoźnikami komunikacji miejskiej na terenie Bydgoszczy, i ogłosić przetarg. Należy jeszcze odpowiednio zadbać o jakość infrastruktury kolejowej na tej trasie i odpowiedni rozkład cykliczny pociągów regionalnych, tak by pomiędzy ich takt weszła kolej miejska.

Przed laty próbowałem przekonać władze do wprowadzenia SKM, w latach 2002- 2004 przygotowałem kilka koncepcji. Niestety, o sprawie zapomniano.


Koszty SKM:
12,8 km * 11 PLN/ pockm * 45 kursów dziennie * 2 strony * 365 dni w roku = 4 625 280 PLN
Wersje wpływów:
Założono niskie wpływy, realne przy unii biletowej, i niską frekwencję, dla bezpieczeństwa.

A: Wpływy przy założeniu 40 pax/ kurs i 1 PLN wpływu od pasażera: 1 314 000 PLN
B: Przy założeniu 1,2 PLN wpływu od pasażera: 1 576 800 PLN

Koszt dotacji do systemu SKM dla miasta, dziennie: wersja A: 9072 PLN, wersja B: 8352 PLN


Linki:


wolny-rynek
O mnie wolny-rynek

Absolwent Universite de Metz i Viadrina University, ekonomista. Specjalizuje się w infrastrukturze. Zawodowo jednak zajmuje się branżą e-commerce, ostatnio tworząc np. portal poselska.pl czy ie.org.pl. Interesuje się historią i muzyką. Uprawia sporty: capoeirę, downhill i snowboard. Interesuje się też ochroną zabytków i środowiska naturalnego. Poglądy gospodarcze: ordoliberał, wyznanie: Rastafari/Baha'i. Email: phooli(małpa)gmail.com Czasopismo Gazeta Poselska Promote your Page too

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Gospodarka