wolny-rynek wolny-rynek
221
BLOG

Monopole i etatyści

wolny-rynek wolny-rynek Gospodarka Obserwuj notkę 1

Warszawska komunikacja miejska jest świetnym przykładem tego jak etatyzm prowadzi do katastrofy ekonomicznej i ekologicznej.

Państwowe monopole komunikacyjne w takim systemie nie mają bodźców rynkowych by dbać o jakość oferowanych usług. Wracając raz z targów ubrałem się zdecydowanie za schludnie jak na podróż autobusem prawnie chronionego monopolu (MZA miał do niedawna zagwarantowane w umowach 85 % rynku przewozów w Warszawie).

Siedzenia tego nowoczesnego niskopodłogowego autobusu były całkowicie już wytarte, obicia były tak brudne że siadało się na smołowatej czarnej plamie, na szczęście już nie lepiącej się. Te autobusy winny zostać wycofane przez jakiś nadzór higieny. Tak drastyczne sceny nie są rzadkością- nie podróżuję wiele, a niedługo potem trafiłem na ten sam obrazek w autobusie monopolisty.

Jaki jest argument etatystów? Że wystarczy dać państwowym monopolom więcej subwencji, tak by miały środki na poprawę jakości. Ale przecież to tylko życzeniowe myślenie etatystycznych polityków. Skąd niby owe czarne od brudu, od lat niewymienialne obicia w nowoczesnych przecież pojazdach, i to w sytuacji gdy prawnie chroniony monopolista dostaje nawet o 25 % wyższe stawki za kilometr od innych przewoźników?

Skutkiem polityki etatystów jest pozbycie się z pojazdów komunikacji miejskiej wszystkich tych wrażliwych na niewygody, na brzydki zapach, na brudny fotel, na obdrapane wnętrze. Tymczasem komunikacja miejska w wielu miastach Europy jest żywym przykładem tego że nawet stary tabor może być schludny. I że transportem zbiorowym mogą bez poczucia odrazy jeździć kadry zarządzające, bo poziom estetyki jest tak wysoki.

W Warszawie prym w chamskiej, wsiowej estetyce wiedzie monopol Tramwai Warszawskich. Plastikowe, obdrapane siedzenia. Rdza, odłażąca farba, brud, do tego niebywały ścisk.

To także dlatego ci co bardziej wytworni przerzucili się na samochody osobowe. Mimo coraz większych korków (dziś po 21-szej pokonanie odcinka kino Femina- Dworzec Wileński samochodem zajęło ponad godzinę) nic ich nie wpędzi w ramiona monopolistów.


Adam Fularz

ilustracje cc wikimedia

wolny-rynek
O mnie wolny-rynek

Absolwent Universite de Metz i Viadrina University, ekonomista. Specjalizuje się w infrastrukturze. Zawodowo jednak zajmuje się branżą e-commerce, ostatnio tworząc np. portal poselska.pl czy ie.org.pl. Interesuje się historią i muzyką. Uprawia sporty: capoeirę, downhill i snowboard. Interesuje się też ochroną zabytków i środowiska naturalnego. Poglądy gospodarcze: ordoliberał, wyznanie: Rastafari/Baha'i. Email: phooli(małpa)gmail.com Czasopismo Gazeta Poselska Promote your Page too

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Gospodarka