Boimy się o swoje finanse. Tymczasem Polacy nie mają wiedzy o ekonomii

Redakcja Redakcja Finanse osobiste Obserwuj temat Obserwuj notkę 4
Bezpieczeństwo w wymiarze militarnym i ekonomicznym to jeden z priorytetów tematycznych polskiej prezydencji w Radzie UE. Jak wskazują wyniki VII edycji corocznego badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025” - realizowanego na zlecenie Fundacji Warszawski Instytut Bankowości i Fundacji GPW - osobiste poczucie bezpieczeństwa finansowego jest dla Polaków bardzo ważne.

Rośnie potrzeba oszczędzania 

Niestety blisko połowa z badanych (48 proc.) ocenia swój poziom bezpieczeństwa ekonomicznego jako przeciętny, a co piąty (22 proc.) jeszcze słabiej. Polacy, oprócz wysokości zgromadzonych oszczędności (48 proc.), poziom swojego bezpieczeństwa ekonomicznego najczęściej postrzegają przez pryzmat stabilności sytuacji społeczno-politycznej w kraju (38 proc.).

Okazuje się także, że aż 59 proc. badanych Polaków po ostatnich 12 miesiącach uważa, że należy więcej i regularniej oszczędzać na tzw. czarną godzinę, a 1/3 wskazuje, że należy ograniczać wydatki i prowadzić skromniejszy tryb życia. Odpowiedź tę częściej wskazują mieszkańcy wsi – 4 na 10 osób. Co trzeci badany ocenia swoją wiedzę ekonomiczną jako małą lub bardzo małą a 37 proc. jako przeciętną. Widoczne są różnice w odpowiedziach w zależności od wieku i poziomu wykształcenia badanych – niżej swoją wiedzę oceniają najmłodsi, najstarsi i najsłabiej wykształceni. Wiedzę ekonomiczną czerpiemy z blogów i portali internetowych (62 proc.), z mediów tradycyjnych (34 proc.) oraz z podcastów i materiałów wideo w internecie (27 proc.)

- Polacy coraz lepiej rozumieją, jak istotna jest wiedza ekonomiczna w budowaniu osobistego bezpieczeństwa finansowego – zarówno w wymiarze codziennym, jak i w dłuższej perspektywie. Cieszy rosnąca świadomość potrzeby oszczędzania oraz dywersyfikacji finansów, ale jednocześnie dostrzegamy wyraźne deficyty wiedzy w tak kluczowych obszarach jak cyberbezpieczeństwo, inwestowanie czy system podatkowy. To wyraźny sygnał, że działania edukacyjne sektora bankowego, które będą dalej kontynuowane m.in w formule Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej, a także realizacja Krajowej Strategii Edukacji Finansowej na lata 2024-2030 muszą być intensyfikowane i lepiej dopasowane do potrzeb różnych grup społecznych - komentuje dr Tadeusz Białek, Prezes Związku Banków Polskich. 


Cyberbezpieczeństwo i inwestycje - czarne dziury dla Polaków

Cyberbezpieczeństwo to obszar, w którym 46 proc. badanych dostrzega największe niedobory swojej wiedzy. Na kolejnych miejscach są inwestowanie (32 proc.) i system podatkowy (28 proc.), ale już w przypadku płatności bezgotówkowych – tylko co dwudziesty wskazał, że za mało o tym wie.

- Badanie wskazuje, że dla wielu Polaków poczucie bezpieczeństwa ekonomicznego jest ściśle związane ze stabilną sytuacją społeczną, polityczną i gospodarczą w kraju. Dlatego edukacja ekonomiczna powinna być traktowana jako element dobra wspólnego ponad politycznymi podziałami i bieżącymi sporami polityków. Doświadczenia Roku Edukacji Ekonomicznej 2024 jasno pokazały, że potrzebna jest rzetelna i praktyczna wiedza ekonomiczna – wykorzystywana w codziennym życiu. Dlatego utworzenie Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej to kolejny ważny krok w budowaniu systemowego podejścia edukacji ekonomicznej w naszym kraju – podkreśla Waldemar Zbytek, prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości.

Tylko 12 proc. badanych ocenia swoją wiedzę o giełdzie jako dużą lub raczej dużą, dla ponad połowy badanych zrozumienie zasad funkcjonowania Giełdy Papierów Wartościowych jest nadal wyzwaniem. 


Nie ufamy giełdzie

- Niezmiennie, niski poziom wiedzy inwestycyjnej staje na drodze Polaków do inwestowania, a oprócz wskazywanego przez badanych braku wiedzy, wyzwaniem jest również fałszywa wiedza. Wciąż zbyt mało wiemy o finansach, nie ufamy giełdzie i boimy się ryzyka związanego z inwestowaniem. To nie problem jednej kampanii edukacyjnej, tylko brak systemowego podejścia. Jeśli chcemy, żeby Polacy mądrze zarządzali pieniędzmi, musimy zadbać o edukację – nie tylko w szkołach, ale też w domach. Bez tego trudno mówić o nowoczesnym i odpornym rynku – komentuje wyniki badania dr Wiesław Rozłucki, Przewodniczący Rady Nadzorczej Fundacji GPW.

Z powodu braku wiedzy boimy się inwestować na giełdzie, aż 65 proc. badanych słyszało o akcjach, ale nie wie czym są, a przypadku obligacji to 58 proc. Jedynie 16 proc. rozumie, że oprocentowanie kredytu nie jest równoznaczne z zarobkiem banku (czyli marżą), a 53 proc. sądzi, że marża kredytów zależy wyłącznie od decyzji banku. Do tego 60 proc. nie wie, ile wynosi podatek od dochodów kapitałowych, tzw. podatek Belki (19 proc.).  


Z artykułu dowiedziałeś się, że:

  • 48% Polaków ocenia swoje bezpieczeństwo finansowe jako przeciętne, a 22% jako niskie
  • 59% badanych deklaruje, że chce więcej oszczędzać po doświadczeniach ostatnich 12 miesięcy
  • Największe braki w wiedzy Polacy wskazują w obszarach: cyberbezpieczeństwa, inwestowania i podatków
  • Tylko 12% respondentów ocenia swoją wiedzę o giełdzie jako dużą lub raczej dużą  

Fot. zdjęcie ilustracyjne/Giełda Papierów Wartościowych/PAP arch. 

Tomasz Wypych

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj4 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (4)

Inne tematy w dziale Gospodarka