1maud 1maud
4654
BLOG

Czy mamy już stan klęski żywiołowej w Polsce?

1maud 1maud Prawo Obserwuj temat Obserwuj notkę 242

A na wojnie świszczą kule,

Lud się wali jako snopy,

A najdzielniej biją króle,

A najgęściej giną chłopy. M. Konopnicka

Zacznę od niezwykłej dla polskiej ceny politycznej informacji. Otóż z funkcji wicemarszałka Senatu RP rezygnuje dr. Karczewski. Na rzecz pracy w swoim macierzystym szpitalu w Nowym Mieście nad Pilicą. Powodem jest nie tylko brak możliwości racjonalnego wykonywania swoich obowiązków we współpracy z obecnym Marszałkiem Senatu dr. Grodzkim. Wraca wspomóc macierzysty szpital z okresie pandemii. Wracając niedługo przed zakończeniem uprawnień do zawodu. Pozostaje senatorem, z polityki nie odchodzi.
      Wracam do tematu artykułu.  Od 10 marca, czyli od początku pandemii, rozważano w Polsce możliwość wprowadzenia stanu wyjątkowego. Początkowo tylko w aspekcie przesunięcia wyborów prezydenckich, jako skutku pandemii. 
    Rząd Mateusza Morawieckiego zastosował jednak przepisy ustawy o stanie epidemii. Należy zadać sobie pytanie: po co tworzono odrębną ustawę na wypadek stanu epidemii? Zapewne wpływ na to miały alarmujące informacje o stanach epidemii świńskiej grypy 2003-2006; Epidemia SARS 2002-2003. Dlatego w 2008 roku procedowano specjalną ustawę, specyfikująca prawa i obowiązki w razie jej zaistnienia na terenie Polski. Mieliśmy już w Konstytucji  przewidziany stan wyjątkowy z powodu zagrożenia zdrowotnego. W którym uprawnienia administracji rządowej są o wiele większe. Zatem, po co ta ustawa? Odpowiedź jest prosta: każdy stan wyjątkowy wiąże się z większymi ograniczeniami swobód obywatelskich, a ponadto każdy z tych stanów obejmuje regulacje dotyczące odszkodowań, za starty materialne, wprowadzano tym ograniczeniem. Każdemu. Jak leci. Dłużnikiem  jest Skarb Państwa. Nieważne czy jest to stan klęski żywiołowej czy stan wyjątkowy. Ustawa wprowadzająca stany nadzwyczajne zawiera te same obowiązki prawne dla Państwa. Wprowadzenie ograniczeń np. do wypłaty odszkodowań tylko do polskich przedsiębiorców byłoby nie tylko skandalem i podważaniem j wiarygodności Polski wobec inwestorów, ale deliktem w relacjach międzynarodowych. Skarb państwa nie stać nawet na pełne odszkodowania strat w sytuacji epidemii. W które może – lecz nie jest to obligo – niwelować skutki strat poniesionych przez obywateli. A strumień kasy pokrywającej straty dostosować do możliwości i kierować tam, gdzie pozytywny skutek dla przeważającej liczby społeczeństwa będzie najkorzystniejszy z punktu widzenia potrzeb gospodarczych państwa. Państwa, czyli nas. Nie musi zwracać za szkody, jak w przypadku stanu wyjątkowego.  Czy opozycja o tym nie wie? Wątpliwe. Jak widać żądza powrotu do władzy jest wyższa niż zwykła przyzwoitość względem obywateli. 
