Czwarty na świecie i drugi w Chinach pociąg magnetyczny został uruchomiony w mieście Changsha. Licząca blisko 19 km linia łączy lotnisko i znajdujący się w mieście południowy dworzec kolejowy.
Linię kolei magnetycznej obsługuje powołane do tego przedsiębiorstwo Hunan Maglev Transportation Development. Pasażerów przewożą trzy pociągi, z których każdy może przewieźć jednorazowo 363 osoby. Pojazdy wyprodukowała chińska firma Zhuzhou Electric Locomotive Co. Ltd. Infrastruktura i pociągi kolei magnetycznej w Changsha są dostosowane do prędkości 120 km/h, ale obecnie prędkość ta jest ograniczona do 100 km/h. Prace przy budowie linii rozpoczęły się w maju 2014 roku. Na całej linii istnieje obecnie jedna stacja pośrednia, a w planach jest budowa dwóch kolejnych. Linia kolei magnetycznej w Changsha jest drugą tego rodzaju wybudowaną w Chinach, ale jak podkreślają sami Chińczycy cała inwestycja została zrealizowana bez udziału zagranicznych firm i technologii.
Pierwsza tego typu linia w Chinach łącząca lotnisko Pudong z Szanghajem (dzielnicą Pudong) została uruchomiona 2002 roku. Pociągi osiągają na niej maksymalną prędkość 431 km/h, choć w trakcie jazd testowych przeprowadzonych w listopadzie 2003 roku udało się osiągnąć rekordową dla Chin prędkość 501 km/h i jest to 10 wynik na liście rekordów prędkości pociągów pasażerskich jeżdżących na regularnych trasach oraz na torach testowych. Lepsze wyniki osiągały tylko pociągi japońskie na torach testowych oraz francuska TGV. Całą trasę, liczącą 30,5 km pociąg pokonuje w 8 minut. W tę inwestycję były zaangażowane niemieckie firmy Siemens i Thyssen Krupp, a w uroczystości otwarcia linii uczestniczył ówczesny niemiecki kanclerz Gerhard Schroeder.
Poza Chinami istnieją jeszcze trzy linie kolei magnetycznej. W Japonii działa kolej Linimo, w prefekturze Aichi na wyspie Honsiu, z torem liczącym 8,9 km oraz uruchomiona w lutym tego roku linia o długości 6,1 km łącząca lotnisko Incheon ze stacją Yongyu na obrzeżach Seulu, stolicy Korei.
Znacznie ambitniejszym przedsięwzięciem od działających obecnie linii jest budowana obecnie japońska kolej Chuo Shinkansen, po której pociągi mają kursować od 2027 roku między Tokio i Nagoyą, zaś do 2045 roku ma być wybudowana linia z Nagoi do Osaki. Odcinek z Tokio do Nagoi, liczący 286 km pociąg ma pokonywać w 40 minut.
W latach 1984-2006 w Niemczech funkcjonowała linia kolei magnetycznej łącząca miejscowości Dörpen i Lathen w Dolnej Saksonii. Pociągi poruszały się po jednym torze o długości 31,5 km. Linia była uznawana za tor testowy, ale jeżdżące po niej pociągi od 1984 regularnie woziły pasażerów. Po katastrofie, do której doszło w 2006 roku – zginęły w niej 23 osoby – ruch na linii nie został przywrócony.
źródło: International Railway Journal, Central Japan Railway Company, Korea Times
AB
Inne tematy w dziale Technologie