Nowa fala wyłudzeń. Usuń od razu taki mail

Redakcja Redakcja Cyberbezpieczeństwo Obserwuj temat Obserwuj notkę 8
Fala oszustw na ZUS. W ciągu zaledwie kilku tygodni Zakład Ubezpieczeń Społecznych musiał dwukrotnie ostrzegać przed groźnymi oszustami, którzy się podszywają pod tę instytucję. Przestępcy szczególnie upatrzyli sobie starsze osoby.

Fałszywe maile i telefony od "ZUS”

W ostatnich dniach do ZUS napływają zgłoszenia od klientów, którzy odebrali połączenia od osób podszywających się pod pracowników Zakładu. Najpierw Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzegał przed fałszywymi mailami. Oszuści wysyłają maila z nazwą „zus-pl”, a w szczegółach wiadomości widnieje adres „kontakt@dentalstudio.krakow.pl”. W mailu proszą o aktualizację danych ze względu na problem z przetworzeniem płatności. Wchodząc w podany link otwiera się strona do logowania ezus, a adres strony to „prowebdigital.com.ng”. Po zalogowaniu otwiera się okno do wpisania danych karty kredytowej.

ZUS wyjaśnia, że nie kieruje do swoich klientów drogą mailową informacji z prośbami o podanie danych wrażliwych czy o błędnym logowaniu do PUE ZUS, w których zachęca do otwierania plików lub linków. Drogą elektroniczną ZUS kontaktuje się jedynie z tymi klientami, którzy posiadają konto na Platformie Usług Elektronicznych i wybrali taką właśnie formę kontaktu.

Mail w takim przypadku zawsze zawiera imię i nazwisko konkretnego pracownika ZUS. Zakład ostrzega, by w żadnym przypadku nie odpowiadać na maile ani nie otwierać załączników pochodzących od oszustów. Korespondencja tego typu ma bowiem najczęściej na celu zainfekowanie komputera lub uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jego pamięci.

Pomimo ostrzeżeń przestępcy nie tylko nie przestali wysyłać maili wyłudzających danych, ale do swojego arsenału dołożyli kolejną metodę. Tym raz ZUS poinformował o rzekomych pracownikach dzwoniących w sprawie aktualizacji numeru telefonu. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyjaśnia swoim klientom, że "pracownicy” ZUS to oszuści, którzy umiejętnie podszywają się pod pracowników Zakładu korzystając z łatwowierności, szczególnie starszych osób. Przestępcy roszą o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. Zakład podkreślił, że konsultanci infolinii nigdy nie dzwonią w takiej sprawie. 

ZUS apeluje o ostrożność

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaapelował w czwartek do wszystkich klientów, a w szczególności do osób starszych, o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych. Informacje przekazywane w ten sposób mogą zostać wykorzystane na niekorzyść klientów ZUS. Zakład zaznaczył też, że konsultanci Centrum Kontaktu Klientów (CKK) nie kontaktują się z klientami w sprawie zmiany numeru telefonu ani nie pytają o instytucje finansowe, z których korzystają klienci. „Zgodnie z naszymi standardami, gdy pracownik ZUS musi skontaktować się z klientem, nasz konsultant przedstawia się, podając swoje imię i nazwisko, a następnie przekazują istotne informacje, zazwyczaj związane z pytaniem klienta" - wskazał Zakład. Połączenia od pracowników mogą dotyczyć zarówno wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego, jak i konkretnej sprawy klienta prowadzonej w ZUS. Tą drogą nie zmienia się numeru telefonu służącego do uwierzytelnienia klienta w systemie.

Jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości co do tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS, powinien skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub zadzwonić do Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod numer nr tel. 22 560 16 00.

Z artykułu dowiesz się, że: 

  • Oszuści wysyłają maile z fałszywym adresem nadawcy i linkiem do spreparowanej strony ezus
  • W wiadomościach pojawia się prośba o aktualizację danych z powodu rzekomego błędu
  • Nową metodą są telefony od osób podszywających się pod pracowników ZUS
  • ZUS apeluje, by nie podawać żadnych danych i w razie wątpliwości kontaktować się z infolinią lub oddziałem 

Fot. zdjęcie ilustracyjne/Unsplash

Tomasz Wypych

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj8 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (8)

Inne tematy w dziale Technologie