Ceny w sklepach wciąż rosną, a konsumenci odczuwają to w swoich portfelach. Według najnowszego raportu „Indeks Cen w Sklepach Detalicznych” w lutym codzienne zakupy były średnio o 5,8 proc. droższe niż rok wcześniej. Najbardziej podrożały masło (+32,5 proc.), owoce (+10,7 proc.) i napoje bezalkoholowe (+9,8 proc.). Czy ceny nadal będą rosły? Eksperci nie mają dobrych wiadomości.
Codzienne zakupy droższe o prawie 6 proc.
Codzienne zakupy w lutym 2024 roku były średnio o 5,8 proc. droższe niż rok wcześniej – wynika z raportu „Indeks Cen w Sklepach Detalicznych” opracowanego przez UCE RESEARCH i Uniwersytet WSB Merito. Wzrosty cen dotknęły niemal wszystkie kategorie produktów, a najbardziej podrożały artykuły tłuszczowe, owoce oraz napoje bezalkoholowe.
– W sklepach wciąż jest drogo, a nie ma żadnych przesłanek, które wskazywałyby na znaczne obniżenie dynamiki wzrostu cen. Efekt zeszłorocznej wysokiej bazy działa na niekorzyść konsumentów – komentuje dr inż. Anna Motylska-Kuźma z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW.
Masło na czele podwyżek – ceny w górę o ponad 30 proc.
Największy wzrost cen w lutym odnotowały artykuły tłuszczowe, które podrożały średnio o 16,1 proc. rdr. Wśród nich szczególnie wyróżnia się masło – jego cena wzrosła aż o 32,5 proc.
– Skala wzrostu cen masła, dwukrotnie przewyższająca wynik całej kategorii, sugeruje, że ten produkt w głównej mierze odpowiada za pierwsze miejsce tłuszczów w rankingu. Można spotkać się z opinią, że jego ceny rosną z powodu ograniczenia światowej produkcji mleka. Jednak od ostatniej jesieni ser tanieje, a masło drożeje, co może sugerować zwiększenie produkcji sera kosztem masła – tłumaczy dr Marek Szymański z Uniwersytetu WSB Merito.
Droższe owoce i napoje bezalkoholowe
Drugie miejsce w rankingu drożyzny zajęły owoce – w lutym ich ceny wzrosły średnio o 10,7 proc. rdr. Eksperci tłumaczą to sezonowością i ograniczoną dostępnością krajowych upraw.
– Import generuje dodatkowe koszty transportu, przechowywania i wpływu kursów walut. Dodatkowo ubiegłoroczne warunki pogodowe negatywnie wpłynęły na produkcję owoców, co jeszcze bardziej podbiło ceny – dodaje ekspertka z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW.
Na trzecim miejscu znalazły się napoje bezalkoholowe, które podrożały o 9,8 proc. rdr.
– Wskaźnik wzrostu cen w tej kategorii od 12 miesięcy przewyższa ogólne podwyżki w sklepach. To wiąże się z cenami komponentów, m.in. sok pomarańczowy zdrożał w zeszłym roku o połowę, co znacząco wpłynęło na koszty produkcji – wyjaśnia ekspert z Uniwersytetu WSB Merito.
Słodycze i nabiał w czołówce drożyzny
Czwarte miejsce w rankingu zajęły słodycze i desery – ich ceny wzrosły o 9,7 proc. rdr.
– Pomimo bardzo wysokiej bazy z poprzedniego roku, wzrosty cen w tej kategorii nadal są rekordowe. Kluczowe znaczenie mają tu koszty surowców, takich jak kakao, nabiał czy tłuszcze, ale także rosnące ceny energii – wskazuje dr inż. Anna Motylska-Kuźma.
W pierwszej piątce znalazł się także nabiał, który podrożał średnio o 9,4 proc.
Co jeszcze zdrożało, a co potaniało?
Poza czołówką drożejących produktów, podwyżki odnotowano także w przypadku ryb (+6,8 proc.), artykułów dla dzieci (+6,5 proc.), mięsa (+6,2 proc.), pieczywa (+6,2 proc.), karm dla zwierząt (+5,6 proc.) oraz wędlin (+5,5 proc.). Używki podrożały o 5,3 proc., warzywa o 5,1 proc., a dodatki spożywcze (np. musztardy, ketchupy, majonezy) o 4,8 proc.
Dobrą wiadomością jest natomiast spadek cen w dwóch kategoriach. Chemia gospodarcza potaniała o 2,6 proc., a artykuły sypkie (cukier, mąka) o 0,4 proc.
– W przypadku chemii gospodarczej wysokie wzrosty cen w 2023 roku stworzyły wysoką bazę, co obecnie skutkuje niskimi, a wręcz ujemnymi przyrostami rok do roku. Jednak wartościowo te produkty nadal są drogie i odczuwalne w naszych portfelach – podsumowuje dr inż. Anna Motylska-Kuźma.
Ceny nadal będą rosły?
Eksperci nie przewidują nagłej poprawy sytuacji. Wysoka baza cenowa, problemy geopolityczne oraz rosnące koszty produkcji mogą sprawić, że ceny w sklepach nadal będą rosły. Konsumenci muszą przygotować się na dalsze podwyżki, zwłaszcza w przypadku produktów codziennego użytku.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- O ile procent wzrosły ceny codziennych zakupów w lutym w porównaniu do ubiegłego roku
- Jakie czynniki wpływały na koszty zakupów w lutym, a jakie utrudniają zahamowanie wzrostu cen
- Która kategoria produktów podrożała najbardziej i z jakiego powodu
- Dlaczego ceny owoców wzrosły o 10,7 proc. i jakie czynniki mają na to największy wpływ
- Jakie były przyczyny wzrostu cen napojów bezalkoholowych o 9,8 proc.
- Jakie surowce i czynniki sprawiają, że słodycze i desery nadal drożeją mimo wysokiej bazy cenowej
- Które dwie kategorie produktów potaniały i co wpłynęło na ich spadek cen
- Dlaczego ceny nabiału wzrosły o 9,4 proc., mimo że mleko nie zdrożało tak znacząco
Tomasz Wypych
Ceny w sklepach wciąż rosną, fot. Canva
Inne tematy w dziale Gospodarka