Odległości między stacjami elektrycznymi mają wynosić nie więcej niż 85 km. Fot. Public Domain Pictures
Odległości między stacjami elektrycznymi mają wynosić nie więcej niż 85 km. Fot. Public Domain Pictures

Stacje elektryczne powstaną w pierwszej kolejności przy autostradach

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 17

Jeszcze w tym roku firma Greenway Infrastructure Poland zamierza uruchomić na terenie Polski 23 stacje do ładowania baterii samochodów elektrycznych. W pierwszym półroczu przyszłego roku ma powstać 11 kolejnych.

Spółka ujawniła swoje plany na najbliższą przyszłość ponad miesiąc po tym, jak poinformowała, że do 2020 roku zamierza uruchomić w Polsce łącznie 200 stacji ładujących baterie do samochodów elektrycznych. Będzie to pierwsza w Polsce sieć stacji elektrycznych. Obiekty, które mają powstać do końca tego i w pierwszym półroczu przyszłego mają być zlokalizowane niemal w całości przy autostradach A1, A2 i A4 oraz przy drodze ekspresowej S8. Kolejne stacje mają się znaleźć przy drodze S3, biegnącej ze Szczecina niemal równolegle do granicy z Niemcami w kierunku południowym przez Gorzów, Zieloną Górę i Legnicę, a także na północnym odcinku S7 z Warszawy do trójmiasta oraz S17 z Warszawy do Lublina.

Docelowo sieć Greenway Infrastructure Poland ma się składać z 200 stacji. Odległość między nimi ma wynosić nie więcej niż 85 km, dzięki czemu samochody elektryczne mogłyby swobodnie poruszać się po całej Polsce, oczywiście z wyjątkiem sytuacji, kiedy właściciel pojazdu przypomni sobie o konieczności doładowania baterii, gdy będą one bliskie wyczerpania, a stacja będzie się znajdować w odległości kilkudziesięciu kilometrów. Podobne sytuacje przytrafiają się jednak także kierowcom samochodów spalinowych. Zwolennicy tradycyjnej motoryzacji zauważają jednak, że pojazdy spalinowe mają tę przewagę nad elektrycznymi, że wystarczy, aby roztargniony kierowca dotarł z kanistrem na benzynę lub olej napędowy do najbliższej stacji benzynowej, a potem wrócił z napełnionym zbiornikiem do unieruchomionego samochodu. W pojazdach elektrycznych taki awaryjny manewr już nie jest możliwy i jedynym rozwiązaniem jest doholowanie samochodu do najbliższej stacji ładowania baterii. Założyciele sieci Greenway Infrastructure wierzą też, że rozbudowana sieć stacji ładowania baterii będzie dodatkowym bodźcem do kupowania w Polsce samochodów elektrycznych i rezygnacji z ich spalinowych poprzedników.

Greenway Infrastructure Poland należy do firmy Voltia, założonej przez grupę przedsiębiorców ze Słowacji. W Polsce działa obecnie około 50 stacji ładowania samochodów elektrycznych. Pierwsza z nich została uruchomiona przez firmę RWE w Warszawie w 2010 roku. Większość istniejących obecnie stacji funkcjonuje w największych miastach lub na ich obrzeżach. Na terenie Warszawy i Wrocławia jest po kilkanaście takich punktów. W innych dużych ośrodkach – Krakowie, Katowicach, Łodzi i Poznaniu po kilka, a w pozostałych miejscach są to pojedyncze stacje.

Zobacz też: Będą ulgi dla kupujących auta elektryczne?

AB

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj17 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (17)

Inne tematy w dziale Technologie