Na Pomorzu trwają ostatnie testy przed uruchomieniem największego na świecie publicznego systemu rowerowego - Mevo, składającego się w całości z pojazdów elektrycznych.
Na razie całość testują przedstawiciele gmin zaangażowanych w przedsięwzięcie oraz stowarzyszeń rowerowych. Próby przechodzą wszystkie elementy systemu: stacje postojowe, aplikacja służąca do wypożyczania pojazdów, strona internetowa projektu oraz centra kontaktu i nadzoru. Jeśli testy pójdą pomyślnie, to w najbliższych tygodniach system, składający się na tym etapie z 1224 rowerów i 660 stacji, zostanie oddany do użytku.
System ma zostać jeszcze powiększony do 4080 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie. Pojazdy będą dostępne w 14 gminach. Poza Trójmiastem będą to: Tczew, Pruszcz Gdański, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino i Sierakowice.
Miesięczny abonament na korzystanie z systemu ma kosztować nie więcej niż 10 zł (roczny abonament - 100 zł). W tej cenie użytkownik otrzyma każdego dnia 90 minut na przejazdy, a po przekroczeniu tego limitu opłata za każdą minutę jazdy ma wynieść 5 groszy.
Dzięki wspomaganiu elektrycznemu przejechanie takim pojazdem 5-6 km ma wymagać tyle samo wysiłku, co pokonanie 1-2 km na standardowym jednośladzie. Elektryczne rowery mają być też pomocne w podróżach po pagórkowatych obszarach, częstych na terenie Trójmiasta i w jego okolicach.
Rower metropolitalny miał ruszyć w listopadzie ub.r. Z powodu problemów z przygotowaniem infrastruktury (m.in. z aplikacją mobilną i naliczaniem opłat) inauguracja opóźniła się.
Na realizację Systemu OMG-G-S (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot) zabezpieczył kwotę 56,5 mln zł brutto (w tym 23,6 mln zł na dostawę systemu oraz 32,9 mln zł na świadczenie usługi zarządzania i eksploatacji Systemu przez 78 miesięcy). Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Władze samorządowe zaznaczają, że budowa systemu ma się przyczynić do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec komunikacji samochodowej. Intencją samorządów jest uzupełnienie oferty transportu publicznego o system roweru miejskiego, który ma być wykorzystywany nie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środek transportu.
Źródło: PAP
ja
© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.
Inne tematy w dziale Gospodarka