Dacia, europejski lider segmentu B, właśnie wyruszyła ma podbój segmentu C. Po świetnie przyjętym modelu Duster zaprezentowała jego większego brata - to Bigster.
Design, który robi wrażenie
Już na pierwszy rzut oka widać, że to rasowy SUV. Duża bryła nadwozia jest pozbawiona zbędnych elementów i podkreślona układem prostych, geometrycznych i dynamicznych linii. Masywne błotniki chroniące koła, podobnie jak rozmieszczone skrajnie po bokach przednie i tylne światła zwiększają wrażenie stabilności. Silny wygląd uwydatnia masywny, pionowy przód auta, charakterystyczny dla SUV-ów. Umieszczona poziomo wyprofilowana maska zaprojektowano z myślą o zapewnieniu kierowcy jak najlepszej widoczności ku dołowi.
Bigster jest oferowany w standardzie z 17- lub 18-calowymi aluminiowymi obręczami kół, a 19-calowe obręcze z oryginalnymi motywami graficznymi są dostępne w opcji w najwyższej wersji wyposażeniowej. Po raz pierwszy w ofercie Dacii jest dwukolorowe nadwozie. Przednie i tylne światła LED w kształcie litery „Y” tworzą charakterystyczną sygnaturę świetlną.
Technologia i wnętrze Dacii Bigster
We wnętrzu zadbano o przestrzeń, ergonomię i komfort. Pionowa i wysoko umieszczona deska rozdzielcza zapewnia dużą ilość wolnego miejsca dla pasażera przedniego fotela. Wszystkie informacje związane z jazdą umieszczono na 7-calowym lub 10-calowym (w zależności od poziomu wyposażenia) cyfrowym zespole zegarów, a informacje związane z systemem multimedialnym są wyświetlane na centralnym ekranie dotykowym o przekątnej 10,1 cala.
Są trzy typy środkowej konsoli przy przednich siedzeniach: niska, średnia lub wysoka z podłokietnikiem, chłodzoną komorą, ładowarką indukcyjną i pojemnym schowkiem. Dzielona w układzie 40/20/40 tylna kanapa umożliwia przewożenie przedmiotów o kłopotliwych gabarytach bez uszczerbku dla wygody pasażerów. Wisienką na torcie jest panoramiczny dach o 120 cm długości, odsuwany na 57 cm i uchylany.
Dacia Bigster jest pierwszym modelem Grupy Renault wyposażonym w całkowicie nowy zespół napędowy Hybrid 155. Składa się on z czterocylindrowego silnika benzynowego o mocy 109 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,4 kWh (230 V) i zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów. W sumie 155 KM mocy i 170 Nm momentu obrotowego. Do tego cztery przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Stworzenie takiej dwufunkcyjnej skrzyni biegów było możliwe dzięki wyeliminowaniu sprzęgła i pozwala na holowanie przyczep o masie do 1 tony!
System hamowania z odzyskiwaniem energii w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym o dużej zdolności odzyskiwania energii i wysokosprawną skrzynią biegów umożliwia poruszanie się po mieście w trybie w pełni elektrycznym nawet przez 80 procent czasu jazdy. Ruszanie z miejsca odbywa się zawsze w trybie w pełni elektrycznym.
Hybrydy, LPG i zasięg do 1450 km
Jest też zespół napędowy mild hybrid 140 składający się z trzycylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego nowej generacji o pojemności 1,2 litra z system „miękkiej hybrydy” 48 V i sześcioprzełożeniową mechaniczną skrzynią biegów. System miękkiej hybrydy wspomaga silnik spalinowy w fazach ruszania z miejsca i przyspieszania, optymalizuje przyjemność prowadzenia i obniża o około 10 procent średnie zużycie paliwa (5,6 l/100 km) i emisję CO2 (129 g/km). Funkcja hamowania z odzyskiwaniem energii umożliwia doładowywanie akumulatora trakcyjnego.
Dacia jest jedynym producentem oferującym dwupaliwowe zasilanie (benzyna-LPG), dostępne pod nazwą mild hybrid-G. Łączy on dwupaliwowe zasilanie z miękką hybrydą 48 V. Ta ostatnia wspomaga trzycylindrowy turbodoładowany silnik 1,2 l (zarówno przy zasilaniu benzyną, jak i LPG) podczas ruszania z miejsca i przyspieszania. LPG Bigster mild hybrid-G 140 ma zasięg do 1450 kilometrów dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności blisko 99 litrów (50 litrów benzyny i 49 litrów LPG). Zbiornik LPG zamontowano pod podłogą - jego obecność nie wpływa na wymiary przestrzeni ładunkowej.
Bigster mierzy 457,0 cm długości, 181,2 cm szerokości i 171,1 cm wysokości. Rozstaw osi to 270,4 cm. Bazowa pojemność bagażnika: 667 litrów (4×4: 550 l), maksymalnie można ją powiększyć do 1937 l (4×4: 1853 l). Wersja hybrydowa oferuje nieco mniejszy kufer, odpowiednio: 546-1851 l. Ceny zaczynają się od 99 tys. zł.
Źródło zdjęć: Dacia
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Technologie