Rząd przygotował specjalny program budowy mostów "Mosty Plus". Do 2025 roku na Wiśle, Odrze, Bugu, Pilicy i Warcie mają powstać 22 nowe przeprawy. Szacunkowy koszt budowy mostów to 2,3 mld zł.
Nowe przeprawy mostowe mają powstać w takich miejscach, by stworzyć szanse rozwoju gospodarczego mniejszych ośrodków, gmin i powiatów - zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. Jesienią br. roku ma powstać fundusz dróg samorządowych, z którego pieniądze miałyby trafiać również na budowę nowych przepraw przez rzeki. - Już w tym roku znajdą się środki na prace projektowe, a w kolejnych kilku latach na rozpoczęcie budowy mostów - zapewnił premier.
Minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński dodał, że budowa mostów ma być do 80 proc. dofinansowana przez rząd (środki ministerstw inwestycji i infrastruktury). Minimalny wkład własny samorządów ma wynieść 20-25 proc. Szef resortu inwestycji i rozwoju dodał, że szacowany koszt budowy 20 priorytetowych przepraw mostowych w 9 województwach na 8 rzekach to 2,3 mld zł.
- W tym programie posługujemy się taką sentencją Isaaca Newtona, która mówi, że "ludzie budują za dużo murów, a za mało mostów" i tak faktycznie przez ostatnie lata się działo. W tym czasie budowaliśmy dużo mostów w ciągach dróg ekspresowych, w ciągach autostrad i dróg krajowych natomiast zapominaliśmy o inwestycjach samorządowych, a przeprawy mostowe są bardzo kosztowne i najczęściej są one poza możliwościami finansowymi samorządów lokalnych – mówił minister Kwieciński.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wyjaśnił, że fundusz dróg samorządowych, z którego pieniądze mają trafiać również na budowę nowych przepraw przez rzeki pozwoli prowadzić inwestycje przez kilka lat. Przyznał, że obecne regulacje dotyczące rocznych rozliczeń inwestycji drogowych w samorządach "mają pewne niedoskonałości".
W ramach tego programu finansowane będą również. modernizacje przepraw już istniejących. Budowane mają być też drogi, które będą komunikowały nowe mosty z siecią dróg już istniejących. W ocenie Kwiecińskiego, inwestycje mostowe, które będą realizowane będą warte setki milionów złotych. Program ma być zrealizowany do 2025 r. - Zakładamy, że przygotowanie dokumentacji to będzie mniej więcej rok lub dwa lata. Później dwa, trzy lata to będzie realizacja inwestycji. To oznacza, że za parę lat będziemy mogli powiedzieć, że zapewniliśmy Polsce zbudowanie najważniejszych przepraw – podkreślił Kwieciński.
Pierwszą inwestycją w ramach rządowego programu „Mosty dla regionów” będzie most na Sanie pomiędzy Jarosławiem i Leżajskiem w okolicach Jarosławia (Podkarpackie). Partnerem w realizacji mostu na Sanie będzie samorząd woj. podkarpackiego. Budowa nowego mostu ma kosztować ok. 120 mln zł i w ramach tej inwestycji oprócz przeprawy powstanie dojazd do obwodnicy Jarosławia.
W województwie mazowieckim są trzy rekomendowane inwestycje na Wiśle: pomiędzy Dęblinem a Górą Kalwarią, w okolicach Kozienic i Maciejowic, pomiędzy Górą Kalwarią a Warszawą - w okolicach Konstancina Jeziorny i Otwocka, Karczewa; pomiędzy Warszawą a Nowym Dworem Mazowieckim na wysokości Jabłonny i Łomianek oraz koło Kazimierza Dolnego pomiędzy gminami Kazimierz Dolny - Janowiec.
Inne rekomendowane inwestycje znajdują się: na Warcie w Lubuskiem pomiędzy Międzychodem a Santokiem na wysokości miejscowości Przytoczna; na Bugu między Tonkielami i Nurem; na Bugu między Wyszkowem a Serockiem; na Narwi most między Różanem a Pułtuskiem; na Wiśle most pomiędzy Nowym Dworem Mazowieckim a Wyszogrodem.
Na Odrze powstanie przeprawa pomiędzy Raciborzem i Kędzierzynem Koźle i most łączący Wrocław i Ciechanów na wysokości Obornik Śląskich; Odra - most między Ciechanowem i Głogowem; Odra - most pomiędzy Zieloną Górą i Krosnem Odrzańskim; na Warcie most między Kołem i Koninem w okolicach Konina, przeprawa między Koninem i Śremem, most pomiędzy Śremem i Poznaniem na wysokości Brodnicy oraz przeprawa pomiędzy Obornikami i Wronkami.
Nowe mosty mają też powstać: na Noteci na odcinku pomiędzy Czarnkowem i Wieleniem; na Pilicy pomiędzy Przedborzem i Sulejowem. Kwieciński zapowiedział, że lista nowych obiektów nie jest zamknięta. Dodał, że samorządy mogą zgłaszać do ministerstwa swoje propozycje. - Jeżeli samorządowcy będą potrafili uzasadnić potrzebę takich inwestycji to dołączymy je do programu - obiecał.
źródło: PAP
ja
© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.
Inne tematy w dziale Gospodarka