Wzrosła liczba stacji niezależnych dystrybutorów paliw.
Wzrosła liczba stacji niezależnych dystrybutorów paliw.

Coraz więcej stacji benzynowych w Polsce

Redakcja Redakcja Paliwa Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Na koniec trzeciego kwartału tego roku w Polsce było o ponad 170 stacji benzynowych więcej niż na koniec całego ubiegłego roku.

Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, pod koniec września w całym kraju działało 6 779 stacji benzynowych. Jeśli ta liczba utrzyma się do końca grudnia, ten rok będzie rekorodowz w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Łącznie z przyrostem z ubiegłego roku na polskim rynku przybyło prawie 300 stacji i w ten sposób branża odrobiła spadek z lat 2013-2014, kiedy ubyło prawie 290 stacji. Najwięcej stacji było w 2007 roku - ponad 6 900.

W tym roku po raz pierwszy w tym dziesięcioleciu widoczny jest wzrost udziału w rynku stacji dystrybutorów niezależnych, nie reprezentujących firm produkujących paliwa. Wcześniej przez całe dziesięciolecie traciły one na rzecz stacji firm naftowych polskich lub zagranicznych. W 2006 roku stanowili oni ponad połowę wszystkich stacji w Polsce, w 2012 roku spadli poniżej 45 proc., a następnych latach aż do tego roku ta tendencja dalej się utrzymywała. W tym roku ich udział w całkowitej liczbie stacji po raz pierwszy wzrósł - o jeden punkt procentowy, do poziomu 42,8 proc. 

Wśród dystrybutorów niezależnych coraz większą część stanowią stacje działające pod wspólnymi szyldami. Do tej grupy Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego zalicza sieci liczące co najmniej 10 stacji. Największa z nich, działająca pod marką Moya, zrzesza 122 stacje.

Ogółem niezależni dystrybutorzy, funkcjonujący pod wspólnymi markami stanowią obecnie 12,6 proc. rynku, podczas gdy 5 lat temu ich udział wynosił niespełna 8,6 proc. W tym okresie udział w rynku najmniejszych dystrybutorów niezależnych, posiadających do 10 stacji spadał z 37,2 proc. w 2012 do 29,3 proc. w 2015 roku, ale w tym roku wzrósł do 30,2 proc. to jest do poziomu zbliżonego do 2014 roku.

W ostatnim dziesięcioleciu stale przybywało stacji z logo sieci supermarketów. W 2006 roku było ich 130, a 10 lat później o 53 więcej. Ich udział to jednak nadal margines rynku. W tym roku stanowiły one 2,7 proc. wszystkich stacji benzynowych w Polsce.

AB

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka