Rasowy SUV bez kompromisów. Najnowsza Dacia Bigster robi kolosalne wrażenie

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 13
Dacia, europejski lider segmentu B, właśnie wyruszyła ma podbój segmentu C. Po świetnie przyjętym modelu Duster zaprezentowała jego większego brata - to Bigster.

Design, który robi wrażenie 

Już na pierwszy rzut oka widać, że to rasowy SUV. Duża bryła nadwozia jest pozbawiona zbędnych elementów i podkreślona układem prostych, geometrycznych i dynamicznych linii. Masywne błotniki chroniące koła, podobnie jak rozmieszczone skrajnie po bokach przednie i tylne światła zwiększają wrażenie stabilności. Silny wygląd uwydatnia masywny, pionowy przód auta, charakterystyczny dla SUV-ów. Umieszczona poziomo wyprofilowana maska zaprojektowano z myślą o zapewnieniu kierowcy jak najlepszej widoczności ku dołowi.

Bigster jest oferowany w standardzie z 17- lub 18-calowymi aluminiowymi obręczami kół, a 19-calowe obręcze z oryginalnymi motywami graficznymi są dostępne w opcji w najwyższej wersji wyposażeniowej. Po raz pierwszy w ofercie Dacii jest dwukolorowe nadwozie. Przednie i tylne światła LED w kształcie litery „Y” tworzą charakterystyczną sygnaturę świetlną.  


Technologia i wnętrze Dacii Bigster

We wnętrzu zadbano o przestrzeń, ergonomię i komfort. Pionowa i wysoko umieszczona deska rozdzielcza zapewnia dużą ilość wolnego miejsca dla pasażera przedniego fotela. Wszystkie informacje związane z jazdą umieszczono na 7-calowym lub 10-calowym (w zależności od poziomu wyposażenia) cyfrowym zespole zegarów, a informacje związane z systemem multimedialnym są wyświetlane na centralnym ekranie dotykowym o przekątnej 10,1 cala.

Są trzy typy środkowej konsoli przy przednich siedzeniach: niska, średnia lub wysoka z podłokietnikiem, chłodzoną komorą, ładowarką indukcyjną i pojemnym schowkiem. Dzielona w układzie 40/20/40 tylna kanapa umożliwia przewożenie przedmiotów o kłopotliwych gabarytach bez uszczerbku dla wygody pasażerów. Wisienką na torcie jest panoramiczny dach o 120 cm długości, odsuwany na 57 cm i uchylany.

Dacia Bigster jest pierwszym modelem Grupy Renault wyposażonym w całkowicie nowy zespół napędowy Hybrid 155. Składa się on z czterocylindrowego silnika benzynowego o mocy 109 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,4 kWh (230 V) i zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów. W sumie 155 KM mocy i 170 Nm momentu obrotowego. Do tego cztery przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Stworzenie takiej dwufunkcyjnej skrzyni biegów było możliwe dzięki wyeliminowaniu sprzęgła i pozwala na holowanie przyczep o masie do 1 tony!

System hamowania z odzyskiwaniem energii w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym o dużej zdolności odzyskiwania energii i wysokosprawną skrzynią biegów umożliwia poruszanie się po mieście w trybie w pełni elektrycznym nawet przez 80 procent czasu jazdy. Ruszanie z miejsca odbywa się zawsze w trybie w pełni elektrycznym. 

Hybrydy, LPG i zasięg do 1450 km

Jest też zespół napędowy mild hybrid 140 składający się z trzycylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego nowej generacji o pojemności 1,2 litra z system „miękkiej hybrydy” 48 V i sześcioprzełożeniową mechaniczną skrzynią biegów. System miękkiej hybrydy wspomaga silnik spalinowy w fazach ruszania z miejsca i przyspieszania, optymalizuje przyjemność prowadzenia i obniża o około 10 procent średnie zużycie paliwa (5,6 l/100 km) i emisję CO2 (129 g/km). Funkcja hamowania z odzyskiwaniem energii umożliwia doładowywanie akumulatora trakcyjnego. 

Dacia jest jedynym producentem oferującym dwupaliwowe zasilanie (benzyna-LPG), dostępne pod nazwą mild hybrid-G. Łączy on dwupaliwowe zasilanie z miękką hybrydą 48 V. Ta ostatnia wspomaga trzycylindrowy turbodoładowany silnik 1,2 l (zarówno przy zasilaniu benzyną, jak i LPG) podczas ruszania z miejsca i przyspieszania. LPG Bigster mild hybrid-G 140 ma zasięg do 1450 kilometrów dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności blisko 99 litrów (50 litrów benzyny i 49 litrów LPG). Zbiornik LPG zamontowano pod podłogą - jego obecność nie wpływa na wymiary przestrzeni ładunkowej.

Bigster mierzy 457,0 cm długości, 181,2 cm szerokości i 171,1 cm wysokości. Rozstaw osi to 270,4 cm. Bazowa pojemność bagażnika: 667 litrów (4×4: 550 l), maksymalnie można ją powiększyć do 1937 l (4×4: 1853 l). Wersja hybrydowa oferuje nieco mniejszy kufer, odpowiednio: 546-1851 l. Ceny zaczynają się od 99 tys. zł. 


Źródło zdjęć: Dacia

Tomasz Wypych

Zobacz galerię zdjęć:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj13 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (13)

Inne tematy w dziale Technologie