na zdjęciu: hala produkcyjna, zdjęcie ilustracyjne. fot. KJ Brix/Pexels
na zdjęciu: hala produkcyjna, zdjęcie ilustracyjne. fot. KJ Brix/Pexels

Olbrzymia branża w poważnych tarapatach. Wielu firmom grozi koniec działalności

Redakcja Redakcja Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 23
Po polskich drogach jeździ coraz więcej aut. Rośnie liczba zarejestrowanych nowych pojazdów, a przy tym wśród wszystkich „w obiegu” jedna czwarta ma ponad 20 lat. Tymczasem nad serwisami, sprzedawcami samochodów i części zbierają się czarne chmury. Ich długi sięgają 458 mln zł. Do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wpisanych jest ponad 13 tys. zadłużonych przedsiębiorstw, z czego zdecydowana większość to małe firmy, głównie jednoosobowe działalności gospodarcze.

Coraz więcej aut, coraz większe kłopoty

Z roku na rok rośnie liczba rejestrowanych samochodów. Przybywa ich zwłaszcza wśród klientów indywidualnych – w 2024 roku wzrost sięgnął jednej trzeciej w skali roku – wskazują dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym okresie o 9,3 proc. więcej aut. Niestety, samochody na polskich drogach są coraz starsze – aż 25 proc. z nich ma ponad 20 lat.

– W naszej pracy, która koncentruje się na odzyskiwaniu należności, widzimy, że dla wielu przedsiębiorców prowadzących warsztaty samochodowe wyzwaniem są długie terminy płatności. Szczególnie jeśli współpracują z firmami ubezpieczeniowymi czy zarządcami flot. Wykładają pieniądze z własnej kieszeni, a potem długo czekają na przelew. Jeśli zbierze się więcej takich faktur, pojawiają się kłopoty z płynnością finansową – tłumaczy Jakub Kostecki, prezes zarządu firmy windykacyjnej.


Zadłużone głównie najmniejsze firmy

Łączne zadłużenie serwisów, sprzedawców samochodów i części do aut wynosi obecnie 457,7 mln zł. W Krajowym Rejestrze Długów znajduje się niemal 13,2 tys. firm, z których każda musi oddać wierzycielom średnio 34,8 tys. zł. Najwięcej do oddania mają sprzedawcy detaliczni i hurtowi pojazdów (187,3 mln zł), a na drugim miejscu są firmy zajmujące się naprawą pojazdów (156,3 mln zł). Sprzedawcy części i akcesoriów są winni 77 mln zł, a pozostała kwota przypada na producentów.

Blisko 9,5 tys. jednoosobowych działalności gospodarczych ma łącznie 273,3 mln zł zaległości. Na jednego dłużnika przypada więc prawie 40 tys. zł. Dla małego warsztatu taka suma może oznaczać koniec działalności. Większe firmy – spółki prawa handlowego – mają do spłaty 184,4 mln zł, a średnie zadłużenie jednej z nich to ponad 51,5 tys. zł.


Najwięcej zadłużonych w Mazowieckiem

Przedstawiciele sektora motoryzacyjnego najwięcej zaległości mają wobec instytucji finansowych i ubezpieczeniowych – blisko 329 mln zł. Kolejne miejsca zajmują zobowiązania wobec firm handlowych i telekomunikacyjnych – po 32 mln zł.

Najwięcej dłużników działa w województwie mazowieckim – 2603 firmy mają do spłaty łącznie 115,7 mln zł. Kolejne miejsca zajmują Śląsk (1528 firm, 51,5 mln zł długu), Małopolska (45,5 mln zł) i Wielkopolska (44,3 mln zł). Najmniejsze zadłużenie mają firmy z województwa podlaskiego (6 mln zł) oraz opolskiego (6,9 mln zł). W Lubuskiem i na Warmii i Mazurach suma długów nie przekracza 10 mln zł.

Dłużnik-rekordzista działa w woj. mazowieckim. To producent części i akcesoriów do pojazdów, którego zadłużenie przekracza 6 mln zł. Większość tej kwoty jest należna bankowi, ale firma ma też zobowiązania wobec ubezpieczyciela i producenta chemii przemysłowej.


Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Jakie jest obecne zadłużenie polskiej branży motoryzacyjnej
  • Ilu dłużników z sektora motoryzacyjnego widnieje w Krajowym Rejestrze Długów
  • Dlaczego warsztaty i sprzedawcy mają problemy z płynnością finansową
  • Które firmy w branży mają największe zadłużenie – małe czy duże
  • Wobec jakich instytucji branża motoryzacyjna ma największe zaległości
  • W których województwach problemy zadłużeniowe są największe
  • Kim jest rekordowy dłużnik i jaka jest wysokość jego zobowiązań

TW

na zdjęciu: hala produkcyjna, zdjęcie ilustracyjne. fot. KJ Brix/Pexels

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj23 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (23)

Inne tematy w dziale Gospodarka