Wysłałem do MF propozycję uproszczenia ustawy o VAT w ramach konsulatcji społecznych. Stawiam 10:1, że przejdzie bez echa i jakiejkoliwek odpowiedzi.
Propozycja zmiany do ustawy o VAT:
zmiana modelu rozliczeń VAT dla firm z kaskadowego na bezpośredni – tylko dla podmiotów ze sprzedażą dla klienta końcowego lub sprzedających dla firm w obecnym pojęciu „nie będących czynnymi podatnikami VAT”
Opis sytuacji obecnej:
W obecnym modelu pomimo, że realnym źródłem podatku VAT jest konsument lub firma „nie będąca aktywnym podatnikiem VAT” podatek ten rozliczany jest i oprowadzany przez wszystkie podmioty wpisane do rejestru czynnych podatników VAT. W ten sposób podatek od jednej transakcji nabycia towaru przez konsumenta odprowadzany jest do Skarbu Państwa przez niekreśloną liczbę podmiotów. Dla wielu z tych podmiotów jest to absolutnie „pusty pieniądz” i zbędne operacje księgowe. Split Payment potwierdza tylko tą obserwację. Taki model płatności ma szereg skutków negatywnych:
- tworzy wiele możliwości unikania odprowadzenia podatku. „Uszczelnianie” takuegio systemu jest pracochłonne i kosztowne. Rozwiązania typu „Split Payment” są realnym ograniczeniem konkurencyjności całej gospodarki.
- podnosi „cash flow” niezbędny do prowadzenie inwestycji
- utrudnia export i podnosi koszty eksportu
Propozycja zmiany:
Uproszczenie modelu odprowadzania podatku VAT do jednostopniowego:
1. Podmiot, który pobiera podatek VAT od konsumenta lub firmz nie będącej czynnym podatnikiem VTA odprowadza go w całości do US.
2. Rozliczenie pomiędzy „czynnymi podatnikami VAT” prowadzone są ze stawką VAT 0% podobnie jak to ma miejsce dla VAT UE
Korzyści:
- utrzymanie / wzrost przychodów z tytułu podatku VAT
- ograniczenie / eliminacja nieprawidłowości w odprowadzaniu VAT bez konieczności kosztowych i złożonych rozwiązań prawnych
- zwiększenie konkurencyjności gospodarki poprzez ograniczenie cash flow niezbędnego do prowadzenia biznesu
- wsparcie inwestycji poprzez ograniczenie kapitału własnego niezbędnego do prowadzenia inwestycji
- wsparcie eksportu poprzez ograniczenie kapitału „zamrożonego” jako VAT do zwrotu
- zmniejszenie kosztów administracyjnych przedsiębiorstw
- zmniejszenie kosztów kontroli podatku VAT po stronie US
- uproszczenie prawa / większa przejrzystość rozliczeń
Inne tematy w dziale Gospodarka