    Wielokrotnie pisałam o tym, że nie rozumiem ludzi, którzy cieszą się z powodu wygranych spraw obywateli, uzyskujących odszkodowania od gminy, miasta czy SP. Bo tak naprawdę w każdym przypadku, to my sami płacimy te odszkodowania. I miedzy bajki należy włożyć ignorowanie obowiązku zwrotu za straty dla firm zagranicznych, czy krajowych, co sugerowali posłowie PO. Należy się każdemu. A w altruizm firm zagranicznych, rezygnujących z możliwości wyciągnięcia kasy, która jej się należy – nie wierzę. Dlatego ja nie chcę żadnego stanu nadzwyczajnego, wystarczy mi ustawa o epidemii. 
   Wczorajsze głosowanie nad ustawą o zasadach glosowania w nowym terminie wyborów prezydenckich pokazuje, że PO nie wyciąga żadnych wniosków i dalej idzie po bandzie, jak na totalną opozycję przystało. Obudziła się Konfederacja, głosując za, PSL taktycznie wstrzymało się od głosu. Lewica tak samo.To daje nadzieję na jakiś kompromis przy zapowiedzianych na dzisiaj obradach z opozycją.  Borys Budka i jego formacja wygrały bitwę o termin wyborów i uniemożliwienie ich przeprowadzenia w terminie konstytucyjnym. Zgodnie z zaleceniami pana Giertycha Wojna polityczna jednak  nadal trwa. 
   Postawę PO świetnie opisuje wypowiedz ich wyznawców: pan Giertych* powiedział, że jak nasz kandydat wygra, to wyborów nie podważymy, a pan Morozowski wprost przyznał: im bardziej gospodarka leży tym bardzie nasz kandydat (opozycyjny) wygra. Wprowadzając stan klęski żywiołowej pogłębienie kryzysu gospodarczego byłoby znacznie większe niż obecnie. Czym innym jest stymulować nieuchronną zapaść gospodarczą celowymi donacjami, a co innego płacić każdemu jak leci. 
   Nie ulega wątpliwości, że na niemożliwość odbycia wyborów w terminie 10 maja lub 28 maja miały nieuchronny wpływ skutki włoskiego strajku przy procedowaniu w Senacie. Zapowiedź Borysa Budki: kolejne wybory, które nie odbędą się jasno wskazuje, że ten włoski strajk będzie kontynuowany obecnie. Mamy zapowiedź wnioskowania o opinię Sadu Najwyższego i różne inne tricki, opóźniające procedowanie. 
    Czy Pan Budka nie zdaje sobie sprawy z tego,że  oprócz działania na niekorzyść wielu mionów Polaków, pogarsza wizerunek własnej formacji?  Wpisując się w naganny tryb szukania wszelkich możliwych sposobów obstrukcji dla demokratycznie wybranego rządu, kosztem interesu państwa i jego obywateli? Nie starczyło donoszenie nagminne na polski rząd do Brukseli? Do TSUE? Manipulowanie przy protestach posłów, sędziów, osób niepełnosprawnych itp.? Okupacja Sejmu? Teraz robi wszystko, aby utrudnić wybory prezydenckie. Nie wyciąga wniosków, że wszelkie manipulacje nie tylko nie poprawiły wyników sondażowych samej partii, ale także w dużym stopniu przyczyniły się do tragicznych wyników sondażowych ich kandydatki.
  Pan Bóg pokarał Polaków taką opozycją. Za to dał prezent rządzącym. I permanentną od 5 lat klęskę żywiołową w polityce.  

