Należąca do Elona Muska firma Boring Company otrzymała zgodę władz kalifornijskiego miasta Hawthorne na budowę ponad 3-kilometrowego tunelu, który ma posłużyć do testowania nowych technologii transportowych.
Tunel będzie przebiegał po linii prostej pod jedną z ulic miasta na głębokości 13 metrów, w odległości 20 km od centrum Los Angeles. Dotychczas firma Boring Company (nazwa firmy jest dwuznaczna – może być tłumaczona jako „nudna firma” lub „wiercąca firma”) wykonała liczący niespełna 50 metrów wjazd do planowanego tunelu. Plany zakładają, że budowa w żaden sposób nie zakłóci ruchu miejskiego na powierzchni.
Jednym z głównych celów autorów koncepcji tunelu jest zbadanie nowych technologii, które w miałyby radykalnie obniżyć koszty budowy tuneli i skrócić czas trwania robót. - Tunel będzie miał charakter badawczo-rozwojowy. Chcemy dowiedzieć się, jak będzie sprawowała się maszyna drążąca Godot, przebadać technologie i ocenić jak możemy je udoskonalić –powiedział Brett Horton z firmy Boring Company podczas prezentacji przed władzami Hawthorne.
Dodał, że tunel będzie wykorzystywany do testowania nowych systemów transportowych. Boring Company chce w przyszłości budować także podziemne pociągi Hyperloop - osiągające bardzo duże prędkości dzięki obniżonemu ciśnieniu panującemu w tunelach.
Innym rozwiązaniem, nad którym pracuje firma jest system szybkiego transportu samochodów, które nie jeździłyby samodzielnie, ale byłyby przewożone poruszającymi się w tunelu platformami napędzanymi elektrycznie. Docelowo do przewozu samochodów miałaby służyć rozbudowana, wielopoziomowa sieć podziemnych tuneli.
Zobacz koncepcję podziemnego tunelu dla samochodów:
Podstawową barierą rozwoju sieci tuneli i bazujących na nich systemów transportowych jest wysoki koszt i czasochłonność budowy. Specjaliści z Boring Company oszacowali, że obecnie koszt budowy tunelu to średnio kwota około 1 mld dolarów na milę (1,6 km). W ich ocenie budowa i eksploatacja nowego systemu transportowego może być opłacalna ekonomicznie jeżeli ten koszt uda się zmniejszyć o 90 proc.
Jedną z metod obniżenia kosztów jest zmniejszenie średnicy tunelu do nieco ponad 4 metrów. Obecnie drążone tunele zawierające jeden pas ruchu dla samochodów mają średnicę ponad 8 metrów. Do dalszego obniżenia kosztów może się też przyczynić modernizacja technologii budowy tuneli, w tym automatyzacja pracy maszyn drążących.
W dalszej przyszłości firma planuje budowę nowych testowych systemów transportowych do przewozu samochodów pod ziemią z terenu pod lotniskiem w Los Angeles do miejscowości Culver City, Santa Monica, Westwood i Sherman Oaks położonych na obrzeżach Los Angeles. Firma chce też wybudować pociąg Hyperloop z Nowego Jorku do Waszyngtonu, który miałby pokonywać dystans między miastami w około 30 minut, podczas gdy obecnie przejazd pociągiem zajmuje 2 godziny i 45 minut.
AB
© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.
Inne tematy w dziale Technologie