Seniorzy zmieniają styl życia. Dzisiejszy senior nie funkcjonuje wyłącznie w roli babci lub dziadka. Ma stały dochód, korzysta z Internetu, coraz częściej spędza czas poza domem. Reklamodawcy jednak zdają się tego nie dostrzegać.
Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej i firma Kantar Polska przeprowadziły badanie dotyczące postaw, potrzeb oraz stylów życia osób po 55. roku życia. Na jego podstawie powstał„Silver Book 2019”, kompleksowy raport o konsumentach 55 plus.
Stajemy się społeczeństwem długo żyjącym. Obecnie wydłuża się okres przebywania na emeryturze, średnio do nawet ok. 20 lat, przy czym związane jest to z faktem, że po 1990 roku liczba ludności jest stabilna, a przy spadającym przyroście naturalnym oznacza to, że jako społeczeństwo żyjemy coraz dłużej. Raport konsumencki odczarowuje słowo "starość".
Powszechnie uważa się, że seniorzy należą do grupy wykluczonej cyfrowo – rzadko lub w ogóle nie korzystają z Internetu. To błąd: 45 proc. seniorów korzysta z sieci, w tym 59 proc. osób w wieku 60-65 lat. Internet służy im najczęściej do: korzystania z poczty elektronicznej (85 proc.), obsługi rachunku bankowego (70 proc.), porównywania ceny produktów (65 proc.) oraz zakupów w sklepie internetowym (63 proc.). Nieliczni natomiast komentują przeczytane artykuły, ściągają programy lub inne pliki oraz publikują zdjęcia w mediach społecznościowych.
Kursy komputerowe dla seniorów. Czego można się nauczyć?
- Zrywamy ze stereotypizacją w myśleniu o gospodarce senioralnej i o rynku dla seniorów. To nie tylko opieka długoterminowa i sanatoria w Ciechocinku – mówi Marzena Rudnicka, prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej. - Senior jest klientem, jak każdy inny - w sklepie spożywczym czy w banku. Ma telefon komórkowy i gdzieś mieszka, czyli również jest odbiorcą prądu, gazu, a coraz częściej Internetu.
Coraz więcej osób starszych zmienia również swoje nawyki zakupowe. Częściej korzystają z centrów handlowych (wzrost o 17 pkt. proc. w ciągu 5 lat); barów i restauracji oraz kawiarni sieciowych i lokalnych (wzrost o 15 pkt. proc. w latach 2012-2017), częściej też chodzą do kina oraz na inne wydarzenia kulturalne (wystawy, opera, teatr).
Inaczej również spędzają swój dzień - z badania wynika, że przedstawiciele grupy 55+ tylko do 10 rano przebywają w domu, a później zajmują się różnego rodzaju aktywnościami, jak wyjście do restauracji, na basen, do kawiarni czy na spotkanie. Do domu wracają dopiero w okolicach godziny 21.
Nuda? Nie dla seniora!
Jak wynika z raportu – wbrew obiegowej opinii - senior dysponuje większym dochodem na osobę w gospodarstwie domowym, niż wynosi średnia w Polsce. To oznacza, że dysponuje większą siłą nabywczą. Tymczasem rynek zdaje się tego nie zauważać i nie potrafi dostosować konkretnych produktów do potrzeb osób starszych. Autorzy raportu zwrócili uwagę, że seniorzy w reklamach pojawiają się często w sposób stereotypowy - jako osoby schorowane - i są bohaterami spotów reklamujących lekarstwa i środki farmaceutyczne.
Autorzy badania zwrócili uwagę, że Polska starzeje się najszybciej w Europie, a odsetek seniorów w Polsce w wieku 60 lat i więcej w 2018 roku wynosi 24 proc. populacji, tj. 9 392 600. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, osób 55+ jest w Polsce niemal 12 milionów. W 2050 liczba ta wzrośnie do 40 proc. i będzie wynosić 13 699 787. Co więcej, ponad 1/3 europejskich krajów ma mniejszą liczbę całej ludności niż Polska seniorów, np. Portugalia, Szwajcaria, Grecja, Czechy czy Węgry.
Uniwersytety trzeciego wieku – czy warto się kształcić po sześćdziesiątce?
Badanie Silver Book 2019 zostało przeprowadzone na bardzo dużej próbie. Co miesiąc ankietowanych było 1700 osób, bo w ciągu roku daje liczbę prawie 20 tys. badanych. Wyniki raportu zostały zaprezentowane na IV Kongresie Gospodarki Senioralnej.
źródło: wirtualnemedia.pl, money.pl, kigs.org.pl
ja
© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.
Inne tematy w dziale Społeczeństwo