 P.S. Poniżej zamieszczam istotne elementy ustawy wprowadzającej, do stanów nadzwyczajnych oraz ustawy o epidemii.

* 1) Zero rozmów z PiS na temat zmiany Konstytucji. 

2) Maksymalne utrudnienie przyjęcia przez parlament zmiany do Kodeksu Wyborczego, w tym próby rozmów z Jarosławem Gowinem w tej sprawie.

3) W przypadku przyjęcia jednak trybu korespondencyjnego głosowania porozumienie pomiędzy trzema kandydatami opozycji, którzy uzyskują najlepsze wyniki sondażowe (Kidawa-Błońska, Kosiniak-Kamysz i Hołownia), że którykolwiek z nich wejdzie do drugiej tury zostanie poparty przez dwóch pozostałych oraz wspólny apel do wyborców, aby wzięli udział w głosowaniu korespondencyjnym, o ile technicznie będzie to możliwe.

4) Wspólne obsadzenie gminnych komisji wyborczych swoimi przedstawicielami oraz wyposażenie ich w środki ochrony osobistej przy liczeniu głosów: maski, skafandry, rękawiczki.

5) W przypadku ogłoszenia zwycięstwa Andrzeja Dudy wspólne zaskarżenie wyników do SN.

6) W przypadku wygrania wyborów przez któregoś z kandydatów opozycji wspólne uznanie tych wyników za wiążące.

Ustawa o epidemii: 1. Obowiązkowej hospitalizacji podlegają: 1) osoby chore na gruźlicę w okresie prątkowania oraz osoby z uzasadnionym podejrzeniem o prątkowanie; 2) osoby chore i podejrzane o zachorowanie na: a) błonicę, b) cholerę, c) dur brzuszny, d) dury rzekome A, B, C, e) dur wysypkowy (w tym choroba Brill-Zinssera), ©Kancelaria Sejmu s. 30/47 2009-01-22 f) dżumę, g) grypę H7 i H5, h) nagminne porażenie dziecięce oraz inne ostre porażenia wiotkie, w tym zespół Guillain-Barré, i) ospę prawdziwą, j) zespół ostrej niewydolności oddechowej (SARS), k) tularemię, l) wąglik, m) wściekliznę, n) zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych i mózgu, Art. 3. 1. Przepisy ustawy stosuje się do zakażeń i chorób zakaźnych, których wykaz jest określony w załączniku do ustawy, oraz biologicznych czynników chorobotwórczych wywołujących te zakażenia i choroby.Przepisy ustawy stosuje się do zakażeń i chorób zakaźnych, których wykaz jest określony w załączniku do ustawy, oraz biologicznych czynników chorobotwórczych wywołujących te zakażenia i choroby.

Rozporządzenia ministra może określać: ograniczenia, obowiązki i nakazy;

• czasowe ograniczenie określonych zakresów działalności przedsiębiorców;

• czasową reglamentację zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły;

• obowiązek poddania się badaniom lekarskim oraz stosowaniu innych środków profilaktycznych i zabiegów przez osoby chore i podejrzane o zachorowanie;

• obowiązek poddania się kwarantannie;

• miejsce kwarantanny;

• zakaz opuszczania miejsca kwarantanny;

• czasowe ograniczenie korzystania z lokali lub terenów oraz obowiązek ich zabezpieczenia;

• nakaz ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, terenów i obiektów;

• nakaz lub zakaz przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach;

• zakaz opuszczania strefy zero przez osoby chore i podejrzane o zachorowanie;

• nakaz określonego sposobu przemieszczania się.

W przypadku braku produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych lub środków ochrony osobistej niezbędnych dla pacjentów, minister właściwy do spraw zdrowia poleca wydanie w niezbędnych ilościach tych produktów, środków lub wyrobów z Agencji Rezerw Materiałowych do podmiotów leczniczych prowadzących szpitale, stacji sanitarno-epidemiologicznych, aptek ogólnodostępnych lub punktów aptecznych. W przypadku, gdy uzupełnienie rezerw strategicznych nie jest możliwe w terminie pozwalającym na skuteczne przeciwdziałanie sytuacji premier lub minister zdrowia w trybie decyzji administracyjnej, zarządza przejęcie na rzecz Skarbu Państwa danego produktu, wyrobu, środka, o których mowa, albo sprzętu lub aparatury. Ponadto pracownicy podmiotów leczniczych, osoby wykonujące zawody medyczne oraz osoby, z którymi podpisano umowy na wykonywanie świadczeń zdrowotnych, mogą być skierowani do pracy przy zwalczaniu epidemii. Do pracy przy zwalczaniu epidemii mogą być skierowane także inne osoby, jeżeli ich skierowanie jest uzasadnione aktualnymi potrzebami podmiotów kierujących zwalczaniem epidemii. Decyzję o skierowaniu do pracy przy zwalczaniu epidemii na terenie województwa, w którym osoba skierowana posiada miejsce pobytu lub jest zatrudniona, wydaje wojewoda.

Ustawa wprowadzajaca do stanu nadzwyczajnego oraz przepisy z ustawy o stanie klęski żywiołowej.

W celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia Rada Ministrów może wprowadzić na czas oznaczony, nie dłuższy niż 30 dni, stan klęski żywiołowej na części albo na całym terytorium państwa. Przedłużenie tego stanu może nastąpić za zgodą Sejmu.

Rozdział 3. Zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela

Art. 20. Zakres podmiotowy ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela

Ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w stanie klęski żywiołowej stosuje się do osób fizycznych zamieszkałych lub czasowo przebywających na obszarze, na którym został wprowadzony stan klęski żywiołowej, oraz odpowiednio do osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, mających siedzibę lub prowadzących działalność na obszarze, na którym został wprowadzony stan klęski żywiołowej, z zastrzeżeniem art. 24 ograniczenia w transporcie drogowym, kolejowym, lotniczym, wodnym i morskim, i art. 25 ograniczenia w wykonywaniu usług pocztowych lub usług kurierskich,

Art. 21. Zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela

1.

Ograniczenia, o których mowa w art. 20 zakres podmiotowy ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela, mogą polegać na:

1)

zawieszeniu działalności określonych przedsiębiorców;

2)

nakazie lub zakazie prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju;

3)

nakazaniu pracodawcy oddelegowania pracowników do dyspozycji organu kierującego działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia;

4)

całkowitej lub częściowej reglamentacji zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły;

4a)

zakazie okresowego podwyższania cen na towary lub usługi określonego rodzaju;

4b)

nakazie stosowania cen ustalonych na towary lub usługi mające podstawowe znaczenie dla kosztów utrzymania konsumentów;

5)

obowiązku poddania się badaniom lekarskim, leczeniu, szczepieniom ochronnym oraz stosowaniu innych środków profilaktycznych i zabiegów, niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych oraz skutków skażeń chemicznych i promieniotwórczych;

6)

obowiązku poddania się kwarantannie;

7)

obowiązku stosowania środków ochrony roślin lub innych środków zapobiegawczych niezbędnych do zwalczania organizmów szkodliwych dla ludzi, zwierząt lub roślin;

8)

obowiązku stosowania określonych środków zapewniających ochronę środowiska;

9)

obowiązku stosowania środków lub zabiegów niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;

10)

obowiązku opróżnienia lub zabezpieczenia lokali mieszkalnych bądź innych pomieszczeń;

11)

dokonaniu przymusowych rozbiórek i wyburzeń budynków lub innych obiektów budowlanych albo ich części;

12)

nakazie ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, obszarów i obiektów;

13)

nakazie lub zakazie przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach;

14)

zakazie organizowania lub przeprowadzania imprez masowych;

15)

nakazie lub zakazie określonego sposobu przemieszczania się;

16)

wykorzystaniu, bez zgody właściciela lub innej osoby uprawnionej, nieruchomości i rzeczy ruchomych;

17)

zakazie prowadzenia strajku w odniesieniu do określonych kategorii pracowników lub w określonych dziedzinach;

18)

ograniczeniu lub odstąpieniu od określonych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jednakże niepowodującym bezpośredniego narażenia życia lub zdrowia pracownika;

19)

wykonywaniu świadczeń osobistych i rzeczowych określonych w art. 22 obowiązek świadczeń osobistych i rzeczowych.

2.

Ograniczenia, o których mowa w art. 20 zakres podmiotowy ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela, w stosunku do osób zatrudnionych u pracodawcy, wobec którego został wydany nakaz prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju, mogą polegać na:

1)

zmianie systemu, wymiaru i rozkładu czasu pracy, w tym wydłużeniu okresu rozliczeniowego do dwunastu miesięcy, na zasadach określonych w Kodeksie pracy;

2)

obowiązku pracy w niedziele, święta i dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w pięciodniowym tygodniu pracy, w tym wydłużeniu okresu rozliczeniowego do dwunastu miesięcy, na zasadach określonych w Kodeksie pracy;

3)

powierzeniu pracownikowi wykonywania pracy innego rodzaju niż wynikający z nawiązanego stosunku pracy; w takim przypadku pracownik zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia, obliczonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego.

3.

Ograniczenia, o których mowa w ust. 2, nie mogą być stosowane wobec pracowników młodocianych, osób niepełnosprawnych oraz kobiet w ciąży i karmiących.

Art. 22. Obowiązek świadczeń osobistych i rzeczowych

1.

