Flota Orlenu poszerzyła się o dwa nowe gazowce do transportu LNG. Jednostki nazwane "Józef Piłsudski” i "Ignacy Paderewski” zostały wyprodukowane przez renomowaną koreańską stocznię Hyundai Samho Heavy Industries i należą do najnowocześniejszych gazowców na świecie.
Większa niezależność energetyczna
Nowe jednostki będą służyć do transportu LNG do terminali na całym świecie, w tym do głównego punktu odbioru w Świnoujściu. Każdy ze statków może jednorazowo przewieźć około 70 tys. ton LNG, co odpowiada 100 mln metrów sześciennych gazu ziemnego w stanie lotnym – czyli tyle, ile w tydzień zużywają wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce.
Dzięki 10-letniemu czarterowi z możliwością przedłużenia, Orlen zyskuje większą elastyczność operacyjną i możliwość reagowania na zmiany sytuacji na światowym rynku gazu. Do 2026 roku flota LNG koncernu ma liczyć aż osiem jednostek.
Nowe gazowce zostały wyposażone w zaawansowane systemy technologiczne, m.in.: zintegrowane zarządzanie zużyciem energii, system ponownego skraplania gazu odparowanego, silniki przystosowane do spalania zarówno oleju napędowego, jak i gazu. Dzięki temu spełniają wymogi środowiskowe dla transportu morskiego – również te, które wejdą w życie w przyszłości.
W symbolicznej ceremonii nadania imion udział wzięły Anita Włodarczyk i Natalia Partyka, które zostały matkami chrzestnymi nowych jednostek.
LNG coraz ważniejsze w miksie energetycznym
Jak podaje Orlen, w 2024 roku LNG stanowiło prawie połowę importowanego do Polski gazu, co pokazuje rosnące znaczenie tego surowca. Zgodnie z aktualną strategią koncernu, gaz ziemny ma pełnić rolę paliwa przejściowego w procesie transformacji energetycznej, a jego konsumpcja w Polsce może osiągnąć 27 mld m³ do 2035 roku.
Orlen realizuje też ambitne inwestycje infrastrukturalne, w tym budowę pływającego terminala LNG w Zatoce Gdańskiej, którego pełna moc regazyfikacyjna została już zarezerwowana przez koncern. Umożliwi to zwiększenie liczby dostaw LNG nawet o 58 rocznie.
Do tej pory Grupa Orlen zrealizowała 347 dostaw LNG o łącznym wolumenie 27 mln ton, głównie z Kataru i USA. LNG trafia do Polski przez terminal w Świnoujściu oraz terminal w Kłajpedzie na Litwie, skąd gaz jest przesyłany do Polski i państw bałtyckich gazociągiem Polska–Litwa. W I kwartale 2025 roku Orlen planuje odebrać 20 ładunków LNG, czyli o 9 więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Fot. Gazowiec LNG/Orlen
Red.
Inne tematy w dziale Gospodarka