Powódź sprawiła, że Polacy bardziej boją się niewystarczającego odszkodowania za szkodę niż poważnego zachorowania.
Polacy coraz lepiej rozumieją potrzebę ubezpieczenia
Świadomość tego, czym są usługi assistance, utrzymuje się w Polsce na stabilnie wysokim poziomie. Aż 77 proc. Polaków rozumie, czym są usługi pomocowe. I choć o 5 punktów procentowych (p.p.), w stosunku do badania z ubiegłego roku, zwiększyła się liczba badanych, którzy postrzegają to ubezpieczenie jako wsparcie w przypadku unieruchomienia pojazdu (27 proc.), nadal najwięcej osób, bo 40 proc. wskazuje, że assistance to ogólnie usługi pomocowe lub ratunkowe - tak wynika z danych firmy Mondial Assistance.
Największa grupa respondentów (53 proc.) wskazała, że skorzystała z assistance w przypadku unieruchomienia samochodu. Stąd assistance samochodowe pozostaje najbardziej cenionym obszarem usług asystorskich – wskazuje na nie 73 proc. badanych (wzrost z 65 proc. w ubiegłym roku). Popularność assistance turystycznego również rośnie – obecnie wskazuje je 62 proc. badanych, podczas gdy w 2024 roku było to 53 proc. Zadowolenie z assistance przekłada się na intencję ponownego zakupu – aż 82 proc. obecnych posiadaczy planuje kontynuację korzystania z usługi w przyszłości.
Assistance samochodowe i turystyczne zyskują na popularności
– Obecnie usługi assistance stają się nie tylko naturalnym, ale wręcz oczekiwanym elementem ochrony ubezpieczeniowej. Taka tendencja stanowi dla branży ubezpieczeniowej wyraźny sygnał. Klienci oczekują kompleksowej ochrony i szybkiego wsparcia w trudnych sytuacjach, dostrzegając realną wartość tych usług, co otwiera przed rynkiem nowe możliwości rozwoju i dostosowywania ofert do zmieniających się potrzeb konsumentów – komentuje Piotr Ruszowski, dyrektor zarządzający Mondial Assistance.
Aż 73 proc. klientów chce otrzymać odszkodowanie w trudnej sytuacji i mieć zapewnioną przez ubezpieczyciela pomoc (więcej o 7 p.p. ni z przed rokiem) , a 7 na 10 badanych w przypadku szkody chce mieć wybór pomiędzy jej kompleksową likwidacją przez ubezpieczyciela, a wypłatą odszkodowania. Z tymi oczekiwaniami idzie gotowość zapłacenia wyższej ceny. 56 proc. badanych (wzrost o 4 p.p.), zgadza się ze stwierdzeniem, że warto zapłacić nieco więcej za ubezpieczenie i otrzymać lepszy pakiet usług dodatkowych.
Największą obawą (66 proc. wskazań) jest to, że kwota odszkodowania nie wystarczy na pokrycie kosztów remontu i przywrócenia mieszkania lub domu do stanu sprzed szkody. Lęk przed zachorowaniem kogoś z bliskich – który znalazł się na pierwszym miejscu w kategorii „zdrowie” – wskazuje 59 proc. badanych. Wypadku komunikacyjnego obawia się 54 proc. respondentów, pożaru lub zalania domu czy mieszkania – 49 proc. ankietowanych.
- Ubiegłoroczna powódź sprawiła, że najbardziej obawiamy się konsekwencji szkód związanych z ubezpieczeniem domu czy mieszkania. Wierzę, że ta sytuacja sprawi również, iż Polacy zaczną nie tylko zwracać większą uwagę na zakres ubezpieczenia, ale również zaczną się bardziej ubezpieczać uwzględniając przede wszystkim rzeczywistą wartość nieruchomości oraz zgromadzonego mienia. To sygnał ważny dla całej branży, zwłaszcza pośredników, aby klienci otrzymali odpowiednie wsparcie przy wyborze, ale również doborze odpowiedniego ubezpieczenia – podsumowuje Piotr Ruszowski.
Rosnące oczekiwania klientów i przyszłość rynku assistance
Dokładnie 59 proc. obawia się poważnej choroby członka rodziny. Niewiele mniej, bo 56 proc. martwi się brakiem dostępu do szybkiej pomocy lekarskiej. 53 proc. badanych boi się poważnych konsekwencji zdrowotnych po wypadku. Dlatego w ramach assistance zdrowotnego Polacy najbardziej cenią dostęp do badań specjalistycznych – 84 proc. wskazań, możliwość rehabilitacji po chorobie lub wypadku – 82 proc. odpowiedzi, oraz domowe wizyty lekarskie ważne dla 48 proc. ankietowanych.
Badanie pokazuje, że Polacy wyraźnie cenią usługi assistance, które nie tylko zapewniają im komfort i bezpieczeństwo, ale także wpływają na jakość ich życia. Rynek assistance ma więc przed sobą duży potencjał wzrostu, zwłaszcza w zakresie usług zdrowotnych i domowych, które zyskują coraz większe znaczenie w oczach konsumentów.
Fot. KPRM
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Gospodarka