na zdjęciu: kierowca taksówki w trakcie przejazdu, zdjęcie ilustracyjne. fot Maciej K, Flickr, CC BY 2.0
na zdjęciu: kierowca taksówki w trakcie przejazdu, zdjęcie ilustracyjne. fot Maciej K, Flickr, CC BY 2.0

Prawo jazdy z limitem wiekowym i kara 5 tys. zł. Przepis już działa w niektórych krajach

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 24
Choć polskie władze nie zajęły jeszcze oficjalnego stanowiska w sprawie górnej granicy wieku dla kierowców, temat ten coraz częściej powraca w debacie publicznej. Dyskusja wzbudza emocje i prowokuje pytania: czy Polska zdecyduje się na podobne rozwiązania jak niektóre kraje Unii Europejskiej? A może to sama UE zaproponuje jednolite przepisy w tej sprawie?

Ograniczenia wiekowe w transporcie drogowym to temat drażliwy. Zwolennicy zmian podkreślają kwestie bezpieczeństwa, przeciwnicy – obawiają się dyskryminacji ze względu na wiek. W obliczu niedoboru zawodowych kierowców w wielu państwach członkowskich, część rządów musi wybierać między potrzebami rynku a troską o bezpieczeństwo na drogach.

Starsi kierowcy tracą uprawnienia. Za złamanie przepisów 5 tys. zł kary i zakaz

Przykład Włoch pokazuje, że niektóre kraje już wprowadziły konkretne regulacje. Zgodnie z tamtejszym prawem, osoby powyżej 65. roku życia nie mogą prowadzić pojazdów ciężarowych bez dodatkowych warunków. W przypadku prawa jazdy kategorii C i CE, po przekroczeniu tego wieku kierowcy muszą przejść badania lekarskie, by móc przedłużyć ważność uprawnień o trzy lata. Po 68. roku życia uzyskanie takiego przedłużenia staje się praktycznie niemożliwe.

Za złamanie przepisów grożą wysokie kary – do 1200 euro mandatu (czyli ok. 5 tys. zł) oraz czasowy zakaz prowadzenia pojazdów. Warto jednak zaznaczyć, że restrykcje nie dotyczą prawa jazdy kategorii B – starsi kierowcy mogą nadal poruszać się samochodami osobowymi i motocyklami.


Prawo jazdy tylko do określonego wieku. Potrzeba badań zamiast sztywnego limitu?

Pomysł wprowadzenia sztywnych limitów wiekowych spotyka się z krytyką ze strony środowisk branżowych i ekspertów. Wielu z nich postuluje alternatywne rozwiązanie: wprowadzenie obowiązkowych, regularnych badań medycznych i psychomotorycznych dla wszystkich kierowców – niezależnie od wieku. Takie testy mogłyby oceniać realne zdolności do prowadzenia pojazdu, a nie wykluczać ludzi tylko na podstawie daty urodzenia.

Na razie jednak w Polsce podobne rozwiązania nie są wprowadzane, a temat pozostaje otwarty. Jeśli jednak dyskusja w Europie nabierze tempa, niewykluczone, że także Polska stanie przed koniecznością podjęcia decyzji.


Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czy Polska planuje wprowadzenie górnej granicy wieku dla kierowców
  • Jakie przepisy obowiązują w tym zakresie we Włoszech
  • Jakie kary grożą we Włoszech za łamanie ograniczeń wiekowych dla kierowców ciężarówek
  • Dlaczego niektórzy eksperci krytykują sztywny limit wieku za kierownicą
  • Jakie alternatywne rozwiązania są proponowane w debacie o bezpieczeństwie na drogach

na zdjęciu: kierowca taksówki w trakcie przejazdu, zdjęcie ilustracyjne. fot Maciej K, Flickr, CC BY 2.0

Red.

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj24 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (24)

Inne tematy w dziale Technologie