Samolot Solar Impulse 2
Samolot Solar Impulse 2

Elektryczny samolot Solar Impulse 2 czeka na start

Redakcja Redakcja Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

Załoga elektrycznego samolotu Solar Impulse 2 zasilanego bateriami słonecznymi czeka już tylko na dobre warunki pogodowe do rozpoczęcia kolejnego lotu w planowanej trasie dookoła świata.

Poprzedni lot eksperymentalnego elektrycznego samolotu odbył się na przełomie czerwca i lipca 2015 roku. Lot z Nagoi w Japonii na Hawaje trwał blisko 118 godzin. W tym czasie samolot pokonał 8924 kilometry. Maksymalna wysokość przelotowa wynosiła 8634 m, przy czym kokpit Solar Impulse 2 nie jest ogrzewany i nie ma też wyrównywanego ciśnienia. Pilotujący maszynę Andre Borschberg pobił wówczas rekord czasu trwania lotu bez przystanków.

Po tak długim locie okazało się, że przegrzane baterie wymagają wymiany. Po dokonaniu niezbędnych napraw załoga musiała też wykonać szereg lotów testowych. 

Teraz załoga czeka tylko na odpowiednie warunki pogodowe, aby Solar Impulse 2 mógł wystartować  z lotniska Kalaeloa na wyspie Oahu. Lądowanie przewidziane jest w Phoenix w Arizonie. Kolejne etapy mają się kończyć w nieokreślonym jeszcze porcie w centrum Stanów Zjednoczonych, Nowym Jorku, a po pokonaniu Atlantyku w północnej Afryce lub na południu Europy. 

Podróż Solar Impulse 2 dookoła świata rozpoczęła się w Abu Dhabi, stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Pierwszy etap zakończył się w Muskacie, stolicy Omanu. Samolot przeleciał 772 km w ciągu 13 godzin. Kolejnymi przystankami w locie dookoła świata były  Ahmadabad i Waranasi w Indiach, Mandalaj (Birma), Czongking i Nankin w Chinach, a 1 czerwca 2015 roku Solar Impulse 2 wylądował w Nagoi, by po niespełna 4 tygodniach wystartować do najdłuższego jak dotąd lotu na Hawaje.

Począwszy od startu w Abu Dhabi Solar Impulse 2 pokonał dystans 19 957 km i spędził w powietrzu blisko 255 godzin. W tym czasie samolot zużył 5 644 kWh energii elektrycznej czerpanej z baterii słonecznych. To w przybliżeniu trzykrotnie więcej niż zużywa czteroosobowa rodzina w ciągu roku.

Konstruktorzy elektrycznego samolotu mają nadzieję, że lot dookoła świata stanie się impulsem do prac badawczych nad samolotami pasażerskimi z napędem elektrycznym. Solar Impulse 2 pod względem osiągów technicznych jest jeszcze bardzo odległy od swych spalinowych konkurentów.

Samolot o rozpiętości skrzydeł porównywalnej z Boeingiem 747 może pomieścić tylko jednego pilota. Prędkość startowa Solar Impulse 2 wynosi około 36 km/h, a prędkość przelotowa waha się od 45 do 90 kilometrów na godzinę, zaś prędkość maksymalna wynosi 140 km/h. Rekord prędkości wśród samolotów z napędem elektrycznym należy do samolotu Long-ESA, który w lipcu 2012 roku osiągnął prędkość 326 km/h. Paneuropejski koncern lotniczy Airbus od 2014 roku testuje dwumiejscowy samolot E-fan z napędem elektrycznym, którego prędkość przelotowa wynosi około 160 km/h.

źródło: Solar Impulse,  Airbus Group
AB

 

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj2 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Technologie