Notka o Białorusi na blogu "Rzeczpospolita Morska"?! Ano...
"Katarina" (Катарына) - takie imię nosi pierwszy statek narodowego operatora białoruskiego "Biełmarfłot" (Белмарфлот). Kolejne statki mają nazywać się "Караліна" (Karolina, 35 tys. t), "Ханна" (Hanna, 40 tys. t) і "Дзіна" (Dina?, 27 tys. t). W pierwszej kolejności statki obsługiwać będą połączenia latynoamerykańskie (Brazylia, Wenezuela, Argentyna, Kuba). W drugiej połowie 2011 planuje się rozwój floty o statki powyżej 50 tys. t, dla obsługi połączeń z Chinami.
Statki będą służyć przewozom ładunków masowych (soja, nawozy, rudy metali, cukier itp.). Dzięki dobrej współpracy z krajami UE oraz dogodnej infrastrukturze drogowej i kolejowej portem dla floty będzie Kłajpeda.
Flota powstaje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, w którym Republika Białorusi inspiruje, a prywatny kapitał inwestuje własne pieniądze. Inwestorem (70%) jest serbski biznesmen Philip Zepter (Milan Janković), znany w Polsce jako producent garnków. Statki są dzierżawione od Chorwacji.
Firma została zarejestrowana 23 listopada, a pierwszy statek przypłynął do Kłajpedy 19 grudnia.
Informacje dodatkowe:
31 grudnia 2010 Aleksander Łukaszenka podpisał "dyrektywę nr 4", której celem jest rozwój "inicjatywy w biznesie i stworzenie sprzyjających warunków dla dynamicznego i trwałego rozwoju Białorusi". Postanowienia dyrektywy traktują o "likwidacji zbędnych barier administracyjnych we współpracy organów państwa, osób prawnych i obywateli", unikaniu "zbędnego regulowania rynku pracy". Dyrektywa nr 4 ma być początkiem(!) liberalizacji gospodarki białoruskiej (pod względem wolności gospodarczej od jakiegoś czasu notowanej wyżej, niż Polska).
W czerwcu 2010 wyrejestrowała się z Polski firma Euroafrica, dawniej część Polskich Linii Oceanicznych. To drugi co do wielkości armator krajowy (po Polskiej Żegludze Morskiej). Przesłanką wyrejestrowania się z Polski była potrzeba zapewnienia firmie korzystnych warunków działania.
Zlokalizowane w Polsce porty notują najniższy na Bałtyku przyrost obrotów, zaś największym polskim portem (pod względem przeładowywanej masy ladunkowej z lub do Polski) jest Hamburg.
Plany rządu nie przewidują budowy dróg łączących polskie porty z Białorusią (ani z Białymstokiem).
Inne tematy w dziale Gospodarka