Seniorzy bywają zbyt ufni i nierzadko padają ofiarami oszustw.
Seniorzy bywają zbyt ufni i nierzadko padają ofiarami oszustw.

Senior na zakupach. Nie daj się oszukać

Redakcja Redakcja Seniorzy Obserwuj temat Obserwuj notkę 12

Garnki, poduszki czy urządzenia domowe - wielu z nas zna kogoś starszego, kto kupił taki towar po znacznie zawyżonej cenie. Seniorzy niestety wciąż dają się nabrać na sztuczki nieuczciwych sprzedawców.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów alarmuje, że sprzedawcy wykorzystują zaufanie, jakim darzą ich seniorzy. Najczęściej nakłaniają ich do zakupu drogich zestawów garnków, koców czy urządzeń paramedycznych, z reguły sprzedawanych po drastycznie zawyżonych cenach lub pozbawionych właściwości opisywanych w czasie sprzedaży.

Mimo, że seniorzy stanowią grupę konsumentów, która rzadko kupuje pod wpływem impulsu, to jednak dość łatwo ulega magii "promocji" i wszelkiego rodzaju "gratisów". Akwizytorzy kuszą darmowym poczęstunkiem, drobnym upominkiem lub bezpłatnym badaniem lekarskim. Podczas pokazu tak manipulują uczestnikami, że ci wychodzą z pokazu z garnkami czy pościelą za kilka tysięcy złotych. Brak gotówki nie jest problemem, bo przy okazji sprzedawcy oferują bardzo niekorzystne raty lub kredyt.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez SMG/KRC, aż 40 proc. respondentów w wieku 60-75 lat deklaruje, że trzeba chwytać okazje, kiedy się pojawią. Rzadko poszukują dodatkowych informacji, które mogłyby ich ustrzec przed nietrafnymi wyborami. Bardzo często wystarcza im zapewnienie, że dana oferta jest dla nich najatrakcyjniejsza. Przykładem może być system rat „0 proc.”. Skorzystanie z niego bywa czasem bardzo kosztowne – wbrew zapewnieniom handlowców.

Kupujący pozbawieni są możliwości złożenia reklamacji, nie są również informowani o prawie do zwrotu towaru czy rezygnacji z realizacji umowy w ciągu 10 dni od jej zawarcia. Dotyczy to nie tylko wycieczek, ale również zawierania umów w domu, wizyt akwizytora czy zakupów z katalogu firmy wysyłkowej.

W ramach kampanii "Bezpieczny senior" instytucje rządowe przestrzegają osoby starsze przed nieuczciwymi praktykami. Senior powinienien zwrócić uwagę na 6 zasad bezpiecznego kupowania. .

  1. Nie kupuj bez namysłu
    „Tylko w tych naczyniach ugotujesz obiad 3 razy szybciej” – zanim kupisz, zweryfikuj informacje. Skonsultuj zakup z rodziną, poproś o wyszukanie parametrów oferowanych produktów w internecie. Do UOKiK docierają skargi na wprowadzanie w błąd co do cech oferowanych towarów – produkty nie są warte swojej ceny i nie mają reklamowanych właściwości.
  2. Nie wierz w darmowe prezenty
    „Dla każdej osoby atrakcyjny upominek” – uważaj, ponieważ może się okazać, że aby go dostać, będziesz musiał kupić kosztowny produkt, a darmowa wycieczka do miejsca kultu religijnego może być połączona z kilkugodzinną sprzedażą naczyń do gotowania.
  3. Nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa
    „Nie może pan/pani odstąpić od umowy” – sprzedawca, który tak twierdzi, łamie twoje prawa konsumenckie. Umowa zawarta w domu czy na pokazie to szczególny rodzaj transakcji – w takiej sytuacji masz więcej praw. Pamiętaj: możesz odstąpić od umowy, ale masz na to 14 dni od otrzymania produktu. Wyślij towar na własny koszt za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy nadaj najlepiej osobnym listem, a produkt wyślij w oddzielnej paczce. Formularz odstąpienia od umowy pobierz ze strony: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.
  4. Bądź uważny – nie daj się manipulacji
    „Proszę odstąpić od umowy za tydzień, bo będzie już pani, która jest upoważniona do odbioru” – gdy zastosujesz się do takiej instrukcji, może się okazać, że przekroczysz termin na odstąpienie od umowy. Pamiętaj: zawsze zweryfikuj zapewnienia sprzedawcy. Masz 14 dni na rezygnację z zakupów.
  5. Nie ulegaj namowom
    „Tylko dziś ten sprzęt jest w wyjątkowej cenie” – pamiętaj, sprzedawcy wykorzystują wiele sztuczek, które mają skłonić cię do kupna produktu, nawet jeżeli go nie potrzebujesz. Jeżeli produkt jest dostępny dziś, będzie w ofercie również jutro. Daj sobie czas na przemyślenie decyzji i skontaktuj się ze sprzedawcą następnego dnia, jeżeli rzeczywiście chcesz kupić dany produkt.
  6. Pamiętaj, nie jesteś sam
    Skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub oddziałem Federacji Konsumentów w swoim miejscu zamieszkania, jeżeli nie wiesz, jak napisać reklamację lub odstąpienie od umowy. Poradę uzyskasz także: telefoniczne pod numerem 801 440 220 (opłata zgodna z cennikiem operatora) w godz. 08:00-18:00 od poniedziałku do piątku lub e-mailowo pod adresem porady@dlakonsumentow.pl.

image


Zdarza się, że osoby starsze, nie mają świadomości, że zawierają umowę z przedsiębiorcą zarejestrowanym w innym kraju. W takich przypadkach bezpłatnie pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie, należące do ECC-Net - tel. 22 55 60 118, e-mail: info@konsument.gov.pl.

UOKiK, Policja, ZUS i KRUS podpisały porozumienie o wspólnej akcji edukacyjnej. Do konsumentów trafi ponad 350 tysięcy ulotek przygotowanych przez UOKiK, a dystrybuowanych przez Policję, ZUS i KRUS. Ulotki będą rozdawane podczas spotkań przedstawicieli czterech instytucji z seniorami. To nie wszystko – ponad 3 tysiące plakatów będzie dostępnych w siedzibach ZUS i KRUS, czyli miejscach często odwiedzanych przez seniorów.

Bezpieczny i aktywny senior. Debata o unikaniu oszustów (PAP wideo)



źródło: senior.gov.pl, uokik.gov.pl

ja

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła


Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj12 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (12)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo