Coraz więcej Polaków, szczególnie młodzieży, cierpi na syndrom FOMO, czyli lęk przed odłączeniem od Internetu i mediów społecznościowych.
FOMO (ang. Fear of Missing Out) to lęk przed odłączeniem od Internetu i mediów społecznościowych: pragnienie pozostawania w stałej łączności z innymi, przy jednoczesnym wrażeniu, że kiedy nie przebywamy w mediach społecznościowych może omijać nas coś ważnego.
Przeczytaj też: Czy Facebook będzie płatny?
Kto boi się braku dostępu do internetu?
Problem wysokiego poziomu FOMO dotyczy 16 proc. polskich internautów - wskazują wyniki analizy przeprowadzonej przez badaczy z Uniwersytetu Warszawskiego oraz panelu badawczego Ariadna. Autorzy badania wskazują na to, że liczbę użytkowników Internetu w Polsce szacuje się aktualnie na 26,9 mln osób - co oznacza, że ponad 4 mln internautów odczuwa lęk przed odłączeniem.
Niska samoocena i zaniedbywanie obowiązków
Jak podkreślają badacze, osoby z wysokim poziomem FOMO korzystają ze swoich smartfonów nawet w okolicznościach, które zdają się temu nie sprzyjać - podczas mszy lub nabożeństw. 35 proc. respondentów z wysokim FOMO twierdzi również, że przez korzystanie z serwisów społecznościowych zaniedbuje obowiązki domowe, a 27 proc. - obowiązki służbowe .36 proc. badanych, u których zidentyfikowano wysokie FOMO, wprost deklaruje, że czuje się uzależnionymi od mediów społecznościowych.
Około jedna piąta osób z wysokim FOMO przyznaje się też do tego, że przy niekorzystaniu z mediów społecznościowych występują u nich różnego rodzaju objawy somatyczne: nudności, zawroty głowy, bóle brzucha czy zwiększona potliwość.
Badacze zaobserwowali również korelację pomiędzy wysokim poziomem FOMO a niską samooceną. Naukowcy ostrzegają jednak, że potrzebne są dalsze badania, aby stwierdzić, czy to media społecznościowe powodują spadek samooceny.
Czy wiesz, co to są emotikony i emoji? Co oznaczają i jakie są najpopularniejsze?
Jak przeciwdziałać FOMO?
Autorzy badania przedstawiają szereg rekomendacji dotyczących tego, jak przeciwdziałać FOMO. Zwracają m.in. uwagę na to, że edukacja szkolna w zakresie nowych technologii nie powinna być ograniczona wyłącznie do rozwoju umiejętności obsługi sprzętu i oprogramowania - ale powinna przekazywać również ideę tzw. cyfrowego dobrostanu, czyli umiejętności zachowania proporcji pomiędzy użytkowaniem mediów cyfrowych a aktywnością poza środowiskiem online.
Z pełną treścią raportu można zapoznać się na stronie Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii.
źródło: PAP
KJ
© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.
Inne tematy w dziale Rozmaitości