Informacje o naszych gustach muzycznych pochodziły dotychczas głównie z firm fonograficznych i radiowych list przebojów. Serwis muzyczny Spotify, z którego korzysta 75 milionów ludzi na całym świecie, przeanalizował upodobania muzyczne swoich użytkowników.
Spotify to platforma, która pozwala (odpłatnie i bezpłatnie) słuchać muzyki z ogromnej, legalnej biblioteki utworów, dzielić się ulubionymi utworami z innymi użytkownikami, tworzyć własne listy, pobierać muzykę na dysk i słuchać jej offline.
Czego zatem dowiadujemy się z danych zebranych przez serwis i poddanych analizie tzw. "big data"? Gusta muzyczne zmieniają się bardzo intensywnie w wieku od 14 do 25 roku życia. Nastolatki, bez względu na wiek, słuchają bardzo dużo muzyki popularnej– więcej niż jakakolwiek inna grupa wiekowa. Największe zmiany w upodobaniach muzycznych zachodzą w okolicy 25 roku życia – to wtedy większość z nas oddala się od muzyki mainstreamowej. Przestajemy wówczas słuchać „muzyki”, a zaczynamy słuchać „swojej muzyki”. Dojrzałość muzyczną osiągamy w wieku 35 lat. Kobiety i mężczyźni słuchają podobnej muzyki, gdy są nastolatkami, ale wraz z wiekiem mężczyźni szybciej oddalają się od muzyki mainstreamowej niż kobiety.
Z danych zebranych przez Spotify wynika, że 42 lata to wiek, w którym większość osób na nowo odkrywa radość ze słuchania popularnej w danym momencie muzyki. To powrót do zachowań, które charakteryzują także osoby nastoletnie – dlatego analizujący dane sugerują, że jest to okres muzycznego kryzysu wieku średniego. Niezależnie od wieku, osoby posiadające dzieci, słuchają mniej muzyki popularnej w danym okresie niż osoby bezdzietne w ich wieku.
Spotify zebrał także informacje, czego słuchamy najczęściej i w jakich okresach swojej obecności w serwisie. I tak, przykładowo, 55-letni mężczyźni zaczynają swoją przygodę z tym serwisem streamingowym od Led Zeppelin, Milesa Davisa oraz Boba Dylana. Dziewczyny w wieku 12-17 lat słuchają jako pierwszych zespołu One Direction, Beyoncé i Miley Cyrus.
Opracowania danych dokonał Ajay Kalia, który w Spotify nadzoruje przygotowywanie rozwiązań, które dostosują ofertę serwisu do oczekiwań użytkowników. Jako że dla serwisu jest to właściwie działanie podstawowe, w 2014 wykupił on firmę technologiczną The Echo Nest, która zajmuje się wyłącznie analizą danych o zachowaniach muzycznych użytkowników serwisów streamingowych.
Spotify tworzy rekomendacje dla swoich użytkowników na bazie analizy danych dotyczących sposobu korzystania przez nich z serwisu od 1 stycznia 2013 roku. Analizowane są informacje m. in. o tym, jakich piosenek słuchał użytkownik, ile razy, a następnie są one porównywane z danymi dotyczącymi artysty – jak często dana piosenka w serwisie jest odtwarzana, wraz z jakimi innymi utworami. The Echo Nest analizuje także ilość elementów akustycznych i elektrycznych w muzyce, tempo, czy nawet „taneczność” utworu – dzięki połączeniu tych wszystkich informacji, jest w stanie rekomendować użytkownikowi muzykę najbliższą jego gustom.
Dzięki analizie danych, które zostawiamy w Spotify, serwis może nawet domyślać się, co w danej chwili robimy. Przykładowo, obecnie w serwisie istnieje ponad 400 tysięcy list utworów, tworzonych przez samych użytkowników, które są tematycznie związane z… grillowaniem. Można zatem przypuszczać, że w momencie gdy ktoś taką playlistę odtwarza, robi to właśnie podczas grilla. Być może przykład wydaje się zabawnym, jednakże dla firmy to bardzo ważne informacje – dzięki temu mogą dostosowywać reklamy (dla użytkowników Spotify, którzy nie opłacają subskrybcji) do użytkowników.
I choć wszystkie te informacje mogłyby się wydawać jedynie danymi marketingowymi, przydatnymi przede wszystkim samemu Spotify, tak naprawdę jest to pierwsze tak szerokie badanie gustów i zachowań muzycznych. Dotychczas ich ogląd można było mieć przede wszystkim na bazie wyników sprzedaży płyt, czy list przebojów układanych wraz ze słuchaczami przez radiostacje, ale dzięki nim nie można było w pełni poznać gustów muzycznych i tworzyć oferty, która byłaby zadowalająca także dla użytkowników.
(BB)
Inne tematy w dziale Technologie