Dzięki najnowszej generacji kultowy model Fiata otrzymał drugą młodość, a producent powrócił do segmentu aut, w którym od dziesięcioleci jest liderem.
Stworzony w latach 80- tych Fiata Panda to nie tylko we Włoszech samochód kultowy. Teraz na rynku pojawiło się najnowsze wcielenie nazwane Grande Panda. Włosi zrobili to, co potrafią najlepiej: stworzyli niewielki, ale funkcjonalny samochód i to od razu dla dwóch pokoleń. Z jednej strony sylwetka nowej Pandy bardzo przypomina swoją poprzedniczkę sprzed ponad 40 lat, budząc miłe wspomnienia w nieco starszej generacji kierowców, a z drugiej nowoczesnymi technologiami udowadnia, że jest atrakcyjną propozycją dla pokolenia nie rozstającego się ze smartfonami.
Miliony sprzedanych samochodów Fiata w segmencie B
Zaprojektowaną przez Centro Stile w Turynie Grande Pandą Fiat powrócił do segmentu B, w którym jest liderem od dziesięcioleci, dzierżąc nie pobity rekord sprzedaży ponad 23 milionów samochodów w samej tylko Europie.
Obok nowej Pandy nie można przejść obojętnie. Wydatne nadkola, podkreślone przez wyraziste linie oraz miękkie i odważne powierzchnie, nadają nowemu modelowi solidny i wyjątkowy wygląd. Wygląd zewnętrzny wzbogacono licznymi elementami nawiązującymi do korzeni marki FIAT. Na uwagę zasługuje trójwymiarowy napis „PANDA” na drzwiach oraz napis „FIAT” umieszczony z tyłu.
Zaskakujący efekt tworzy nadruk w technologii soczewkowej na słupku C, który przechodzi od nowoczesnego logo FIAT po 4 charakterystyczne linie. Trójwymiarowy napis „Panda” umieszczony jest z tyłu pojazdu, a z przodu znajduje się logo FIAT. Inspirację trendami z przeszłości odnajdujemy także w reflektorach LED PXL, które przypominają słynną grę wideo z lat 80. Charakterystyczny design w kształcie litery „X” wraz z czarnym wykończeniem słupków oraz 17-calowe felgi aluminiowe z diamentowym szlifem i kołpakami z logo FIAT tworzą niepowtarzalny wygląd.
Dzięki pomysłowemu wykorzystaniu przestrzeni, nowym modelem może wygodnie podróżować pięć osób. Pod tym względem, Grande Panda to model oferujący w swoim segmencie jedną z największych przestrzeni na wysokości ramion. Jakby tego było mało, wnętrze Grande Panda skrywa liczne pojemne schowki umieszczone w nieoczekiwanych miejscach, takich jak deska rozdzielcza (organizer o pojemności 13 l), w tym jeden schowek o pojemności aż 3 litrów. Dodatkowo, Grande Panda oferuje spory bagażnik, o maksymalnej pojemności 361 litrów (w wersji elektrycznej).
Fiat Grande Panda - dane techniczne i osiągi
Grande Panda będzie dostępna w wersji elektrycznej i hybrydowej. Elektryczna wyposażona jest w akumulator o pojemności 44 kWh oraz silnik elektryczny o mocy 83 kW (113 KM) i oferuje zasięg 320 km w cyklu mieszanym WLTP. Elektryczna wersja modelu Grande Panda może pochwalić się prędkością maksymalną 132 km/h i przyspieszeniem od 0 do 50 km/h w 4,2 sekundy (0-100 km/h w 11 sekund). Zintegrowany, chowany kabel do ładowania prądem zmiennym (AC) z przodu (oprócz tylnego portu ładowania), który umożliwia ładowanie prądem zmiennym o mocy do 7 kW, które zajmuje 4 godziny i 20 minuty (od 20 proc. do 80 proc.).
Alternatywnie, w zależności od preferencji klienta lub wymagań rynku, można wybrać tylny port ładowania o mocy 11 kW, który skraca czas ładowania od 20 proc. do 80 proc. do 2 godzin i 50 minut. W obu wariantach standardem jest port szybkiego ładowania DC z tyłu, oferujący moc 100 kW i umożliwiający pełne naładowanie w 27 minut.
Wersję hybrydową wyposażono w 3-cylindrowy silnik turbo o pojemności 1,2 litra i mocy 100 KM, 48-woltowy akumulator litowo-jonowy oraz 6-stopniową dwusprzęgłową elektryczną skrzynię biegów (eDCT), która obejmuje 21-kW silnik elektryczny, falownik i elektroniczny moduł sterowania. „Dodatkowa” moc elektryczna poprawia elastyczność przy niskich obrotach i podczas startu, a zastosowana technologia umożliwia odzyskiwanie energii, gdy samochód zwalnia.
Ceny Grande Panda w wersji elektrycznej zaczynają się od 110 tys. zł, a w wersji hybrydowej od 79 900zł.
Zdjęcia: Tomasz Wypych, Salon24
Inne tematy w dziale Technologie