Trendy przyszłości
Trend jest twoim przyjacielem. Tak brzmi najstarsza zasada inwestycyjna, niedawno potwierdzona po raz kolejny, tym razem przez doradców z firmy McKinsey. Firma korzystająca z siły nośnej, jaką stwarza długofalowy trend, ma od czterech do ośmiu razy większą szansę znaleźć się na szczycie wykresów rentowności, niż firmy napotykające przeciwne wiatry. Autorzy badań ostrzegają, że łatwo jednak stracić z oczu długofalowe trendy w gmatwaninie krótkotrwałych zawirowań, zwłaszcza w momentach, kiedy natura i kierunki tych trendów stają się mniej czytelne.
Przez taki historyczny moment przechodzimy właśnie teraz. Na naszych oczach dzieje się rewolucja technologiczna, której siłą napędową jest integracja realnej i wirtualnej rzeczywistości. Maszyny i urządzenia, wyposażone w odpowiednie czujniki zaczynają się ze sobą porozumiewać i podejmować decyzje już bez udziału człowieka, a przez to znakomicie szybciej i zdecydowanie trafniej.
Autonomiczne samochody poruszające się po naszych drogach wśród tradycyjnych samochodów to już kwestia kilku a nie kilkudziesięciu lat. Jeśli producenci dotrzymają słowa, Tesla zamieni testowego autopilota na prawdziwego już w przyszłym roku. Nissan, Toyota, Honda, Google i Jaguar zapowiadają to samo za trzy lata, rok później do grona autonomicznych pojazdów mają dołączyć Peugeot/Citroen, Volvo, BMW i Ford, a na Volkswagena poczekamy do 2025 roku.
Według think-tanku IHS Markit samochody autonomiczne będą tym Jokerem, który zmieni reguły gry w transporcie osobowym. Samochody elektryczne jedynie w tym pomogą. Dzięki pojazdom autonomicznym w transporcie osobowym pojawi się nowy element – mobilność jako usługa (MaaS Mobility as a Service). MaaS zaoferuje nową formę dostępnego, wygodnego i czasowo efektywnego transportu, który sprawi, że ludzie zaczną więcej podróżować. Jej potencjał ujawni się przede wszystkim w krajach rozwijających się, gdzie mieszkańców nie stać na własne samochody, ale stać na podróżowanie. Oni wybiorą pojazdy autonomiczne, które dadzą im swobodę podróżowania, jaką daje własny samochód. Autonomiczne pojazdy elektryczne stanowiące realną bazę MaaS stworzą tam poważną konkurencję dla transportu miejskiego: autobusów, tramwajów a poza miastami także dla pociągów.
Rewolucyjne zmiany nie omijają przemysłu, który poprzez cyfryzację szybko zmienia swoje oblicze. Podobnie jak w przypadku aplikacji internetowych, łączących klasyczny samochód z kamerami, radarami i innymi czujnikami, pozwalających pojazdowi samodzielnie poruszać się po drogach, interpretować znaki drogowe i reagować na innych uczestników ruchu, tak w przemyśle obserwujemy wysyp aplikacji łączących ze sobą elementy parku maszynowego w autonomiczne linie produkcyjne, które mogą decydować o tym, co i kiedy produkują, dostosowując się od indywidualnych potrzeb konsumentów, sygnalizowanych przez odpowiednie czujniki.
W mojej ocenie ORLEN dobrze odrobił swoją lekcję w tym zakresie. Świadczą o tym strategiczne kierunki naszego rozwoju, czyli petrochemia i chemia, dostarczające surowców i komponentów do materiałów przyszłości, rozwój nowoczesnej energetyki, innowacje tworzące wartość w kontakcie z klientem indywidualnym oraz rozwój usług powiązanych z elektromobilnością. Przed nami wciąż jeszcze sporo wyzwań, szczególnie w obszarze cyfryzacji. Jesteśmy jednak dobrej myśli, bo nowe mega-trendy, na które stawiamy, coraz wyraźniej przybierają na znaczeniu.
Od 2007 roku jestem głównym ekonomistą w PKN ORLEN. Specjalizuję się w przemianach globalnego sektora energii pod wpływem polityk gospodarczych oraz rewolucyjnych innowacji.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Technologie