Jeżeli siły i środki, którymi dysponuje wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub wojewoda albo pełnomocnik, są niewystarczające, można wprowadzić obowiązek świadczeń osobistych i rzeczowych polegających na:

1)

udzielaniu pierwszej pomocy osobom, które uległy nieszczęśliwym wypadkom;

2)

czynnym udziale w działaniu ratowniczym lub wykonywaniu innych zadań wyznaczonych przez kierującego akcją ratowniczą;

3)

wykonywaniu określonych prac;

4)

oddaniu do używania posiadanych nieruchomości lub rzeczy ruchomych;

5)

udostępnieniu pomieszczeń osobom ewakuowanym;

6)

użytkowaniu nieruchomości w określony sposób lub w określonym zakresie;

7)

przyjęciu na przechowanie i pilnowaniu mienia osób poszkodowanych lub ewakuowanych;

8)

zabezpieczeniu zagrożonych zwierząt, a w szczególności dostarczaniu paszy i schronienia;

9)

zabezpieczeniu zagrożonych roślin lub nasion;

10)

pełnieniu wart;

11)

zabezpieczeniu własnych źródeł wody pitnej i środków spożywczych przed ich zanieczyszczeniem, skażeniem lub zakażeniem, a także udostępnianiu ich dla potrzeb osób ewakuowanych lub poszkodowanych, w sposób wskazany przez organ nakładający świadczenie;

12)

zabezpieczeniu zagrożonych dóbr kultury.

2.

Od obowiązku świadczeń osobistych zwolnione są:

1)

osoby do 16 roku życia i powyżej 60 roku życia - w zakresie świadczeń wymienionych w ust. 1 pkt 2, 3, 6 i 10;

2)

osoby chore, niepełnosprawne, kobiety w ciąży i kobiety karmiące - w zakresie świadczeń wymienionych w ust. 1 pkt 1-3, 6, 8 i 10;

3)

osoby sprawujące opiekę nad dziećmi do lat 8, nad chorymi lub osobami niepełnosprawnymi - w zakresie świadczeń wymienionych w ust. 1 pkt 1-3, 6 i 10.

3.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, wojewoda albo pełnomocnik może odstąpić od nałożenia lub zwolnić od obowiązków, o których mowa w ust. 1, również inne osoby i podmioty, ze względu na interes publiczny albo wyjątkowo ważny interes danej osoby lub podmiotu.

https://www.lexlege.pl/ustawa-o-wyrownywaniu-strat-majatkowych-wynikajacych-z-ograniczenia-w-czasie-stanu-nadzwyczajnego-wolnosci-i-praw-czlowieka-i-obywatela/

Art. 2. Zakres podmiotowy ustawy

1.

Każdemu, kto poniósł stratę majątkową w następstwie ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanu nadzwyczajnego, służy roszczenie o odszkodowanie.

2.

Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wyrównanie straty majątkowej, bez korzyści, które poszkodowany mógłby osiągnąć, gdyby strata nie powstała.

3.

Do odszkodowania stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, z wyłączeniem art 415-4202.

Art. 3. Podmiot wypłacający odszkodowanie, wyłączenie obowiązku odszkodowania

1. Odszkodowanie przysługuje od Skarbu Państwa. 

2. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli strata majątkowa powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub z winy osoby trzeciej. 

https://www.prawo.pl/samorzad/przesuniecie-wyborow-prezydenckich-jest-mozliwe-na-podstawie,498506.html

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20082341570/T/D20081570L.pdf

https://www.dorzeczy.pl/kraj/136894/giertych-ma-plan-ws-wyborow-apeluje-do-opozycji.html

https://fakty.interia.pl/raporty/raport-wybory-prezydenckie-2020/aktualnosci/news-borys-budka-do-pis-niestety-nie-wykorzystaliscie-szansy,nId,4492915

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/stan-wyjatkowy-16834233

https://wpolityce.pl/polityka/499249-morozowski-z-sekielskim-wprost-o-planie-opozycji

https://www.politykazdrowotna.com/55900,stan-epidemii-jakie-uprawnienia-daje-ustawa-o-zapobieganiu-chorob-zakaznych-u-ludzi


1maud
O mnie 1maud

Utwórz własną mapę podróży.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (242)

Inne tematy w dziale Polityka