Tablety przegrywają konkurencję ze smartfonami. Według prognoz, w 2016 r. spadnie światowa sprzedaż tabletów. Przyszłość należy do urządzeń hybrydowych typu "2 w 1".
Według szacunków firmy badawczej ABI Research, w 2015 roku sprzedaż tabletów osiągnie poziom 373 milionów sztuk, a w kolejnych latach zacznie sukcesywnie spadać. Zdaniem firmy, prognoza taka wiąże się z faktem, że jest coraz mniej osób, które nie posiadają jeszcze tego typu urządzeń – a te, które są już ich właścicielami, kupować będą inny typ sprzętu elektronicznego. W przeciwieństwie np. do smartfonów, tablety nie są typem urządzeń, które konsumenci wymieniają wraz z pojawieniem się nowych modeli. To także typ urządzeń, którymi np. w rodzinie dzieli się kilka osób. Według wrześniowego Global Web Index, 50% użytkowników tabletów na świecie udostępnia swoje urządzenie minimum jednej osobie.
Inna firma badawcza, IDC, prognozuje, że sprzedaż tabletów spadnie już w tym roku, obniżą się także ich ceny. Według firmy, w tym roku zostanie sprzedanych prawie 140 milionów urządzeń z Androidem, 54 miliony iPadów oraz prawie 18 milionów tabletów z systemem Windows.
Z analiz Gartner, kolejnej firmy analizującej rynek sprzętu elektrycznego, wynika natomiast, że w 2015 r. o 1% spadnie sprzedaż takich urządzeń jak słuchawki czy komputery stacjonarne. Wynikać to ma z faktu, że coraz więcej konsumentów wymienia części w swoich urządzeniach, w ten sposób przedłużając okres użytkowania posiadanych już urządzeń. Z badań i tej firmy wynika, że kończy się dobry okres dla tabletów – 44% ich użytkowników w USA zdeklarowało, że zrezygnuje z zakupu nowego urządzenia na koszt sprzętu innego typu. Przede wszystkim dotyczy to użytkowników tabletów z ekranami wielkości 7-8 cali.
Zarówno ABI Research i Gartner uważają, że w przeciwieństwie do tabletów, sprzedaż smartfonów nadal będzie rosnąć. Z szacunków wynika, że w 2017 r. wyniesie ona 2 mld sztuk i smartfony będą stanowić 89% rynku urządzeń mobilnych. Wzrost sprzedaży smartfonów zauważalny jest przede wszystkim w regionie Azji i Pacyfiku. Według ABI, wzrośnie także sprzedaż coraz tańszych urządzeń typu „2 w 1”, czyli np. połączenie laptopów oraz tabletów czy komputery z odłączaną klawiaturą, którą mogą pracować jako tablet, a także ultralekkich, przenośnych komputerów stacjonarnych.
(BB)
Inne tematy w dziale Technologie